• Svar på tråden Väljer du bort produkter som innehåller palmolja?
  • Det kommer bli bra

    Palmolja finns i överallt: smink, godis, kex, tvättmedel, ljus, etc. Det man ska kolla efter är hur palmoljan producerats, om den är certifierad. 

  • Carambolan

    Väljer bort om det finns motsvarande produkt utan palmolja eller om det finns en som är certifierad.

  • Themis

    Jag har börjat fundera över palmolja och lägger kanske tillbaka några varor om jag ser det, men jag orkar faktiskt inte hålla reda på allt som man inte borde äta och inte borde köpa av sjutton olika skäl.

    Det är bara för mycket att hålla reda på (och blir ganska lite att äta och dricka) om man börjar läsa på ordentligt. 

    Själv tycker jag egentligen att ingen i Sverige borde köpa nånting från CocaCola company, i synnerhet inte arbetare. Coca-cola hyrde enligt uppgift in paramilitärer för att kidnappa och i ett par fall mörda fackliga ledare i Colombia i början av 2000-talet, och det finns en massa andra sviniga fall från andra länder. Tortyr och våldtäkt av fackligt aktiva, barnarbete med stora skaderisker, mm.

    Men hur många dricker inte Cola ändå? Schysst solidaritet...

    killercoke.org/

    Så alla som gynnar CC company med sina pengar kan sitta ner och hålla tyst om jag köper tre burkar Nutella om året, tycker jag faktiskt.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Ewald01

    Ja, vad ska man egentligen äta?

    Svaret är: Allt som är naturigt producerad!

    Frukt som t.ex. äpplen eller päron, clementiner, appelsiner, grönsaker som t.ex. gurka, lök och tomater, ägg, nötter, kött (men kanske inte för mycket), ost, potatis, yoghurt, fisk....

    Vad ska man inte äta?

    Kakor, godis, korv, processad mat, färdiga soppor, ris, protein shake, pulversoppor, vitmjölsprodukter, Coca Cola och andra drickor som t.ex. ACE-dricka (som innehåller mycket socker och tillsatta vitaminer som kroppen inte har en nytta av), för mycket mjölk, smör,... 

  • snedtak

    Ja, jag försöker välja bort produkter med palmolja. Det slinker ner varor då och då, eftersom det finns i så mycket. Men sådant jag köper regelbundet har jag valt produkter så att de bland annat inte innehåller palmolja. På så vis slipper jag kolla varje gång i butiken utan plockar tvål, jordnötssmör, choklad m.m som jag vet är bra.

  • josefzon

    Hej!

    Väldigt osäkert forskningsläge gällande ämnena. Jag inväntar livsmedelsverkets rekommendationer för att kontrollera deras värdering av källorna. Väljer bort palmolja av ekologiska skäl ändå, men om man bara har fynd som sporadiska fall och djurförsök är det svårt att tro på varningshysterin. Säkert bättre än animaliska fetter ändå.

    Mvh

  • Grottbjörnens fru

    Jag undviker det om den inte är miljöcertifierad. Hälsomässigt bryr jag mig inte. De produkter som innehåller palmolja äter man ju ändå inga större mängder av.

Svar på tråden Väljer du bort produkter som innehåller palmolja?