• pcosfru

    behöver råd av ngn kunning

    hej jag har en fråga en som köpt en sak av mig på tradera . han vägrar slutföra affären  han har juridiskt bundit sig till avtal och allt står klart och tydligt på traderas hemsida. har även försökt ringa han , maila han och han lägger bara på luren i örat på mig . han har mage att ge ett hämnd omdöme och nu är jag less på dessa  omdömen som ej är berättigad till .då man måste ge  negativt omdöme för att tradera ska ta bort avgiften som uppkom i samband med försäljningen .  finns de en möjlighet att stämma honom för kontraktsbrott när han har brutit avtalet  som är juridiskt bindande . tacksam för snabbt svar av någon jurist /advokat
  • Svar på tråden behöver råd av ngn kunning
  • Kjell2
    pcosfru skrev 2017-03-28 12:55:00 följande:
    hej jag har en fråga en som köpt en sak av mig på tradera . han vägrar slutföra affären  han har juridiskt bundit sig till avtal och allt står klart och tydligt på traderas hemsida. har även försökt ringa han , maila han och han lägger bara på luren i örat på mig . han har mage att ge ett hämnd omdöme och nu är jag less på dessa  omdömen som ej är berättigad till .då man måste ge  negativt omdöme för att tradera ska ta bort avgiften som uppkom i samband med försäljningen .  finns de en möjlighet att stämma honom för kontraktsbrott när han har brutit avtalet  som är juridiskt bindande . tacksam för snabbt svar av någon jurist /advokat
    Ja, du kan stämma. Vad du måste fråga dig är om det är värt tiden och energin.

    Gäller det obetald levererad vara eller har du varorna kvar?
  • Annelie 76

    Visst kan du stämma och betala för advokat och kanske rättegångskostnader. Inte omöjligt alls men troligtvis dyrare än avgiften till Tradera.

  • pcosfru

    han har ej betalat trots mail och även mail av tradera ingen insättning i från han på mitt konto . sen har han ej besvarat  dom mailen jag skickat . sen säger han att han ej fått tag i mig då de är tvärtom . han påstår att han ville backa ur affärn när han sett att jag har fått ett negativt tidigare , jag har varit medlem länge på tradera över 1200 positiva omdömen och ngt negativt som är hämndomdöme som folk har lämnat . jag vill göra rätt men när han ger negativt och skyller på de ena och de andra . så  han har ej betalt ngt alltså ingen vara  av mig .är ju inte dum och skickar ngt åt nån innan man fått betalt .

  • äldreochklokare

    har du alltså saken kvar? 

    du skulle jag släppa det, inte värt besväret 

  • Peter1962
    Kjell2 skrev 2017-03-28 12:56:51 följande:
    Ja, du kan stämma. Vad du måste fråga dig är om det är värt tiden och energin.

    Gäller det obetald levererad vara eller har du varorna kvar?
    Nej, det går inte att stämma, han har inte varan. Och vad är problem sälj skiten igen.
  • Kjell2
    Peter1962 skrev 2017-03-31 12:12:24 följande:
    Nej, det går inte att stämma, han har inte varan. Och vad är problem sälj skiten igen.
    Varför skulle det inte gå att stämma? De har ingår ett avtal.
  • pcosfru

    jo ingått avtal och han har brutit de då har man skickat kopia på vad tradera säger om att lagt bud är bindande   till honom tycker de är förjävligt att man blir drabbad bara av hämndomdöme  .  hade jag gjort fel så jag då hade de varit berättigat men jag har mitt på de torra som inte han har.  tack för svaren

  • Castrup
    Kjell2 skrev 2017-03-31 12:14:14 följande:
    Varför skulle det inte gå att stämma? De har ingår ett avtal.
    Stämma går alltid, men frågan är på vilket belopp. Som jag har uppfattat det hela så är varan fortfarande hos TS och köparen har inte erlagt köpeskillingen. Jag skulle hävda att köparen har avbrutit köpet och skulle således bli skyldig att stå för de merkostnader som uppstår för TS. Om TS...
    ...lyckas sälja varan till samma pris som köparen förbundit sig att betala så kan TS kräva köparen på avgiften till Tradera.
    ...får ett lägre pris för varan kan TS kräva köparen på mellanskillnaden plus avgiften till Tradera förutsatt att TS inte medvetet sålt varan till ett lägre pris.
    ...får mer än vad köparen förbundit sig kan det bli svårt att kräva något från köparen.

    Utöver ovanstående så har vi alltid frågan om förtal. Har köparen genom sitt omdöme på Tradera gjort sig skyldig till förtal? Dvs "...lämnat uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning."

    Sedan har vi alltid det som gäller i juridiska spörsmål: Det är en sak att ha rätt, men en helt annan sak att få rätt.


Svar på tråden behöver råd av ngn kunning