• Phillippa

    Är det någon som arbetar som sfi-lärare?

    Hej

    Jag är lärare i grundskolan men funderar på att läsa till svenska som andraspråk för att kunna arbeta som sfi-lärare. Är det någon som arbetar med detta och som kan berätta lite mer så skulle jag bara tacksam.

    Jag undrar t ex:

    * Vad är det för lön?

    * Hur är arbetstiderna?

    * Arbetar man oftast ensam?

    * Är det mycket hemarbete?

    Berätta gärna för och nackdelar med yrket också ;).

    Med vänlig hälsning, P

  • Svar på tråden Är det någon som arbetar som sfi-lärare?
  • aynaT

    Jag arbetade bara 2 mån som SFI-lärare men kan svara på det jag vet iaf :)

    Hade en semesteranställning och arbetade ca 7.30-16.00. 4 h lektioner och 4 h planeringstid per dag. Inget arbete hemma. Arbetade mest själv men det berodde nog mer på mig och inte att det inte fanns möjligheter att samarbeta. Lön typ samma som grundskolan men lönerna för SFI-lärare är väl på väg uppåt nu.

  • flinston

     Lönen varierar, jag har 32000 efter ca 5 år i yrket.

    Normala arbetstider 08-16

    Inget hemarbete, det är semesteranställning och de flesta försöker hålla det till de tider som man har på jobbet.

    Man jobbar ensam vid undervisningen men samarbetar mycket med andra i allt annat i diskussion om eleverna.

    Fördelar: Vuxna så de kan visa respekt och hänsyn och ödmjukhet. Inga disciplinproblem. Inget kvällsarbete utan enbart de arbetstider som vi har på plats. Nackdel att det inte är ferietjänst. 

  • Phillippa

    Tack för svaret :).

    I vilken nivå arbetar du? Nybörjare eller fortsättning?

    Du hinner alltså planera under den tiden också? Du har med andra ord inte lektioner hela dagarna. Det låter bra tycker jag :).

  • majsan6395

    * Vad är det för lön?

    Varierande beroende på behörighet men cirka 31.

    * Hur är arbetstiderna?

    8-17 för det mesta

    * Arbetar man oftast ensam?