• MammaM­agdaa
    Äldre 25 Mar 18:54
    5454 visningar
    7 svar
    7
    5454

    Barnpsykologen vill påbörja en basutredning på dottern. Ev högfungerande autism. Någon med erfarenheter av liknande som vill dela med sig?

    Hej!

    Min yngsta dotter som är fyra år, fyller fem i september, är världens gladaste tjej oftast.
    Ända sedan hon började gå har hon haft svårt att sitta still.

    * Även om hon sitter med sin platta eller ser på tv så ändrar hon ställning varannan minut. Dvs sitter hon i soffan ligger hon överallt, ligger under bordet, ligger med fötterna upp mot ryggstödet, sitter på armstödet osv. Tror inte hon är medveten själv om att hon gör dessa lägesändringar.

    * Har aldrig velat sitta i knä. OM det inte är så att hon själv kommer och sätter sig. Då sitter hon Max en minut..

    * Pratar man med henne är det svårt att behålla ögonkontakten länge.

    * Hon har alltid varit sen i talet. Skulle säga att hon är på en 2-3 årings nivå. Pratar mycket men det är inte alltid man förstår vad hon säger. Ofta Max 3-4 ord i en mening. Och pratar ofta om sig själv i tredje person. Kan heller inte skillnaden på han henne honom osv. Har nyss lärt sig de vanligaste färgerna.

    * Klarar inte av minsta lilla vattensöl på kläder och liknande och får vansinnesutbrott om hon inte får byta om direkt.

    * Kan fortfarande inte ha pennor framme. Så fort hon får tag i en penna ritas det överallt om det inte finns ett papper till hands. Tex väggar, i sängen(på lakan osv), över hela sig själv ibland.

    *Stoppar fortfarande saker i munnen. Både för att undersöka. Syns hur hon liksom undersöker med munnen haha svårt att förklara. Men även utan att hon tänker på det. Slickar även på saker.

    * Är dock väldigt duktig på att leka med tex legogubbar eller liknande. Så länge hon får sitta ostört.

    * Är egentligen inte spec intresserad av av andra barn. (Förutom hennes tre äldre syskon) Hon pratar om kompisarna hos dagmamman men kommer det folk på besök så är hon mer intresserad av de vuxna än barnen.

    * Väldigt svårt att somna på kvällen. Dock blivit lite bättre senaste veckorna.
    Men även om jag lägger mig med henne i sängen somnar hon sällan före 21-23 och sen kliver vi upp mellan 5-6 på vardagarna och somnar lika sent ändå.

    Kanske hon är som vilket vanligt barn som helst. Eller så inte. Hur som helst vill vi ju hjälpa henne på bästa sätt.

    Har svårt idag att faktiskt tro att det ska fungera i förskoleklass om 1,5 år om utvecklingen sker i samma takt.
    Men vem vet det kan ju ändras snabbt.

    Nu till egentliga frågan.

    Badutredningen ska påbörjas i maj. Hur går en basutredning till. Glömde helt bort att fråga psykologen.

    Har du ett barn som varit som min dotter? Fick/har hen någon diagnos.

    Ev kan det luta åt högfungerande autism enligt psykologen.
    Dock känner jag att det även finns adhd med i bilden.

    Är inte ute efter att få en diagnos på henne här. Utan mer ventliera tankar och så :)

  • Svar på tråden Barnpsykologen vill påbörja en basutredning på dottern. Ev högfungerande autism. Någon med erfarenheter av liknande som vill dela med sig?
  • MammaM­agdaa
    Äldre 25 Mar 19:51
    #1

    ...

  • MammaM­agdaa
    Äldre 26 Mar 23:13
    #2

    ....

  • Äldre 26 Mar 23:46
    #3

    Hej! Vi är mitt i en utredning, som nu lutar åt att sonen har add! Han är nu 8 år, men det har funnits aningar sen 2-års åldern hos förskolepersonal. Man har antytt autism och adhd, men det verkar som att det "räcker" med add. Själva utredningen fick han för att både förskola/skola och föräldrar önskade det eller misstänkte att det fanns en problematik.
    Vad har er dotters förskola för uppfattning?
    En barnpsykolog kom till skolan när han var 7 år och gjorde en massa tester under en dag. Det var många frågor och tester med bilder och skrift. Han skulle få en samlad bild hur vår pojk  tänkte och utvecklades.
    Sen fick jag svara på en massa frågor och läraren också i varsitt frågeformulär, samt träffa psykologen och få lika många frågor till!
    Sen skrev han ihop sina iakttagelser och jag fick läsa det som gällde mina och sonens svar. Han hade fått en hel del om bakfoten, så jag rättade honom på flera viktiga punkter och han lyssnade som tur var på det och ändrade hela skrivelsen till det jag sa!
    Därefter fick vi information om att det var lång väntetid till utredning hos Bup, ca 1 år, vilket stämde.
    Där fick vi träffa en annan psykolog, som gjorde ännu fler och djupgående tester med vår son, mest lite roliga, men jobbiga eftersom de höll på ca 1 timme åt gången, paus en halv timme och sen tester en timme till. Men det gjordes under lek och i pausen hade vi fika och spelade fia, så inga ledsna miner. 
    Vi fick hem två formulär med en massa frågor, det ena analyserade autism och det andra uppmärksamheten, alltså adhd/add. Läraren på skolan fick samma frågor. Sen fick pappan och jag komma dit utan sonen och svara på minst lika många frågor, muntliga och därefter träffa en läkare, psykiatriker. Hon hade inte läst på, så hon ställde en massa frågor som hon kunde ha läst sig till, istället för att ställa dem när vår pojk var med! Hur som helst, hon och psykologen skulle därefter resonera sig fram till (fast hon sa att hon kommer gå på psykologens utlåtande) ett resultat.
    Där är vi nu, vi ska snart få träffa psykologen och få ett utlåtande, information och stöd i hur vi går vidare i vardagen och skolan. Sonen ska vara med då och få informationen till sig på ett anpassat sätt, så han får pyssla med något annat när vi får vuxen infon.
    Så gick det till för vår del.
    Det är nog bra att göra en utredning på din dotter. En fråga inom autism som vi fick och som jag uppfattade som väldigt viktig var om barnet leker roll lekar? Med sig själv eller med andra. Hur är din dotter med syskonen?

  • MammaM­agdaa
    Äldre 27 Mar 00:27
    #4

    Hon går hos dagmamma. Hon har på senare tid märkt att hon inte alls är på samma plan som jämnåriga kompisar.

    Även där leker hon heller med de yngre barnen. Förmodligen för att hon lättare kan styra lekarna lättare då?

    Rollekar.. ja visst är hon med när dom leker mamma pappa barn. Men mer att hon är i samma rum. Inte så att hon faktiskt är med och leker som jag uppfattat det iaf.
    Då sitter hon hellre själv med legogubbar eller plattan

  • MammaM­agdaa
    Äldre 27 Mar 21:19
    #5

    ...

  • Äldre 28 Mar 11:25
    #6

    Hej. Skulle så gärna vilja ha kontakt med dig. Har en son med liknande problematik. Vire skönt och prata av aig med någon som fattar.

  • MammaM­agdaa
    Äldre 28 Mar 21:39
    #7
    Sneska skrev 2017-03-28 11:25:46 följande:

    Hej. Skulle så gärna vilja ha kontakt med dig. Har en son med liknande problematik. Vire skönt och prata av aig med någon som fattar.


    Skicka ett pm :)
Svar på tråden Barnpsykologen vill påbörja en basutredning på dottern. Ev högfungerande autism. Någon med erfarenheter av liknande som vill dela med sig?