• Flytväst

    Sjuk, semester, sjuk igen

    Hej,

    Jag var sjuk i 7 dagar, nu har jag haft semester i tre dagar men jag känner mig sjuk igen. Mina semesterdagar, räknas det som att jag har återgått till arbete så att jag får en ny sjukperiod eller måste jag ändå skaffa ett läkarintyg?

    Vi har en två-veckors karens policy på mitt företag så jag vet att det inte blir nån ny karensdag, jag undrar bara om jag behöver gå till vc eller om jag kan vara hemma några dagar till utan intyg?

  • Svar på tråden Sjuk, semester, sjuk igen
  • Carambolan

    Har du varit frisk under semestern då? Annars är ju det rimliga att du är sjukskriven hela perioden och sparar semesterdagarna.

  • Flytväst

    Men snälla, jag mår inte dåligt av att gå till jobbet, jag har feber och svår hosta. Har det nån betydelse? Jag vill bara veta om jag behöver ett intyg, inte massa råd om vad man ska göra om man inte gillar sitt jobb. Jag älskar mitt jobb, men har inte lust att komma dit med feber.

  • Akira Öken
    Flytväst skrev 2017-03-26 12:29:08 följande:

    Men snälla, jag mår inte dåligt av att gå till jobbet, jag har feber och svår hosta. Har det nån betydelse? Jag vill bara veta om jag behöver ett intyg, inte massa råd om vad man ska göra om man inte gillar sitt jobb. Jag älskar mitt jobb, men har inte lust att komma dit med feber.


    Oj, vilken ton.

    Du är ju inte så informativ i din TS.

    För mig är det en stor skillnad på att "känna sig sjuk" och på att "ha svår hosta och feber".

    I vanliga fall behövs inget sjukintyg. Men din chef lär säkert undra över att du först är sjuk i en vecka, helt frisk under semester och sedan jättesjuk igen.

    Din chef har rätt att kräva intyg om du exempelvis ofta är sjuk eller har återkommande korttidsfrånvaro.
  • Flytväst
    Akira Öken skrev 2017-03-26 16:19:20 följande:

    Oj, vilken ton.

    Du är ju inte så informativ i din TS.

    För mig är det en stor skillnad på att "känna sig sjuk" och på att "ha svår hosta och feber".

    I vanliga fall behövs inget sjukintyg. Men din chef lär säkert undra över att du först är sjuk i en vecka, helt frisk under semester och sedan jättesjuk igen.

    Din chef har rätt att kräva intyg om du exempelvis ofta är sjuk eller har återkommande korttidsfrånvaro.


    Det är tröttsamt med irrelevanta frågor. Och min chef har jag kontakt med hela tiden, så han kommer inte att undra något. Jag vill fortfarande bara veta om lönekontoret vill ha ett intyg eller inte.

    Så min fråga kvarstår: Räknas semester som att man har återgått till jobbet eller inte?
  • Akira Öken
    Akira Öken skrev 2017-03-26 16:19:20 följande:

    Oj, vilken ton.

    Du är ju inte så informativ i din TS.

    För mig är det en stor skillnad på att "känna sig sjuk" och på att "ha svår hosta och feber".

    I vanliga fall behövs inget sjukintyg. Men din chef lär säkert undra över att du först är sjuk i en vecka, helt frisk under semester och sedan jättesjuk igen.

    Din chef har rätt att kräva intyg om du exempelvis ofta är sjuk eller har återkommande korttidsfrånvaro.


    Akira Öken skrev 2017-03-26 16:19:20 följande:

    Oj, vilken ton.

    Du är ju inte så informativ i din TS.

    För mig är det en stor skillnad på att "känna sig sjuk" och på att "ha svår hosta och feber".

    I vanliga fall behövs inget sjukintyg. Men din chef lär säkert undra över att du först är sjuk i en vecka, helt frisk under semester och sedan jättesjuk igen.

    Din chef har rätt att kräva intyg om du exempelvis ofta är sjuk eller har återkommande korttidsfrånvaro.


    Läs igen, ditt lilla charmtroll.

    "I vanliga fall behövs inget sjukintyg".
  • Grande Rock
    Flytväst skrev 2017-03-26 17:41:43 följande:
    Det är tröttsamt med irrelevanta frågor. Och min chef har jag kontakt med hela tiden, så han kommer inte att undra något. Jag vill fortfarande bara veta om lönekontoret vill ha ett intyg eller inte.

    Så min fråga kvarstår: Räknas semester som att man har återgått till jobbet eller inte?
    Om du har ständig kontakt med din chef borde det inte vara så svårt att fråga honom om det behövs intyg. 
    Att tro är att inte veta
  • Carambolan

    Fråga chefen, det är troligen han/hon och inte lönekontoret som attesterar dina tidrapporter :)

  • nuharjagbytt

    Det måste vara så att när du tar ut semester så bryter du sjuk perioden. I och med att du gjort det så borde du inte behöva intyg från imorgon.

