• LFF

    Hur länge kan barn följa med förälder av motsatt kön in i omklädningsrummet i badhuset?

    En fundering som uppstod i helgen när vi var och badade. Jag har två killar, 3,5 år gamla. Hur länge kan de följa med mig (mamma) in i damernas omklädningsrum på badhuset skulle ni säga? Än så länge är de ju så pass små att man ändå inte kan åka och bada med dem ensam, men det kommer ju att gå om något år eller två. Men när "ska" de släppas in ensamma på herrarnas omklädningsrum? Det är ju ett enormt dilemma känner jag.

  • Svar på tråden Hur länge kan barn följa med förälder av motsatt kön in i omklädningsrummet i badhuset?
  • Läkarhustru

    Jag tycker en rimlig gräns för normalfungerande barn är 7 år dvs i samband med skolstart är man i det omklädningsrum som det fysiska kön man tillhör. Det av respekt gentemot andra besökande, såväl vuxna som barn. Minns själv obehaget när vissa manliga skolkamrater kom in i omklädningsrummet med sin mamma och man själv inte ville byta om inför killarna från klassen... behöver knappast påpeka att de själva förmodligen också upplevde obehag av det. Nej, skolåldern är rimlig gräns för normalfungerande/normalbegåvade.

  • Stårschan

    Jag håller med om att skolstart är en bra brytpunkt. Men det är kanske bra om barnen har med sig en kompis - eller syskon - första gången de blir ensamma på herrarnas/damernas om de är lite osäkra. Men har man hela badrutinen klar för sig så är det ju inga konstigheter. Barnen växer med uppgiften.

  • Carambolan

    Jag tycker också att runt skolstart är rimligt. Då är de ju dessutom vana från skolidrotten att sköta ombyte och dusch på egen hand.

  • Anonym (Go)

    Många badhus sätter själva en gräns. Vårt badhus har 8 år som gräns.

  • Stårschan

    Och jag vill tillägga att det är ganska irrelevant om barnen är "normalbegåvade" eller inte, eftersom den hänsyn som ska tas till största delen är gentemot jämnåriga som inte ska behöva ha killar/tjejer inne i sitt eget omklädningsrum. Har man en elvaåring som ännu inte klarar av att byta om ensam inne på herrarnas så får man söka sig till någon simhall med något annat upplägg än separata omklädningsrum för damer och herrar.

  • Glinda från Oz

    I min simhall är gränsen åtta år, men jag tycker egentligen gränsen borde vara då man börjar ettan. Inte för min skull, men hur kul är det om en tjej i samma klass tvingas byta om med en manlig klasskompis. Det är känsligt i den åldern.

  • Anonym (minnie)
    Stårschan skrev 2017-03-27 13:20:25 följande:

    Och jag vill tillägga att det är ganska irrelevant om barnen är "normalbegåvade" eller inte, eftersom den hänsyn som ska tas till största delen är gentemot jämnåriga som inte ska behöva ha killar/tjejer inne i sitt eget omklädningsrum. Har man en elvaåring som ännu inte klarar av att byta om ensam inne på herrarnas så får man söka sig till någon simhall med något annat upplägg än separata omklädningsrum för damer och herrar.


    Ja en hel del simhallar har rum för enskilt ombyte för funktionsnedsatta som har ledsagare av annat kön med sig.
  • Ankissen

    Min dotter har håret ner till midjan och vi går på simskola en gång i veckan. Vanligtvis åker jag med henne och vi övar jättemycket på att hon ska schamponera, balsamera och skölja håret på rätt sätt och inte lämna rester till exempel över öronen. 

    För två veckor sen blev jag sjuk och hon fick åka med sin pappa till simskolan. Då fick han ta henne via herrarnas, något som gick jättebra. Hon fyller 8 om en månad. 

    Vet inte riktigt hur vi ska göra om sju veckor när hon blir storasyster och kommer åka med pappa varje vecka. Det är inget fel på hennes begåvning, men hon blir lätt lite drömmande och sävlig om hon inte har någon som påminner henne. Stackars pappa kanske får stå och vänta en timme utanför...

Svar på tråden Hur länge kan barn följa med förälder av motsatt kön in i omklädningsrummet i badhuset?