• Äldre 26 Mar 13:12
    6559 visningar
    3 svar
    3
    6559

    Onormalt stigande kylvätsketemperatur - vad behöver lagas?

    Jag fick ett mindre (eventuellt större?) problem med bilen häromdagen. Det är en småbil Peugeot 206 sport -05. Jag körde bilen en kortare sträcka (två mil in till stan). Ställde mig att tanka och startade bilen igen. Upptäckte då att kylvätsketemperatur-nivån steg enormt fort medan jag körde därifrån och hamnade vid ett rödljus, och översteg snabbt det den vanligtvis ligger på efter körning. Vanligtvis ligger den på strax över 70 grader, men den steg en bra bit över 90 innan jag inte vågade köra mer och stannade vid vägkanten.

    Jag pendlar dagligen 10 mil med bilen, så den har aldrig gjort detta förr. Nu är den som vanligt igen, men jag antar att detta är något som på ett eller annat sätt måste åtgärdas. Nivån i "behållaren" vid motorhuven var som den skulle. Vad ska jag leta efter och vad ska jag låta verkstaden åtgärda? Har planerat att ta bilen på bilsemester i Sverige till semestern, så vill vara ute nu i god tid och kontrollera/åtgärda sådant här.

    Är det kylaren som snart ger upp? Eller har den inte med saken att göra?

  • Svar på tråden Onormalt stigande kylvätsketemperatur - vad behöver lagas?
  • Äldre 26 Mar 13:19
    #1

    Vattenpump? Bytt någon gång?

  • Äldre 26 Mar 13:49
    #2

    Låter mer som att kylfläkten inte går av nån anledning. Då kan tempen stiga momentant och sen när du startar så börjar allt att cirkulera igen och tempgivaren känner det varmare vattnet. Sen när du kör så kyls vattnet ner igen av fartvinden. Du kan ju testa genom att låta den stå på tomgång och bli varm, runt 90-100grader ska ju elfläkten slå igång. Gör den inte det och tempen klättrar vidare så har du ringat in problemet.

  • Anonym (Jimpa­.)
    Äldre 31 Mar 19:24
    #3

    Att temperaturen stiger från 70 grader är normalt då bilen ej nått normal arbetstemepratur.
    Har du en digital display som visar grader eller mätare med nål?
    Om den legat på 70 grader länge även när du kört ett tag så är det nog dags att byta termostat eftesom motorn inte kommer upp i temperatur, en termostat brukar öppna runt 88 grader och din bil har inte ens kommit upp i temperatur.
    kylfläkten kommer aldrig starta i så låg temperatur, den ska gå igång på tomgång över 90 grader.

    Låter mer på din beskrivning att din motor är för kall om den aldrig kommer upp i mer än 70 grader.

Svar på tråden Onormalt stigande kylvätsketemperatur - vad behöver lagas?