• LillaLina01

    Behöver jag hjälp eller är jag gnällig?

    Hej.

    Fick tvillingar för ett par år sedan och livet vändes upp och ner. Både på gott och ont.

    Såhär två år senare kan jag se hur jobbigt jag har haft det. Jag har kännt mig SÅ otillräcklig, stressad, isolerad, nere och helt slut de här två åren jag varit hemma med barnen. Visst har jag haft bra dagar, men mest dåliga dagar där jag har gråtit och kännt mig värdelös. Längtat tills den dagen barnen börjar på dagis..

    Den dagen kom och barnen har gått på förskolan i ett halvår. Jag jobbar 80% och barnen älskar sin tillvaro på dagarna på fsk. Känns så himla skönt att vi lämnat de här två åren bakom oss och jag får jobba på dagarna.

    Men, fortfarande känner jag mig inte som mig själv. Jag mår ganska bra för det mesta. Men jag tål inte stress, kort tålamod, lätt till tårar. Ibland känner jag mig likgiltig och har svårt att ta mig för saker. Tex städning, tvätt och matlagning. Tål inte musik ibland, känns som att hjärnan ska koka över. Vill bara ha tyst. Inte alltid men ibland.
    Jag sover bra, äter bra.. :) Men som sagt, jag känner inte igen mig själv som jag var innan barnen.
    Om jag väl känner mig nere/sur/irriterad fastnar jag ofta där och känslan håller i sig, jag blir ledsen/arg osv..

    Vet inte om detta beror på att jag är mitt uppe i småbarnsåren och att det "hör till" att vara trött och sliten.. Eller kanske finns det hjälp? Eller så är jag bara lat.

    Eftersom jag inte riktigt kan sätta fingret på mitt mående, och inte riktigt vet varflr jag ibland inte mår så bra så har jag dragit mig för att gå till någon läkare.
    Vissa dagar känns det liksom bra och jag känner inte alls att jag behöver någon hjälp, och vissa dagar känns det som att jag behöver hjälp att komma vidare och få bli mig själv igen.

    Oj vad långt det blev.. Någon som känner igen sig eller har några tankar? Vart kan jag vända mig om jag behöver hjälp?

  • Svar på tråden Behöver jag hjälp eller är jag gnällig?
  • LillaLina01

    Tack för era svar.. Jag tog min faktiskt i kragen och ringde och bokade en läkartid..redan i morgon ska jag dit. Kanske kan det vara utmattningssyndrom. Stämde väldigt bra in på mig. Vi får se

    Wish me luck..Rynkar på näsan

  • guinevere
    LillaLina01 skrev 2017-03-28 14:18:15 följande:

    Tack för era svar.. Jag tog min faktiskt i kragen och ringde och bokade en läkartid..redan i morgon ska jag dit. Kanske kan det vara utmattningssyndrom. Stämde väldigt bra in på mig. Vi får se

    Wish me luck..Rynkar på näsan


    Bra gjort!! Lycka till!
  • LillaLina01

    Var hos läkaren. En stressad läkare som inte riktigt tog mig på allvar. "Det är så i livet när man har småbarn" "Var glad att barnen är friska, för jag känner en so m fick tvillingar med hjärtfel, och DET är ännu värre!"

    Jag är glad att dom är friska.
    Värre än vadå?

    Så ja, var ganska ledsen när jag gick därifrån. Men, hon skulle skicka en remiss till en samtalskontakt, en psykolog. Så det var ju bra iallafall. 

  • guinevere

    Önskar folk kunde låta bli att säga "var glad att..." *suck*
    Bra att du fick remiss iaf, hoppas du får en bra samtalskontakt. 

  • josefzon

    Hej!

    Det skulle kunna vara en depression utifrån din berättelse. Det verkar ändå fungera även om det låter svårt. En samtalskontakt är ofta väldigt värdefull om man får en bra kemi. En KBT-baserad samtalsterapi har dessutom samma effekt på en lätt till måttlig depression som de vanligaste antidepressiva medicinerna. Det är inte alla som får tillfälle att träffa en samtalsterapeut (kan vara både beteendevetare, kurator i grunden), vill inte nonchalera din upplevelse av läkarmötet, men många hade nog föredragit att först pröva en samtalsbaserad behandling istället för en med medicin där man ofta mår sämre de första veckorna. Skulle det bli värre kan du tala om det för din samtalskontakt. De kan ta kontakt med en läkare som kan sätta in en medicin eller sjukskriva på deltid om det skulle vara till nytta.

    Mvh

    Mvh

Svar på tråden Behöver jag hjälp eller är jag gnällig?