• Äldre 27 Mar 12:21
    22841 visningar
    13 svar
    13
    22841

    Är detta fuktskada? Snälla hjälp!

    Hej!

    Har precis flyttat in i en ny lägenhet och märkt att såfort det blir mörkt, t.ex. sent på kvällen eller om man går upp på natten och tänder lampan så är det silverfiskar som kryper omkring i hallen och endel i vardagsrummet och sovrummet. Är livrädd att det ska va fuktskada och att jag ska måsta flytta ut igen. Har kontaktat min hyresvärd och de ska komma och göra fuktmätningar när de har tid men är rädd att det kommer dröja ett tag så hoppas på att någon här kanske kan stilla min oro till dess? Tror ni att det rör sig om fuktskador eller att det bara är gammalt och ostädat? Har tagit några bilder på vissa delar av lägenheten. Snälla hjälp är så rädd!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-27 12:22
    Hur lägger man in bilder?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-27 12:23
    Så, se bilder nedan!!

  • Svar på tråden Är detta fuktskada? Snälla hjälp!
  • Äldre 27 Mar 12:23
    #1
  • Äldre 27 Mar 12:28
    #2

    Jag tycker inte att det ser ut som fuktskador (den översta är sot som följt med utomhusluften när det dragit in genom springan), men som du säger trivs ju silverfiskar i fukt. Men de behöver inte så mycket att det krävs en fuktskada för att de ska trivas.

    Sedan några år tillbaka finns det i Sverige en nyinflyttad silverfisk - den långsprötade. Förutom att den har längre spröt är den större än den vanliga. Den långsprötade silverfisken har inte särskilt höga krav på fukt och kan alltså tänka sig att bo i ett vanligt rum så länge det finns något gott att ära.

  • Äldre 27 Mar 12:50
    #3

    Åh tack så mycket nu blev jag lite lugnare, hoppas det bara är så då! Även om det inte är så trevligt att ha massa småkryp på golvet ändå.. Men så länge jag kan bo kvar här är jag glad

  • Äldre 27 Mar 12:56
    #4

    Ett sätt att hålla tillbaka silverfisken lite är att hälla kokhett vatten i golvbrunnen ibland.

    Om det är mkt silverfisk hade jag undvikit att lägga papper och tyg jag är rädd om på golvet. Fast det gör man iofs kanske inte ändå!

  • Äldre 27 Mar 12:59
    #5

    Lägenheten ser ut att vara från 50- eller 60-talet, då bor det inte sällan silverfisk i rören. Så även om du städar på kan det bli svårt att helt bli av med dem. Jag tror att hyresvärden är skyldig att hjälpa dig med dem.

  • Äldre 27 Mar 13:02
    #6

    Tack för tipset!

    Då vi precis har flyttat in och inte hunnit få hit så mycket möbler än (garderober, byrås osv) så har jag alla mina kläder i flyttkartonger på golvet, det kan väl inte hända att silverfiskarna kryper in där och börjar hålla till i kläderna?? Skäms

  • Äldre 27 Mar 13:29
    #7


    Detta är i hallen men det är väl troligare att det är en "missfärgning" i träet än en fuktskada, även om det inte är så någon annanstans? 
  • Äldre 27 Mar 14:02
    #8
    Ano5 skrev 2017-03-27 13:02:04 följande:

    Tack för tipset!

    Då vi precis har flyttat in och inte hunnit få hit så mycket möbler än (garderober, byrås osv) så har jag alla mina kläder i flyttkartonger på golvet, det kan väl inte hända att silverfiskarna kryper in där och börjar hålla till i kläderna?? 


    De långsprötade skulle tyvärr kunna göra det. Men det vanligaste är att man har den gamla hederliga silverfisken.
  • Äldre 27 Mar 14:33
    #9
    Ano5 skrev 2017-03-27 13:29:08 följande:
    Detta är i hallen men det är väl troligare att det är en "missfärgning" i träet än en fuktskada, även om det inte är så någon annanstans? 
    Håller med.
  • Äldre 27 Mar 20:50
    #10

    Silverfiskar äter hudflagor, tapetklister och frimärkelim så även om de kryper in i kartongerna med kläder så gör de ingen skada. Men de gillar ju att gömma sig.
    Kolla om hyresvärden har kontrakt med nån skadedjursbekämpare som Anticimex. I så fall kan du ringa dem och få råd och hjälp.

  • kvarnf­ot
    Äldre 28 Mar 08:33
    #11

    Silverfiskar finns i många hem utan att det är fuktskadat.
    Har du en fuktskada känns det oftast på lukten, känt någon doft av mögel ts?

  • Äldre 28 Mar 13:32
    #12
    Konterfej skrev 2017-03-27 12:56:47 följande:

    Ett sätt att hålla tillbaka silverfisken lite är att hälla kokhett vatten i golvbrunnen ibland.

    Om det är mkt silverfisk hade jag undvikit att lägga papper och tyg jag är rädd om på golvet. Fast det gör man iofs kanske inte ändå!


    Dom lever inte i golvbrunnen. Källa: Anticimex.se
  • Äldre 28 Mar 19:35
    #13

    Hej jag jobbar med vatten skador. 
    På bilderna så kan jag inte se något. skulle vara på betong väggen då, där färgen är bubblig och färg släppt men ser hyfsat torrt ut iallafall. inget fel på golvet skulle det vara fukt på det så skulle du se det på att skarvarna reser sig.
    Sedan kan det vara svårt att känna på lukten. inte alltid det har hunnit möglat om man säger så. sedan om man har bott i det så är man oftast van och inte märker på grund av det.
    Däremot kan jag inget om silverfisken. På alla skador som jag har varit på genom åren så har jag aldrig hittat en ända. 
    Sedan så är det inte så att du behöver flytta på grund av vattenskada det beror oftast på hur mycket skadan på värkar.

Svar på tråden Är detta fuktskada? Snälla hjälp!