• Svensksommar83

    Ni som bor på landet/landsbygden/på en gård

    Nu har vi bestämt oss! :D Jag blir så glad när vi vill samma sak jag o maken, fast oftast vill vi det. Å när jag känner att vi har en mål, en ambition, något att sträva mot. Vi bor just nu i ett samhälle med 4500 inv. (så många menar ju att vi redan bor på landet :P och vi har bott här 1 år. Trivs superbra. Men huset är för litet o i funderingar o sökande efter "det perfekta boendet, eller ja alltså vad som skulle passa oss o våra tre barn så har vi kommit underfund med att vi nog skulle trivas o må bra av att bo lite mer lantligt/utanför samhället, lite mer avskilt helt enkelt.
    En mindre gård kanske... Jag är snart klar med körkortet och då när vi båda har körkort känns liksom "allt är möjligt". Å här i Roslagen är det lite lättare att hitta hus som ligger lite avskilt så att säga o inte för centralt.

    Vi tänker oss ju inte ett torp mitt ute i skogen, eller jo gärna torp- om vi får plats alla :) Men typ 1/2-1 mil utanför samhället. Å en tomt som är större en våran nuvarande (1500 kvm) men inte massa extra mark o så.
    Vi jagar inte! Å vi har inte planer/intresse av hästar/kor o så. Men gärna kanske några får, nån gris, kaniner såklart. Ev. ankor. Har i nuläget 2 underbara katter. Både vi vuxna o våra barn älskar djur o natur. Dock har vi bara haft katt, kaniner, marsvin o så. Så gärna lite info om hur det är att ha får/ankor/grisar, hur många man minst bör ha, vad man bör tänka på etc.

    När det gäller kompis-lek och aktiviteter så är vi ju fullt inställda på att skjutsa barnen dit det behövs. I nuläget leker dom i alla fall bara med grannpojkarna och när dom inte kan leka så leker våra barnen bara med varann/själva.

    Så ni som bor på landet/på en gård etc. Berätta hur ni trivs, hur mycket djur ni har, om ni åker på semester på somrarna eller kan åka iväg alls o hur ni gör då med ev. djur. Fördelar samt nackdelar med att bo som ni gör. Berätta allt!

  • Svar på tråden Ni som bor på landet/landsbygden/på en gård
  • Jag är bara jag

    Vi bor på landet och stortrivs! Solig Har en jord- och skogsgård. Flera beteshagar, men de arrenderar vi ut. Några får som går året om har vi, men de är utegångsfår bara. Det är stränga lagar på hur man får ha djur. Inte bara att ha en lagård inte, det är mycket som måste stämma. Arrende är perfekt. Då finns det djur, men man har inte huvudansvaret för dom. VI ger vatten till sommarfåren bara. Höns är ganska enkelt även om inte vi testat på det. Vi vill inte sitta fast i några djur. Fåren har grannen matat när vi är bortresta.

    Vi har 4 km. till samhället och service. Bil är ju ett måste, vi har 2 för maken måste ha en till jobbet och jag en hemma så jag tar mig ut. Jag ser inga nackdelar med att bo så här. Djur och natur och framförallt lugn och ro! Bott i storstäder och jag förgicks själsligt!

Svar på tråden Ni som bor på landet/landsbygden/på en gård