• Äldre 27 Mar 12:29
    5987 visningar
    11 svar
    11
    5987

    Beviljad Förtur Bostad Stockholm

    Hej, 
    Jag har läst några tidigare trådar som härrör frågor om förtur av bostad i Stockholmsområdet, dock utan resultat. Snälla jag ber er, skriv inga elaka kommentarer för det är jobbigt nog som det är.

    Min situation
    27-årig tjej sjukskriven (fysisk- och psykisk ohälsa). Har sedan 2015 tvingats bo hos min narcissistiska mamma med anledning av mitt tidigare andrahandskontrakt löpte ut, vilket är en mardröm (våld dagligen). Jag har varesig någon familj- eller vänner att vända mig till.

    Jag har flyttat över 40 gånger i mitt liv och är i behov av ett permanent boende för att överhuvudtaget kunna bli frisk och återgå till ett normalt liv.

    Jag har har kontakt med Våld- och relationsteamet samt socialsekreterare som bedömer min situation som akut men ingenting händer. Av den orsaken jag inte har problematik med narkotika eller missbruk, prioriteras jag ej. Jag har blivit erbjuden en plats på ett härberge..

    Snälla, hjälp. Jag känner mig så sjukt maktlös och pga av mitt hälsotillstånd orkar jag inte fejda längre. Hur gjorde ni? Någon som känner till någon privat hyresvärd i Stockholm som man kan vända sig till?

    Mvh,
    Sara

  • Svar på tråden Beviljad Förtur Bostad Stockholm
  • Caramb­olan
    Äldre 27 Mar 12:35
    #1

    Det här kanske är ett krasst svar, men... Om du inte har varken familj, vänner eller arbete: vad binder dig till Stockholm? Tror du inte att du skulle få en lugnare tillvaro på en mindre ort där det faktiskt är enkelt att hitta betydligt billigare bostäder?

  • Äldre 27 Mar 12:42
    #2

    Jag har tänkt tanken själv men pga att jag är återkommande patient på Karolinska, samt att mina övriga läkare och psykologer finns här kan jag inte i nuläget "bara" flytta

  • Birgit­ta02
    Äldre 27 Mar 12:51
    #3

    Den här sidan kan du registrera dig i. Du har inget att förlora:

    www.bostadsregistret.se

  • Äldre 27 Mar 13:23
    #4

    Tack Birgitta


    Någon här som vet ngn hyresvärd som ger förtur till sökande?

  • Birgit­ta02
    Äldre 27 Mar 13:39
    #5
    Sara910 skrev 2017-03-27 13:23:48 följande:

    Tack Birgitta


    Någon här som vet ngn hyresvärd som ger förtur till sökande?


    Vissa hyresvärdar har, via soc, en del lägenheter som soc kan ge förtur till. Ifall nån råkar flytta vill säga. Min syrra separerade och ställde sig i kö hos Väsbyhem (tror jag de heter - de i Upplands Väsby). Ett halvår senare fick hon lägenhet. Det visade sig att de en gång om året lottar ut en lägenhet. Hon hade formidabel tur. Annars är det mellan 6 och 10 års väntetid. Så visst kan det löna sig att ställa sig i kö i olika bolag.
  • Caramb­olan
    Äldre 27 Mar 13:41
    #6

    Känner inte till någon som ger förtur, men hos till exempel Wåhlins finns ingen kö utan de lottar ut lägenheterna.

  • Birgit­ta02
    Äldre 27 Mar 13:46
    #7
    Carambolan skrev 2017-03-27 13:41:44 följande:
    Känner inte till någon som ger förtur, men hos till exempel Wåhlins finns ingen kö utan de lottar ut lägenheterna.
    De har inte så ofta lediga lägenheter, men ibland händer det att de har en. I övrigt är det Stockholms bostadsförmedling som har Wåhlins fastigheter i sitt "bestånd".
  • Äldre 27 Mar 13:58
    #8

    Nej. Du är inte den enda som vill ha förstahandskontrakt i Sthlm. Du får söka lägenhet som alla andra. Men kommer inte bli behandlad annorlunda för att du har "svårigheter" finns folk med barn som inte har någon stans att bo och dom får inte heller förtur så varför skulle det vara annorlunda för dig?

  • Anonym (T)
    Äldre 8 Jun 15:16
    #9

    Om du har kontakt med Soc kan du ansöka om en försökslägenhet

    bostad.stockholm.se/sa-gar-det-till/sarskilda-behov/forsoks--och-traningslagenheter/

  • Äldre 12 Jun 22:28
    #10

    Vad som helst låter ju bättre än det du har nu och det är ju sommar nu några ideer.

    Köp en billig husvagn och ställ på en campling över sommaren medan du letar annat boende. Se om du kan få tag i ett fritidsboende att hyra över sommaren Kolla om du kan hitta något tomt studentrum över sommaren. Leta efter inneboenderum eller liknande. Det kanske inte är enkelt i Stockholm men den första iden är ju fullt genomförbar, du behöver bara ha en husvagn som håller ihop även om husvagnarna är lite dyrare den här årstiden.

    De alternativen ger dig lite andrum om du hittar något och du kan leta mer i lugn och ro och fundera över din situation några månader om du ska lämna Stockholm eller inte.

  • Äldre 12 Jun 23:05
    #11

    Fråga din kurator om du kan ha rätt till LSS-lägenhet?

Svar på tråden Beviljad Förtur Bostad Stockholm