• bedzie

    SE HIT! Svullen på ena sida av halsen, DÖDSÅNGEST! Hjälp!!

    Hej alla!

    Jag håller på att freaka ut här hemma av oro, så jag söker lite folk som kanske har erfarenhet i ämnet. För ca 6 månader sedan upptäckte jag att jag är större på vänster sida av min hals. När man känner utanpå känns det som att halsmuskeln på den sidan är större. Man kan även se denna svullnad om man tittar noggrant (jag är rätt så överviktig så det är inte alldeles tydligt man ser det). Jag ringde VC när jag upptäckte det som avfärdade mig, och tyckte jag skulle avvakta. När svullnaden inte gick ner efter ett par veckor så ringde jag igen, och på nytt avfärdades jag. Jag glömde sedan bortdomna eftersom jag inte har någr besvär till följd av den (den smärtar ej), och tiden bara flöt på. Igår så hade jag lite ont i och kring käkmusklerna (samt har haft ont i nacken=brukar ha migränproblem sedan ung ålder), och bad min syster massera mig. Hon kände då min svullnad, och vi kunde nästan tycka att den blivit liiiiite större (eller så var den som innan, svårt attavgöra). Hypokondriker Silvi båda är började vi båda Googla, vilket ledde till en tårfylld och panikartad kväll för oss båda....

    Ringde på morgonen till VC som gav mig en läkartid, och läkaren klämde och kände. Han konstaterade att det kändes som om muskeln var svullen/spänd på det området, och han kände ingen knöl osv. Han visste dock inte vad som fanns bakom muskeln och har därmed bokat mig till ultraljud (kallelse inom någon/några veckor) samt blodprov imorgon. Jag beskrev min enorma oro för honom (syntes också på mig), och han sa att det är osannolikt att det är cancer men att han måste utesluta detta... han vet inte vad som orsakar svullnaden och därmed behöver ultraljud göras.

    Jag har nu panik och mår så otroligt dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Mitt logiska tänkande är som bortblåst, och jag bara räknar ned timmarna till denna undersökning och förväntar mig ett förskräckligt besked. Jag mår så in i bomben dåligt, och behöver höra från någon annan om de haft liknande besvär.... eller vet om någon som haft något liknande. Hur har det gått, och finns det någon alternativ orsak till min svullnad?

    Jag tror att jag mår OK i övrigt (när man överanalyserar och tänker efter noga gör man ju aldrig det...) och har inte känt mig mer trött än än vanligt. Har inte gått ner i vikt (äter som en häst)... och har inga andra "symptom".

    Snälla, snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden SE HIT! Svullen på ena sida av halsen, DÖDSÅNGEST! Hjälp!!
  • josefzon

    Hej!

    Det du beskriver låter beskedligt. Om det är muskeln som var öm och svullen är det möjligt att det är en inflammation i muskeln. Gör det ont när du roterar huvudet åt sidorna kan det också ett tecken på en pågående inflammation i muskeln. Svullenheten verkar diskret från din berättelse. Eventuellt större muskel? Gör du något med då du tittar åt något speciellt håll, ex spelar fiol, snorklar, talar i telefon mellan örat och axeln?

    Bra med ultraljud, men hittar man inget speciellt rekommenderar jag kontakt med fysioterapeut.

    Mvh

  • sunflowersis

    Har liknande problem som du för tillfället! Undrar därför om utfallet? Jag har en inflammerad visdomstand men den sitter på andra sidan.. bara nyfiken på vad du fick för diagnos. Jag har inte ont alls utan är bara svullen på höger sida precis under hakan och längs med senan/muskeln på halsen.

  • Asfaltsfall

    Hej!

    I och runt halsen har vi massor med senor, körtlar och muskler - svullnader här är mycket vanligt och ytterst sällan farliga. Om en eller båda körtlarna är svullna brukar det oftast göra ont när man sväljer, men behöver inte alltid vara så. Om du hela tiden tar och känner på området kan du reta körteln, vilket gör att den svullnar. 
    Jag tror att din läkare bokade dig på ultraljud då han märkte att du var orolig och inte för att han misstänkte att det var allvarligt. 

    Jag är helt säker på att det här inte är något allvarligt och det kommer du också vara efter ditt ultraljud.
    I fortsättningen: Googla ALDRIG dina symptom. 

    Ha det fint!

  • Soqura

    Har du problem med nacken sen innan?

    Jag själv har gjort en rad olika undersökningar för svullnaden som kommer och går på vänster sida av halsen. Känner också ett tryck på vänster sida halsen.
    Något du känner igen? Jag får ju andningsbesvär av det.
    Har även märkt av att jag fått en redig gamnacke och smärta där. Börjar fundera att det är därifrån problemet startat.
    Hur gick det på ultraljudet och hur känns det med halsen idag? 

  • Anonym (fakta)

    Ring 1177 och försök tänka på att ....du tjänar inget på att gå och tro det värsta....din oro hjälper inte dig, även om det skulle vara något allvarligt så är det bättre om du försöker lugna ner dig.... 
    Tänk på att oro gör att man inte kan ta in information lika lätt.... 
    Bra om du försöker söka fakta och ta reda på så mkt som möjligt.....

  • Gaskarl

    Kan vara struma, var själv med om liknande, bad om ett ultraljud och fick det. Det beror mycket på läkaren man snackar med.

Svar på tråden SE HIT! Svullen på ena sida av halsen, DÖDSÅNGEST! Hjälp!!