• thimpa­n08
    Äldre 25 Mar 15:52
    11209 visningar
    16 svar
    16
    11209

    För lite mat?

    Jag har börjat ana att min 2 månaders inte blir riktigt mätt på min mjölk. Han har börjat äta ca varannan timme och blir inte riktigt nöjd efteråt. Tänkte om han är i en tillväxt period? Men sen tänkte jag oxå på att hans blöjor blir liksom inte full. Nu provade jag, bytte blöja kl 9.30 imorse, bytte nu och det va inte mycket kiss i blöjan. Blir det så kanske om dom inte får i sig tillräckligt? Någon som vet?

  • Svar på tråden För lite mat?
  • Äldre 25 Mar 16:00
    #1

    Vid den åldern brukar man gå till BVC och väga ganska ofta. Så då märks det om det går åt fel håll. Men är du orolig kan du säkert få en extratid. Fortsätt annars att amma ofta, och båda brösten vid varje tillfälle.

  • thimpa­n08
    Äldre 25 Mar 16:02
    #2
    Tyllkjolar skrev 2017-03-25 16:00:10 följande:

    Vid den åldern brukar man gå till BVC och väga ganska ofta. Så då märks det om det går åt fel håll. Men är du orolig kan du säkert få en extratid. Fortsätt annars att amma ofta, och båda brösten vid varje tillfälle.


    Vi går på BVC en gång i månaden. Och hon låter lite tveksam till vikten, men ändå säger hon att de är ok.
  • Äldre 25 Mar 16:05
    #3
    thimpan08 skrev 2017-03-25 16:02:43 följande:

    Vi går på BVC en gång i månaden. Och hon låter lite tveksam till vikten, men ändå säger hon att de är ok.


    Då hade jag bett om ett extrabesök med bara vägning.
  • Äldre 25 Mar 18:40
    #4

    Om du vill fortsätta amma så erbjud bröstet ofta, så ofta du kan för att öka produktionen. Att han inte blir nöjd är nog för att han just vill ligga vid bröstet, han är väl nöjd när han ligger där?

    Viktkurvorna på bvc är en mall som är gjord på 70-talet när dom flesta gav ersättning. Det finns nya kurvor som är baserade på ammande barn och dom ser annorlunda ut, men används inte på bvc trots det. Men om du inte tycker han kissar så ofta som han borde så be om att få komma och väga lite oftare.

    Min son kunde ibland ligga hela kvällarna och bli ammad fram till 3-4 månader. Och ibland även på dagarna, ibland ville han ha igen trots det var 20 min sedan sist.

  • Äldre 25 Mar 18:50
    #5

    Jag känner igen det där med att vilja äta efter 20 minuter igen!

  • thimpa­n08
    Äldre 26 Mar 09:43
    #6
    syntharen skrev 2017-03-25 18:40:39 följande:

    Om du vill fortsätta amma så erbjud bröstet ofta, så ofta du kan för att öka produktionen. Att han inte blir nöjd är nog för att han just vill ligga vid bröstet, han är väl nöjd när han ligger där?

    Viktkurvorna på bvc är en mall som är gjord på 70-talet när dom flesta gav ersättning. Det finns nya kurvor som är baserade på ammande barn och dom ser annorlunda ut, men används inte på bvc trots det. Men om du inte tycker han kissar så ofta som han borde så be om att få komma och väga lite oftare.

    Min son kunde ibland ligga hela kvällarna och bli ammad fram till 3-4 månader. Och ibland även på dagarna, ibland ville han ha igen trots det var 20 min sedan sist.


    Alltså, jag erbjuder bröstet så ofta han vill. Men oftas efter han har ätit och jag märker att han inte blir nöjd, lägger jag honom vid bröstet men han blir såå frustrerad när det inte kommer nånting :/ försöker och försöker, men de kommer bara någon droppe efter han ätit liksom. Och när han märker att de inte kommer nått så blir han så frustrerad. Ammar bägge brösten när han ska äta, gjort så från början.

    Va samma sak med storebror, han kunde ja bara helamma 1,5 månad. Men trodde de skulle funka bättre denna gång. Storebror krävde så mycket mat efterom han va så stor, 5350g i födelsvikt. Och dom sa på bvc då oxå att de va för att han krävde mycket.

    Så ja trodde de skulle gå lite bättre denna gång, eftersom lillebror va drygt 1kg mindre.
  • Äldre 26 Mar 10:04
    #7
    thimpan08 skrev 2017-03-26 09:43:57 följande:
    Alltså, jag erbjuder bröstet så ofta han vill. Men oftas efter han har ätit och jag märker att han inte blir nöjd, lägger jag honom vid bröstet men han blir såå frustrerad när det inte kommer nånting :/ försöker och försöker, men de kommer bara någon droppe efter han ätit liksom. Och när han märker att de inte kommer nått så blir han så frustrerad. Ammar bägge brösten när han ska äta, gjort så från början.

