• Anonym (ts)
    Äldre 24 Mar 14:46
    510 visningar
    7 svar
    7
    510

    Är det här en arbetsskada?

    Jobbar inom vården och har de senaste månaderna haft ont i min handled vid vissa vridningar. Förstår att det uppkommit genom mitt arbete, men vet ju inte när. De senaste veckorna har jag verkligen haft ont och måste tänka på att helst inte använda den handen, men det är svårt inom mitt yrke och eftersom jag använder den handen mest. Ska jag prata med chefen och skriva en arbetsskada på det?

  • Svar på tråden Är det här en arbetsskada?
  • Anonym (??)
    Äldre 24 Mar 14:47
    #1

    Du kan anmäla det som arbetsskada till försäkringsbolaget. Dock skall det till läkarintyg och en massa annat som jag inte har en aning om. Sån diffus skada kan vara svår att bevisa som arbetsskada och försäkringsbolagen är sällan intresserade att betala ut pengar till sånt som är tveksamt.

  • Anonym (?)
    Äldre 24 Mar 14:48
    #2

    Dum fråga kanske, men varför skriver man arbetsskada? Vad "vinner" man på det.

    Jag hade börjat med att gå till doktorn. Få kollat den och vad som ev kan vara fel.

  • Anonym (??)
    Äldre 24 Mar 14:49
    #3
    Anonym (?) skrev 2017-03-24 14:48:43 följande:
    Dum fråga kanske, men varför skriver man arbetsskada? Vad "vinner" man på det.

    Jag hade börjat med att gå till doktorn. Få kollat den och vad som ev kan vara fel.
    Vid arbetsskada kan man få ut ett skadebelopp från försäkringsbolaget. Pengar alltså.
  • Anonym (?)
    Äldre 24 Mar 14:58
    #4
    Anonym (??) skrev 2017-03-24 14:49:25 följande:

    Vid arbetsskada kan man få ut ett skadebelopp från försäkringsbolaget. Pengar alltså.


    Jaha, ja det kunde jag ju räknat ut.

    Tack för svar :)
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 14:58
    #5
    Anonym (?) skrev 2017-03-24 14:48:43 följande:

    Dum fråga kanske, men varför skriver man arbetsskada? Vad "vinner" man på det.

    Jag hade börjat med att gå till doktorn. Få kollat den och vad som ev kan vara fel.


    Anonym (??) skrev 2017-03-24 14:49:25 följande:

    Vid arbetsskada kan man få ut ett skadebelopp från försäkringsbolaget. Pengar alltså.


    Ja nu är det ju inte pengarna jag tänker på, utan att det ska komma fram hur det är på min arbetsplats, att personalen slits ut.
  • Anonym (Ellen­)
    Äldre 24 Mar 15:03
    #6

    Du ska absolut anmäla det så snart som möjligt. Då finns det dokumenterat för framtiden och OM något försäkringsbolag ska kunna bedöma det som arbetsskada så är det jättebra om det finns en så tidig anmälan som möjligt.
    Att komma om tre år om det vill sig riktigt illa och du fortfarande har ont, och säga att jo men så här har jag haft sen 2017, det är oftast svårt att få igenom.
    Men börja med att gå till läkare som kan börja utreda hur det kommer sig att du har smärtor och vad i ditt arbete som kan ha bidragit till detta.

    Är det arbetsrelaterat så att det bedöms som en arbetsskada så brukar det finnas system för detta på större arbetsplatser, om det sedan är tex. AFA eller annan aktör inom kollektivavtalade försäkringar som går in och bedömer eller ersätter är nästa fråga.

  • Äldre 24 Mar 15:13
    #7

    Prata med ditt skyddsombud. De ska ha full koll på hur du ska gå vidare. Om ni har företagshälsovård så vänd dig dit för hjälp med rehabilitering och ergonomiska råd. Om inte företagshälsovård finns gå till hälso/vårdcentralen.

Svar på tråden Är det här en arbetsskada?