• MeAndBaby

    Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?

    Jag och sambon har en liten dispyt om rått kött. Han låter det gärna stå framme flera timmar i rumstemperatur i marinad innan han grillar det. Från kylen. Jag menar på att man ska vara försiktig med otilllagat kött (i detta fall både nöt och fläsk) eftersom bakterietillväxten blir stor i rumstemp. Han tycker att jag överdriver och menar att ev bakterier dör under grillningen.

    (Han kan även ta en odiskad tallrik när han ska tina upp t ex frysta kycklingfiléer i micron, ja eftersom de ju ska stekas och ev bakterier då dör.)

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?
  • Bertram

    ang kött i rumstemp några timmar innan så är det inte farligt, köttet blir dessutom godare om det inte läggs på kallt.
    Men odiskad tallrik? Nä, urk.


    Ett tips är att steka kycklingen fryst så den får fin yta och sen stoppa in i ugnen tills den är genomlagad, då blir den mkt saftigare :)

  • Monchichier

    Mannen, som vanligt.

    Alla bekyerier är döda när maten värms upp till 72-ish grader (kommer inte ihåg exakt). Det betyder i och för sig ett väldigt välstekt kött, vilket inte är speciellt gott. Det är dock bakterierna som bygger upp vårt immunförsvar så det är inte farligt (förutom för kyckling och fläsk då, men det köttet ska vara vällagat).

    Men menar du att din sambo mikrar frysta kycklingfiléer på en tallrik med ingrodda matrester på??? Det är ju lite snuskigt, dock inte dödligt.

  • Aniiee

    Ett par timmar gör ingenting, och marinerat i kryddor "håller" det bara längre. Det är faktiskt bara bra att ta fram köttet 1-2 timmar innan tillagning, så det har rumstemperatur.  Försiktigare ska man vara med malet kött.

    Att ta en odiskad tallrik att tina kyckling på är däremot ett STORT no-no.


    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2017-03-25 21:31:52 följande:

    Mannen, som vanligt.

    Alla bekyerier är döda när maten värms upp till 72-ish grader (kommer inte ihåg exakt). Det betyder i och för sig ett väldigt välstekt kött, vilket inte är speciellt gott. Det är dock bakterierna som bygger upp vårt immunförsvar så det är inte farligt (förutom för kyckling och fläsk då, men det köttet ska vara vällagat).

    Men menar du att din sambo mikrar frysta kycklingfiléer på en tallrik med ingrodda matrester på??? Det är ju lite snuskigt, dock inte dödligt.


    Vad då som vanligt? Finns gott om män som skulle säga exakt som TS, och lika gott om kvinnor som skulle protestera emot.
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Monchichier
    Aniiee skrev 2017-03-25 21:40:09 följande:

    Vad då som vanligt? Finns gott om män som skulle säga exakt som TS, och lika gott om kvinnor som skulle protestera emot.


    Som vanligt som i att svaret alltid är detsamma när frågan "vem har rätt, maken eller jag" ställs här inne.
  • Aniiee
    Monchichier skrev 2017-03-25 21:42:16 följande:
    Som vanligt som i att svaret alltid är detsamma när frågan "vem har rätt, maken eller jag" ställs här inne.
    Händer allt att det är "jag" som har rätt här inne också =P
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
  • Crazzy

    Jag jobbar med kött och jag brukar alltid rekommendera mina kunder att steka köttet rumstempererat, så jag låter alltid mitt kött ligga framme ett tag innan det ska tillagas.

    Att använda en odiskad tallrik känns däremot som att be om snusk och äckel.

  • EmberEyes

    Vad betyder "odiskad tallrik"? Är det en tallrik med någon brödsmula på sedan frukosten, eller är det förra veckans ingrodda matrester vi pratar om?

  • MeAndBaby
    EmberEyes skrev 2017-03-26 05:55:00 följande:

    Vad betyder "odiskad tallrik"? Är det en tallrik med någon brödsmula på sedan frukosten, eller är det förra veckans ingrodda matrester vi pratar om?


    Nja, kanske inte riktigt så illa, men en tallrik från diskhon som använts under dagen. Inget kladd direkt, men ändå inte ren. Han har liksom inte nåt renlighetstänk.
  • klyban
    Monchichier skrev 2017-03-25 21:42:16 följande:
    Som vanligt som i att svaret alltid är detsamma när frågan "vem har rätt, maken eller jag" ställs här inne.

    Det var du som ställde frågan "Vem har rätt?", så vad inbillar du dig att du kommer få för svar?

    Kött ska vara grillat/stekt i rumstemp.
    Bakterier inget att oroa sig över.
    Och det troliga är att det finns en eller flera ingredienser som är konserverande också.
    Som tex grillolja som har konserveringsmedel i sig, men även vinäger, socker, alkohol, salt och liknande existerar i marinader.

    Kycklingen så är bakterier och odiskad tallrik helt sant även detta = inget att oroa sig över då det dör.
    Dock kan ju det vara ofräscht, så sluta prata om bakterier, och säg att du inte känner dig bekväm med att han använder en gammal tallrik med sås och andra rester.
    Sen kan odiskad tallrik betyda så mycket.

Svar på tråden Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?