    Va samma sak med storebror, han kunde ja bara helamma 1,5 månad. Men trodde de skulle funka bättre denna gång. Storebror krävde så mycket mat efterom han va så stor, 5350g i födelsvikt. Och dom sa på bvc då oxå att de va för att han krävde mycket.

    Så ja trodde de skulle gå lite bättre denna gång, eftersom lillebror va drygt 1kg mindre.
    Jag tror ni är mitt inne i en ökningsperiod och då är det bara att amma amma amma. Ät och drick ordentligt, försök vila mycket. Bädda ner dig hud mot med, det stimulerar produktionen. Det tar några dagar - en vecka men sedan är det lite lugnare igen (tills nästa ökningsperiod).

    Om amningen är viktig för dig bör du undvika att ge ersättning nu, det gör att brösten inte stimuleras att öka på tillgången.
  • Äldre 26 Mar 10:05
    #8
    Dementoria skrev 2017-03-26 10:04:22 följande:
    Jag tror ni är mitt inne i en ökningsperiod och då är det bara att amma amma amma. Ät och drick ordentligt, försök vila mycket. ***Bädda ner dig hud mot med, det stimulerar produktionen. Det tar några dagar - en vecka men sedan är det lite lugnare igen (tills nästa ökningsperiod).

    Om amningen är viktig för dig bör du undvika att ge ersättning nu, det gör att brösten inte stimuleras att öka på tillgången.
    ***Bädda ner dig hud mot hud
  • thimpa­n08
    Äldre 26 Mar 16:45
    #9
    Dementoria skrev 2017-03-26 10:04:22 följande:

    Jag tror ni är mitt inne i en ökningsperiod och då är det bara att amma amma amma. Ät och drick ordentligt, försök vila mycket. Bädda ner dig hud mot med, det stimulerar produktionen. Det tar några dagar - en vecka men sedan är det lite lugnare igen (tills nästa ökningsperiod).

    Om amningen är viktig för dig bör du undvika att ge ersättning nu, det gör att brösten inte stimuleras att öka på tillgången.


    Jag hoppas att de är en sån period! Så jag ska avvakta och se om det blir bättre.. vill ju amma längre än såhär! Han sover med mig varje natt, hud mot hud. Hoppas hoppas det bara är en period.
  • Äldre 26 Mar 17:37
    #10
    thimpan08 skrev 2017-03-26 16:45:28 följande:
    Jag hoppas att de är en sån period! Så jag ska avvakta och se om det blir bättre.. vill ju amma längre än såhär! Han sover med mig varje natt, hud mot hud. Hoppas hoppas det bara är en period.
    Ja om du vill amma så är det amma amma som gäller nu. De brukar ha en ökningsperiod kring 9 veckor så det stämmer bra in i tiden. Framför allt kvällar och nätter är det viktigt att du ammar och inte ger ersättning. 

    hippiemamman.wordpress.com/2012/11/13/liten-kalender-for-bebisarsmabarn/

    Jag tycker dock det saknas en ökningsperiod där, runt 9 veckor.
  • Äldre 26 Mar 18:23
    #11

    Förutom alla bra tips du redan fått så tipsar jag om att ringa Amningshjälpen. Dit kan du ringa och få råd kring amningen, t.ex vad du bör tänka på för att öka mjölkproduktionen.

  • Axe
    Äldre 26 Mar 19:50
    #12

    S gjorde min dotter när mjölken behövde ökas. Bara att amma varje gång barnet verkar sugen och drick gärna samtidigt som du ammar. Det hjälpte iaf mig.

    Hon helammades i 4 månader och var en riktig tjockis så för lite mjölk hade jag inte även om hon i korta perioder betedde sig som du beskriver.

    Testa att pumpa ut ett fullt bröst innan du ammar för att öka extra.

  • Äldre 27 Mar 17:43
    #13

    Precis som andra säger så är amma mera rådet för att öka mjölkproduktionen. Och drick mycket vatten själv! Om du känner dig stressad kan du ringa BM och be om att väga extra. Men samtidigt om ditt barn är piggt och vaket till sättet så skulle inte jag oroa mig. 

  • Fru Ve
    Äldre 30 Mar 21:26
    #14

    Jag har en son på snart 4 veckor och vissa dagar (som idag tex) ammar jag nästan konstant. Det är ju som flera skriver frågan om att mjölkmängden behöver öka och barnet jobbar för det. Det är lite jobbigt och långtråkigt tycker jag men man får sysselsätta sig med något man gillar under tiden. Titta inte på någon klocka när du ammar, tänk inte på hur ofta det är eller hur länge utan låt bara barnet styra. Jag läste nyligen en bra bok "Amning i vardagen " som jag kan rekommendera.

  • Fru Ve
    Äldre 30 Mar 21:27
    #15

    Varannan timme förresten låter inte så ofta :) jag kan behöva amma med 1-1,5 timmes mellanrum vissa dagar för att min bebis ska vara nöjd.

  • Äldre 31 Mar 14:05
    #16

    Kan man få ont i magen av ägg?

Svar på tråden För lite mat?