• Skridskoprinsessan2017

    Reumatologiskt? HJÄLP!

    Jag har sedan något år tillbaka haft hela hösten, vintern och en del av våren haft problem med ledvärk. Jag har ätit pronaxen och själv medicinerat mig i några år. Har sökt hjälp men ej blivit hörd. Jag valde dock att sluta med Pronaxen, låta mig förfalla och må sämre än någonsin. Jag har tagit sänka som ej var förhöjd. Det visade inge ANA i blodet ej heller någon pågående inflammation. Jag har nu fått en rodnad i ansiktet som ser hemsk ut. Det brinner i hela ansiktet, i huvudet och hela hårbotten. Mitt utslag i ansiktet ser precis ut som jag har glasögon på mig och är illröd. Jag hoppas på att kunna bifoga bild och ber om hjälp från någon med liknande problem. Jag får inte hjälp inom vården. Är detta något reumatologiskt? Jag har även börja få någon typ av "tandvärk" i huvudet. Som en nerv smärta, och ibland skulle jag kunna beskriva de som att de är små små ormar som kryper under huden på mig, i huvudet. De låter kanske helt galet, men så känns det. Min dotter är fyra år och utredd ledgångsreumatism. Hon äter för tillfället cellgifter. Min pappa är en muskel dystrofi och en av mina bröder är ledgångsreumatism. Finns det någon som känner igen sig? Ber om ursäkt för bilden... Man har haft bättre dagar :)

  • Svar på tråden Reumatologiskt? HJÄLP!
  • Skridskoprinsessan2017
    Tofflans skrev 2017-03-28 14:41:13 följande:

    Kan vara rocasea (stavning?)


    Ja fråga min läkare om de också, men han trodde inte de. Just nu har dom ingen teori om mitt tillstånd. Men är de nå reumatiskt.... Då blir de väl som min dotters läkare säger... De tar många år innan man får en diagnos :(
  • josefzon

    Hej!

    När kom utslaget? Använder du någon kräm eller annat läkemedel, orsakat av solen, något annat du vet som kan ha utlöst? Blir det värre eller bättre av något? Haft liknande tidigare i livet? Kliar? Torrt? Andra utslag på kroppen?

    Mvh

  • Skridskoprinsessan2017
    josefzon skrev 2017-04-03 23:45:32 följande:

    Hej!

    När kom utslaget? Använder du någon kräm eller annat läkemedel, orsakat av solen, något annat du vet som kan ha utlöst? Blir det värre eller bättre av något? Haft liknande tidigare i livet? Kliar? Torrt? Andra utslag på kroppen?

    Mvh


    Hej :)

    Utslaget kom för första gången för ca fem månader sen. Jag har fått en liten rodnad i ansiktet som är bestående, som man kan förnimma. Men ibland bara börjar se tvär koka i ansiktet, huvudet och hårbotten. Då kommer oftast först den känslan. Sen huvudvärk och sist feber. Ja har samma ansiktskräm som jag använder ibland och den har jag haft många år så den borde jag kännt av tidigare. Jag har inte vistas nå i solen förräns nu någon enstaka gång då solen tittat fram. Jag blir dock ännu mer röd, får ännu mer ont och blir illamående. Solen undviker jag. Inga andra synliga utslag på kroppen. Då den kokande känslan kommer börjat de oftast också klia. Jag brukar ligga under iskalla blöta handdukar då de kommer tills De börjar lätta. Ligger under utredning men de enda dom hittills hittat är för lågt folsyra och förhöjt PTH värde.

    Tack för ditt svar, orkar snart inte slåss med vården nå mer.

    Kram
  • josefzon

    Hej!

    Kliar det? Blir det värre av alkohol, stark mat och ansträngning? Hur mkt förhöjt pth? Hat man tagit anti-dsDNA? Är det pustler i utslaget och blir det vitt om du trycker med tummen mot?

    Sorry för konstiga frågor, men det är inte helt typiskt för något jag känner till.

    Mvh

  • Skridskoprinsessan2017
    josefzon skrev 2017-04-05 18:01:35 följande:

    Hej!

    Kliar det? Blir det värre av alkohol, stark mat och ansträngning? Hur mkt förhöjt pth? Hat man tagit anti-dsDNA? Är det pustler i utslaget och blir det vitt om du trycker med tummen mot?

    Sorry för konstiga frågor, men det är inte helt typiskt för något jag känner till.

    Mvh


    Ja de kliar, alkohol och stark mat gör de värre... Men, ja dricker typ aldrig ich stark mat är jag ingen fantast av tyvärr.... Så de blossar sällan upp p g a det. Ja får de alltid vid ansträngning. Och då fullständig brinner de u ansiktet och huvudet. Jag blir dåsig och trött och huvudet blir som en bly keps. Ja har aldrig testat trycka på de dock, men ja ska pröva nästa gång de kommer :) Vad betyder anti ds-DNA? Är de inflammationsprov, för de visade inget. Ja står helt maktlös utan hjälp av vården och ja mår dåligt. Tack snälla för att du svarar och ger mig hopp <3 Jag vet dock inte hur högt mitt PTH värde var på, men ja kan ta reda på de. Jag har problem med anemi ich har haft de i många år. Sist hade ja bra blod värde men inge ferretin i kroppen så jag tankades.

    Kram
  • josefzon

    Hej!

    Anti-dsDNA är ett prov för autoimmun aktivitet som vid SLU. Brukar tas ihop med ANA. Men ANA är nästan alltid positiv om så är fallet. Pustler är som små vitgula pluppar som vid finnar som man kan få i utslag. Kommer det sådana?

    Mvh

  • Skridskoprinsessan2017
    josefzon skrev 2017-04-09 19:59:03 följande:

    Hej!

    Anti-dsDNA är ett prov för autoimmun aktivitet som vid SLU. Brukar tas ihop med ANA. Men ANA är nästan alltid positiv om så är fallet. Pustler är som små vitgula pluppar som vid finnar som man kan få i utslag. Kommer det sådana?

    Mvh


    Japp jag har sånna, jag har maila via bms. Se en reumatolog med bilder o s v. Han säger att jag ska stå på mig till min läkare... Att de ser ut som, och att jag har symptomer på sle. Vi får se vars de landar :)
  • Anonym (Cissi)

    Är ingen expert men kommer att tänka på sle eller sjögrens.

    Autoimmuna sjukdomar beror oftast på obehandlade infektioner. Man ser att reumatiker blir bättre på antibiotika och det är pga att det tar däd på de bakterier som orsakar inflammationer. Jag skulle råda er att ta prov på fästingburna infektioner. Inte bara borrelia utan även annat.

  • Cipro

    Normal SR och neg ANA talar starkt emot SLE, så det kan du känna dig lugn med. Du säger att du inte blir hörd hos vården och jag ifrågasätter dig inte, däremot låter det som man har påbörjat en ordentlig utredning om man valt att ta ANA. Det är ovanligt att man enbart tar det provet så jag förutsätter att man även tagit andra reumatiska prover, vet du svaret på dessa (RF, ds-DNA, Anti-CCP etc)?

    Tycker nog man kan prova behandling mot Rosacea i väntan på svar från utredningen. 

  • josefzon

    Hej!

    Tycker likt Cipro att mycket i dina symtom från ansiktet låter som Rosacea. Det finns receptfri kräm man kan pröva som Rosazol. Läs på 1177 om Rosacea om du tycker att det stämmer för dina ansiktsbesvär.

    Mvh

  • jenspersson

    Min släkting hade rosacea för ett tag sen och han hade liknande symtom som du. Vet inte vad han tog för behandling. Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Reumatologiskt? HJÄLP!