• Anonym (Cia)

    Höjd bilskatt

    Vad säger ni och drabbas ni av det?

    Vi har två bilar. En leasing Merca. Och en disel Volvo som gått övet 10000 mil. Två bilar är tyvärr helt nödvändigt för oss

  • Svar på tråden Höjd bilskatt
  • Anonym (Qwerty)

    Vilken tur att det bara är ett förslag än så länge och att det bara skulle gälla bilar som inte är registrerade än då.

    Vi skulle inte drabbas av det, då vi har två motorcyklar, en moppe och en tjänstebil, ingen av dem ska bytas inom snar framtid.

    Om själva förslaget tycker jag inget vidare, tycker att det är förjävligt att man på alla tänkbara sätt ska motarbeta biltrafiken.

  • CinnamonGirl

    Varför piska bilister hela tiden? Det vore väl bättre att ge dem som kan/vill åka kollektivt eller cykla en morot istället.

  • Rödtjärnens Anna

    Vill man ha en levande landsbygd i Sverige så är förslaget förkastligt. Själv vet jag inte ens om det finns en laddningsstation för privata elbilar inom 15 mils radie från där jag bor. Etanol kan jag tanka 5 mil bort. (Bensin och diesel tankar jag bara några hundra meter bort).

    Köper jag en miljöbil får jag åka långt för att tanka(10 mil t.o.r), vilket väl inte är optimalt?

    Mitt hushåll har tre bilar som används regelbundet, alla bensinare. Den nyaste är från 2015, den äldsta från 1988. Förslaget kommer alltså inte påverka oss, vi har inga planer att köpa nytillverkad bil... men det hade gjort det om förslaget antogs för två år sen.. då hade vi nog inte köpt ny bil utan satsat på begagnat.

  • Anonym (NN)
    CinnamonGirl skrev 2017-03-27 22:24:04 följande:
    Varför piska bilister hela tiden? Det vore väl bättre att ge dem som kan/vill åka kollektivt eller cykla en morot istället.
    För att forskning visar att det inte räcker med endast morot för att få bilister att åka kollektivt eller cykla. Det behövs en kombination av morot och piska. Så länge det är "tillräckligt billigt och bekvämt" att köra bil hjälper det inte att göra kollektivtrafiken bättre och snabbare. Det är därmed inte samhällsekonomiskt effektivt att endast satsa på morötter.

    Sedan har bilister i storstäder varit något underbeskattade, dvs. man har betalat mindre skatt än samhällsekonomiska kostnader man ger upphov till. Bilist i storstad har högre samhällskostnad eftersom han eller hon bidrar till trängsel, vilket är samhällsekonomiskt dyrt, och släpper ut avgaser där det bor fler, vilket också ger större samhällsekonomiska kostnader än bilister på landet. Det går iofs att diskutera hur man prissätter CO2. Vad man däremot kan se är att bilresandet har ökat i en utsträckning som inte är hållbar.

    Slutligen finns det en hel del människor som behöver ta bilen, exempelvis de som är rörselsehindrade. Då är det ju bra om alla andra som inte behöver cyklar eller åker kollektivt.   Visste du att hälften av alla bilresor är under 5 kilometer och att andelen barn som skjutsas till skolan istället för att cykla ökat massor?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (NN) skrev 2017-03-27 23:42:24 följande:

    För att forskning visar att det inte räcker med endast morot för att få bilister att åka kollektivt eller cykla. Det behövs en kombination av morot och piska. Så länge det är "tillräckligt billigt och bekvämt" att köra bil hjälper det inte att göra kollektivtrafiken bättre och snabbare. Det är därmed inte samhällsekonomiskt effektivt att endast satsa på morötter.

    Sedan har bilister i storstäder varit något underbeskattade, dvs. man har betalat mindre skatt än samhällsekonomiska kostnader man ger upphov till. Bilist i storstad har högre samhällskostnad eftersom han eller hon bidrar till trängsel, vilket är samhällsekonomiskt dyrt, och släpper ut avgaser där det bor fler, vilket också ger större samhällsekonomiska kostnader än bilister på landet. Det går iofs att diskutera hur man prissätter CO2. Vad man däremot kan se är att bilresandet har ökat i en utsträckning som inte är hållbar.

