• Laine

    FÅr en chef sprida saker?

    Är det någon av er som vet?

    Min chef går runt på arbetet och sprider rykten (som denne tror är sanna)
    Nu sist var det om ett par kolleger som chefen tror har sagt negativa saker om företaget som gjortde att en blivande anställd  (Z) valde att inte tacka ja till jobberbjudandet. 

    Chefen har då gått runt på jobbet och sagt att den här personen tackade nej till jobbet för att X & Y snackat skit om arrbetet till Z. 


    Att X & Y skulle snackat skit är inget som är sant överhuvudtaget. 

  • Svar på tråden FÅr en chef sprida saker?
  • Anonym (G)

    En chef har ingen generell tystnadsplikt, så ja det får chefen göra. Men det verkar lite korkat och onödigt?

  • Laine
    Anonym (G) skrev 2017-03-28 19:17:33 följande:

    En chef har ingen generell tystnadsplikt, så ja det får chefen göra. Men det verkar lite korkat och onödigt?


    Är det verkligen så? Ingen tystnadsplikt alls från chefens håll?


    Helt sjukt. Vi arbetar inom ett privat företag om det har ngn betydelse?


    Har kollger tystnadsplikt gentemot varandra då? För vi har kollega B som glatt springer runt och meddelar resten av personalen vad chefen sagt om X & Y.

  • John22
    Laine skrev 2017-03-28 19:24:29 följande:

    Är det verkligen så? Ingen tystnadsplikt alls från chefens håll?


    Helt sjukt. Vi arbetar inom ett privat företag om det har ngn betydelse?


    Har kollger tystnadsplikt gentemot varandra då? För vi har kollega B som glatt springer runt och meddelar resten av personalen vad chefen sagt om X & Y.


    Du får nog ta och kolla upp vad "tystnadsplikt" innebär.
  • Kdimg369

    Nej, chefer omfattas inte av tystnadsplikt. Varför skulle de göra det? Detsamma gäller dina kollegor. Tystnadsplikt brukar omfatta allvarliga saker som patientsekretess och sånt, inte rykten och skvaller på en arbetsplats.

  • Carambolan

    Möjligen kan det vara så att chefen har lojalitetsplikt av något slag och inte får tala illa om företaget. Vet inte hur vanligt det är att man har det även internt, men vi har i alla fall en strikt klausul om att man inte till kund får säga saker som kan skada företagets anseende eller kundens förtroende.

  • Carambolan
    Carambolan skrev 2017-03-29 00:35:03 följande:

    Möjligen kan det vara så att chefen har lojalitetsplikt av något slag och inte får tala illa om företaget. Vet inte hur vanligt det är att man har det även internt, men vi har i alla fall en strikt klausul om att man inte till kund får säga saker som kan skada företagets anseende eller kundens förtroende.


    Glöm, jag läste fel i TS. Jag trodde att det var chefen som sagt de negativa sakerna som fick någon att tacka nej och sen skyllde på X och Y :)
  • Laine
    John22 skrev 2017-03-28 19:34:51 följande:
    Du får nog ta och kolla upp vad "tystnadsplikt" innebär.
    Nu fick jag upp wikipedia, inte den bästa källan. Det detta gäller är en privat skola.

    Tystnadsplikt (även sekretess) innebär att exempelvis läkare, lärare, poliser, präster, advokater och psykologer inte får informera om människor de arbetar med mot deras vilja.

  • Kjell2
    Laine skrev 2017-03-28 19:00:13 följande:

    Är det någon av er som vet?

    Min chef går runt på arbetet och sprider rykten (som denne tror är sanna)
    Nu sist var det om ett par kolleger som chefen tror har sagt negativa saker om företaget som gjortde att en blivande anställd  (Z) valde att inte tacka ja till jobberbjudandet. 

    Chefen har då gått runt på jobbet och sagt att den här personen tackade nej till jobbet för att X & Y snackat skit om arrbetet till Z. 


    Att X & Y skulle snackat skit är inget som är sant överhuvudtaget. 


    Finns ingen generell tystnadsplikt förutom i specialfall, vård, advokat t ex. Sen kan det finnas lokala regler. De som eventuellt kan bli aktuellt är förtalslagar men i praktiken ingen möjlig väg.

    Sen är väldigt olämpläpligt att göra som chefen gör men det är en annan sak. Är ni riktigt upprörda kring detta ta det med chefen, facket och chefens chef.


  • Carambolan
    Laine skrev 2017-03-29 08:37:52 följande:

    Nu fick jag upp wikipedia, inte den bästa källan. Det detta gäller är en privat skola.

    Tystnadsplikt (även sekretess) innebär att exempelvis läkare, lärare, poliser, präster, advokater och psykologer inte får informera om människor de arbetar med mot deras vilja.


    "Människor de arbetar med" syftar på elever/brukare/klienter, inte kollegor.
Svar på tråden FÅr en chef sprida saker?