    Utdrag från försäkringskassan till arbetsgivare du har en annan regel om karensdag men om läkarintyg borde stämma:

    Om medarbetaren blir sjuk igen inom fem kalenderdagar från att en tidigare sjukperiod har avslutats, så räknas de dagarna ihop till en och samma sjuklöneperiod. Det gäller oavsett om medarbetaren insjuknar i samma sjukdom eller något annat. Du räknar ihop dagarna från den tidigare sjukperioden med dagarna i den nya sjukperioden så att de tillsammans blir 14 dagar, du räknar alltså inte med dagarna då medarbetaren var frisk och arbetade. Tänk på att medarbetaren bara får en karensdag för en sjuklöneperiod på 14 dagar. Har medarbetaren inte arbetat minst en hel dag efter det att du betalat en hel sjuklöneperiod, ska du inte betala sjuklön om medarbetaren blir sjuk igen.

    Medarbetaren ska:

    Sjukanmäla sig till dig som arbetsgivare när hen blir sjuk igen.

    Lämna läkarintyg från och med den åttonde dagen i den nya sjukperioden.

    Det är hämtat från denna länk

    www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90

    Jag har själv återinsjuknat och undrade vad som gäller. Hittade flera länkar till sida som var borta så sökte upp denna själv.

  • Flytväst
    Grande Rock skrev 2017-03-26 18:32:22 följande:

    Om du har ständig kontakt med din chef borde det inte vara så svårt att fråga honom om det behövs intyg. 


    Oj vilket fantastiskt bra svar. Tack för hjälpen. Eller inte.
  • Flytväst
    Carambolan skrev 2017-03-26 18:40:51 följande:

    Fråga chefen, det är troligen han/hon och inte lönekontoret som attesterar dina tidrapporter :)


    Det har jag redan gjort, han visste inte för det är lönekontoret som sköter sånt.
  • Flytväst
    Carambolan skrev 2017-03-26 18:40:51 följande:

    Fråga chefen, det är troligen han/hon och inte lönekontoret som attesterar dina tidrapporter :)


    Ja det gör han ju iofs, men han visste inte riktigt och sa att det är ändå lönekontoret som sköter alla intyg och sånt, så det var därför jag ställde frågan.
  • Flytväst
    Flytväst skrev 2017-03-27 08:21:59 följande:

    Oj vilket fantastiskt bra svar. Tack för hjälpen. Eller inte.


    nuharjagbytt skrev 2017-03-26 21:24:47 följande:

    Det måste vara så att när du tar ut semester så bryter du sjuk perioden. I och med att du gjort det så borde du inte behöva intyg från imorgon.

    Utdrag från försäkringskassan till arbetsgivare du har en annan regel om karensdag men om läkarintyg borde stämma:

    Om medarbetaren blir sjuk igen inom fem kalenderdagar från att en tidigare sjukperiod har avslutats, så räknas de dagarna ihop till en och samma sjuklöneperiod. Det gäller oavsett om medarbetaren insjuknar i samma sjukdom eller något annat. Du räknar ihop dagarna från den tidigare sjukperioden med dagarna i den nya sjukperioden så att de tillsammans blir 14 dagar, du räknar alltså inte med dagarna då medarbetaren var frisk och arbetade. Tänk på att medarbetaren bara får en karensdag för en sjuklöneperiod på 14 dagar. Har medarbetaren inte arbetat minst en hel dag efter det att du betalat en hel sjuklöneperiod, ska du inte betala sjuklön om medarbetaren blir sjuk igen.

    Medarbetaren ska:

    Sjukanmäla sig till dig som arbetsgivare när hen blir sjuk igen.

    Lämna läkarintyg från och med den åttonde dagen i den nya sjukperioden.

    Det är hämtat från denna länk

    www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90

    Jag har själv återinsjuknat och undrade vad som gäller. Hittade flera länkar till sida som var borta så sökte upp denna själv.


    Tack för ditt svar! Jag googlade själv men kunde inte hitta detta, det var jättesnällt av dig.

    Ska iaf till vc idag och få ett intyg för säkerhetsskull. Det blir så rörigt när man dessutom jobbar skift och inte sammanhängande dagar mån-fre.

    Känns som att idag bör vara 8e dagarna eftersom jag redan var hemma i 7 dagar innan semestern, även om jag inte hade arbetstid alla de 7 dagarna.
  • Anonym (Ellen)

    Du har rätt att bryta semestern och skriva in sjuk istället.
    Men policy hos vår verksamhet är i alla fall att man måste sjukanmäla sig. Dvs. man kan inte komma i efterhand och säga till chefen att "jo förresten, förra veckan där när jag hade semester tre dagar så var jag sjuk".
    Utan det ska sjukanmälas utan dröjsmål precis som vid vilken sjukdom som helst.

  • Grande Rock
    Flytväst skrev 2017-03-27 08:21:59 följande:
    Oj vilket fantastiskt bra svar. Tack för hjälpen. Eller inte.
    Varsågod, glad att det rätade ut dina frågetecken.
    Att tro är att inte veta
  • Glinda från Oz

    Jag tycker att du bör gå till läkaren i vilket fall som helst, det är inte normalt att vara sjuk så länge. För något år sedan hade jag också feber och svår hosta som bara blev värre, det visade sig vara lunginflammation.

Svar på tråden Sjuk, semester, sjuk igen