• Stårschan

    IMDB har lagt ner sina diskussionsforum!

    Jag upptäckte detta av en slump häromdagen och blev rätt ledsen faktiskt. Är det någon annan här som delar min sorg?

  • Svar på tråden IMDB har lagt ner sina diskussionsforum!
  • Carambolan

    Oj, synd! Har aldrig diskuterat något där men ofta halkat in på att läsa trådar om nån film.

  • Stårschan

    Det kanske mest tragiska är inte att de har tagit bort möjligheten att kommentera - de har även deletat all historik!

    Jag hade vänner där...

  • Meriall

    Så trist, var huvudanledningen att besöka deras sida... om man sett någon film och undrar vad andra tyckt om den.

  • Stårschan
    Meriall skrev 2017-03-28 15:59:47 följande:

    Så trist, var huvudanledningen att besöka deras sida... om man sett någon film och undrar vad andra tyckt om den.


    Eller hur. Eller om man ville ställa någon insatt fråga till de riktiga nördarna, eller bara slänga lite käft med andra som också insåg storheten i vissa filmer eller skådisar.
  • Palestrina

    Jag känner också sorg över detta. Jag är inte själv medlem på imdb, så jag skrev aldrig i trådarna, men jag läste där OFTA, framför allt diskussioner om filmer och TV-serier. Tycker att det är som om imdb:s själ har försvunnit, känner mycket mindre motivation att surfa in där och stannar ju inte någon längre tid.

    Tror att imdb har gjort ett stort misstag faktiskt, men hoppas att allt finns kvar och kan väckas till liv igen när det går upp för dem. Om det inte är så att de vill avveckla hela stället.

    Jag har svårt att tänka mig någon annan plats där man enkelt kan surfa in och hitta en animerad diskussion om vem som egentligen är den bäste Darcy, vilken version av Jane Eyre som är bäst, eller initierade tips om vilka TV-serier som kan fylla tomrummet efter True detective, etc.

  • Stårschan

    Eller hur! Och det var ju verkligen ett forum som samlade människor från alla jordens hörn. Jag blev bundis med en äldre kvinna i USA och en medelålders i Wales över gemensamma intressen. Just deras mailadresser har jag ju naturligtvis kvar, men alla de andra som man gillade är ju borta.

    Konspirationsteoretikern i mig ser detta som ännu ett sätt för Trumpadministrationen att skärma av amerikaner från omvärlden och oliktänkare.

  • beli

    Jag brukade också gå in på IMDB efter varje film jag sett och läsa trådarna, ofta hjälpte de mig att räta ut frågetecken som jag haft om filmen. Det diskussionsforumet var guld värt och jag blev också helt bedrövad när jag såg att de skulle stänga ner det. Om jag inte minns fel så skrev de i "varningstexten" att det redan finns trådar på Facebook som duger bra. Jag förstår inte vad de menar. På IMDB:s Facebooksida? Har då varje film en egen sida där man kan skapa olika trådar, som det var på IMDB? Om inte, så fyller ju inte Facebooksidan alls samma funktion som IMDB:s forum! De tog verkligen bort nåt som fyllde en funktion och som nu har skapat en tom lucka. Var går det att diskutera filmer numera?

  • Palestrina

    Jag har också funderat på var, och letat, hittills utan resultat. Det var ju just ordningen som gjorde det så enkelt att hitta, att det fanns en "message board" på varje sida, där allt låg nära till hands oavsett om det var flera år gamla diskussioner. Sociala medier där allt som inte är dagsaktuellt ligger längst ned i en gigantisk skräphög går över huvud taget inte att jämföra.

    Alltså, man kan säkert hitta dagsaktuella filmdiskussioner, men ämnesspecifika är nog betydligt svårare.

Svar på tråden IMDB har lagt ner sina diskussionsforum!