    Slutligen finns det en hel del människor som behöver ta bilen, exempelvis de som är rörselsehindrade. Då är det ju bra om alla andra som inte behöver cyklar eller åker kollektivt.   Visste du att hälften av alla bilresor är under 5 kilometer och att andelen barn som skjutsas till skolan istället för att cykla ökat massor?


    Visste du att 70% av genomsnittssvenskens inkomst redan går till skatter av alla dess slag? Om detta inte redan räcker är det något som felar big time.
  • Anonym (Cia)

    Dum fråga kanske. Men påverkas inte alls de befintliga bilar man har ?

    Jag köper gärna miljövänliga bilar o ska köpa ny o. Ca ett år. Fungerar tyvärr inte elbil.

  • Anonym (Bilägare)
    Anonym (NN) skrev 2017-03-27 23:42:24 följande:

    För att forskning visar att det inte räcker med endast morot för att få bilister att åka kollektivt eller cykla. Det behövs en kombination av morot och piska. Så länge det är "tillräckligt billigt och bekvämt" att köra bil hjälper det inte att göra kollektivtrafiken bättre och snabbare. Det är därmed inte samhällsekonomiskt effektivt att endast satsa på morötter.

    Sedan har bilister i storstäder varit något underbeskattade, dvs. man har betalat mindre skatt än samhällsekonomiska kostnader man ger upphov till. Bilist i storstad har högre samhällskostnad eftersom han eller hon bidrar till trängsel, vilket är samhällsekonomiskt dyrt, och släpper ut avgaser där det bor fler, vilket också ger större samhällsekonomiska kostnader än bilister på landet. Det går iofs att diskutera hur man prissätter CO2. Vad man däremot kan se är att bilresandet har ökat i en utsträckning som inte är hållbar.

    Slutligen finns det en hel del människor som behöver ta bilen, exempelvis de som är rörselsehindrade. Då är det ju bra om alla andra som inte behöver cyklar eller åker kollektivt.   Visste du att hälften av alla bilresor är under 5 kilometer och att andelen barn som skjutsas till skolan istället för att cykla ökat massor?


    Just för att storstadsbilisterna är underbeskattade och dessutom har alternativa transportsätt borde man beskatta dessa hårdare. Landsbygdsbilisterna som inte har alternativa transportsätt och inte belastar miljön lika mycket borde av samma skäl beskattas mindre hårt. Då får vi en levande landsbygd och mindre trängsel i stan samtidigt som miljön gynnas. Hur svårt kan det vara? Jag tillhör själv numera storstadskategorin men inser vikten av en levande landsbygd eftersom jag förut bott och verkat i norrland.
  • LindaZ1986

    "Det är häftigt att betala skatt" - Mona S. 

    Nej, det är inte ett skit häftigt att betala skatt. Vi betalar tamejfan hur mycket skatt som helst i det här eländiga landet. Var tar våra skattepengar vägen? Inte till nya och hela vägar iallafall. Inte till sjukvården. Inte till skolan. Men såklart ska våran pajas till statsminister ha löneökning var år. 

  • Anonym (NN)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-28 00:11:59 följande:
    Visste du att 70% av genomsnittssvenskens inkomst redan går till skatter av alla dess slag? Om detta inte redan räcker är det något som felar big time.
    Ja, jag tycker att man bör sänka skatten på arbete. Tex genom sänkta arbetsgivaravgifter för småföretag eller unga.
  • Anonym (levande landsbygd, död stad)

    Kanske vore bättre att chockhöja andra saker istället, såsom trängselskatt, parkering etc. så att det mest slår på städer. Och låta trängselskatten vara betydligt mer omfattande rent geografiskt.

    I städer finns det ärligt talat få personer som behöver bil, men många som tycker att det är skönt och praktiskt att ha bil. Jag tror att det är dessa som man behöver komma åt. Det är naturligtvis helt ohållbart att ha bilkörning i den omfattning som finns nu, och då behövs det nog att man försöker"väcka" de som är för bekväma.

    Har läst att runt hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer, vilket känns helt sjukt. En frisk människa kan utan problem cykla den biten, även med last, både långt ner i åldrarna och långt upp i åldrarna. Har man ett handikapp som gör detta svårt finns ofta kollektivtrafik. Likaså om man är känslig för väderlek.

    Det är lathetskörning som måste få ett slut.

Svar på tråden Höjd bilskatt