• Anonym (Mc)

    Hur delar ni upp arbetet i hemmet?

    Ja som rubkriken lyder. Hur delar ni upp arbetet i hemmet som sambos? Vem sköter hemmet, lagar maten etc? Anser ni att man som tillfälligt arbetslös ska sköta allt i hemmet om den andra jobbar?

  • Svar på tråden Hur delar ni upp arbetet i hemmet?
  • Carambolan

    Vi gör så att den som hämtar på förskolan också lagar middagen (eftersom den kommer hem två timmar tidigare). Den andra sköter disken och plockar i köket på kvällen. Var och en plockar sitt eget stök från allmäna ytor på kvällen. Övrig städning gör vi gemensamt; vi minimerar städningen på vardagar och tar ett pass tillsammans på 2 timmar på helgen där vi hjälps åt att dammsuga/tvätta/skura/etc.

  • Carambolan

    Om någon är arbetslös, föräldraledig, studerande eller liknande så har vi sett det som en bra bonus om den hinner göra lite mer i hemmet (för då får alla mer tid för annat på helgen) men aldrig på bekostnad av det man är hemma för.

  • Anonym (Abd)

    Ja självklart om man är arbetslös så gör man allt och ser till så middagarna blir lagade.

    Jag gör 100% i hushållet innanför väggarna, han skottat, lagar bilar och klipper gräs samt tjänar pengar

  • molly11
    Anonym (Mc) skrev 2017-03-28 19:18:50 följande:

    Ja som rubkriken lyder. Hur delar ni upp arbetet i hemmet som sambos? Vem sköter hemmet, lagar maten etc? Anser ni att man som tillfälligt arbetslös ska sköta allt i hemmet om den andra jobbar?


    Japp. Vad skulle man göra annars om dagarna? Inte söker man jobb 8 timmar varje dag.
  • Michael 310

    Nu är det ungefär 50/50 hon handlar mer eftersom hon har vår bil och jag åker komunalt.

    Innan jag böt jobb var det 85/15 de fyra veckorna jag var ledig och 0/100 de två jag jobbade

  • Anonym (Qwe)

    Om man är hemma och inte gör något, ja då sköter man hemmet!

    Om man går hemma men aktivt söker jobb (verkligen aktivt) då sköta hemmet gemensamt.

  • Anonym (Mc)

    Intressant att höra era svar Hur delar ni upp det i hemmet om båda jobbar?

  • nnnnnnnn

    VI lägger lika mycket tid på hemarbetet. Så att båda jobbar samtidigt med hushållsgrejor och sen är båda lediga tillsammans. Vore väldigt märkligt om man delade upp så att den ena jobbar och den andre latar sig...
    Dagsformen får avgöra vad man gör, är man slut i huvudet så kanske det är mer avkopplande att stapla ved istället för att åka och storhandla.

    Vi försöker också dela så att vi göra de olika sysslorna tillsammans så mycket som möjligt, så vi umgås samtidigt eller att vi turas om.
    Om man delar traditionellt, så blir det lätt så att kvinnan gör det som aldrig tar slut och ständiga avbrott sker tex tvätta, laga mat och samtidigt ta hand om barnen. Mannen gör projekt som tar slut och kan arbeta ostört.
    Jag (kvinna) känner att jag har lika stora behov av att bli klar med något ibland, och även att kunna jobba på utan att behöva serva barnen med dricka, torka efter toa osv.
    Så vi försöker dela på sådana projekt tex klippa gräset, då tar den ena första halvan och sedan byter man så den andre får ta andra halvan (stor gräsmatta).

  • molly11

    Sambon står för 90% av matlagningen (nattarbetare) jag storstädar och tvättar (8-16 arbete). Småstädar och storhandlar 50/50.

  • Stårschan

    Den som kommer hem först lagar mat, om vi inte har bett något av barnen ordna med det. Vi handlar mat ungefär lika ofta. Jag har huvudansvaret för tvätten, krukväxter, komma ihåg högtidsdagar och att se till att alla har de kläder de behöver. Lagar sånt som ska lagas. Maken har huvudansvaret för utomhusgrejer, som tömning av hängrännor, fixa med bilen och sånt. Läxhjälp faller också oftast på hans lott. Jag följer oftare med barnen på tandläkarbesök och liknande. Maken tar hand om ekonomin, och jag är planeringsansvarig för semestrar och renoveringar. Städningen är väl delad. Den som först får spunk över att hemmet är en enda dammig röra ger den andre en spark i baken och så städar vi tillsammans, och tvingar in barnen i eländet. Yngsta dottern har koll på var borttappade saker kan återfinnas, och den äldsta rycker alltid in och lagar mat om det skulle behövas.

  • Stårschan
    nnnnnnnn skrev 2017-03-28 22:39:53 följande:

    VI lägger lika mycket tid på hemarbetet. Så att båda jobbar samtidigt med hushållsgrejor och sen är båda lediga tillsammans. Vore väldigt märkligt om man delade upp så att den ena jobbar och den andre latar sig...
    Dagsformen får avgöra vad man gör, är man slut i huvudet så kanske det är mer avkopplande att stapla ved istället för att åka och storhandla.

    Vi försöker också dela så att vi göra de olika sysslorna tillsammans så mycket som möjligt, så vi umgås samtidigt eller att vi turas om.
    Om man delar traditionellt, så blir det lätt så att kvinnan gör det som aldrig tar slut och ständiga avbrott sker tex tvätta, laga mat och samtidigt ta hand om barnen. Mannen gör projekt som tar slut och kan arbeta ostört.
    Jag (kvinna) känner att jag har lika stora behov av att bli klar med något ibland, och även att kunna jobba på utan att behöva serva barnen med dricka, torka efter toa osv.
    Så vi försöker dela på sådana projekt tex klippa gräset, då tar den ena första halvan och sedan byter man så den andre får ta andra halvan (stor gräsmatta).


    Mmm. Småbarnstiden - när gräsklippning klassas som egentid.
  • Michael 310

    Inte varit något problem tidigare men hon kommer stå för 100% av gräsklippningen då jag blir halvdöd nyser snuvar och vill gröpa ur ögonen med en sked täckt av sandpapper av nyklippt gräs.

  • Ankissen

    Jag gör allt på vardagmorgonen, går upp tidigt, tar fram kläder till barnen, gör frukost till alla. På eftermmiddagarna gör jag läxorna med sonen och sköter lappar från skolan. Mannen lagar alltid maten och sköter veckohandlingen. Småköp handlar jag. Mannen tar hand om dotterns aktiviteter tisdag och onsdag (då jag gör läxa med sonen) medan jag tar simskolan på söndagar. Mannen tar oftast hand om kvällsmat och läggning med nu när jag är gravid och kvällstrött. Annars har vi tagit varsitt barn. Jag gör mest disk, städning, och all tvätt. Mannen stryker sina egna kläder (kontorsjobb). Gräsklippningen och bilen och snöskottningen är mannens, plantering och vattning är mitt. 

    Båda jobbar heltid, två barn och ett i magen.

  • Anonym (qq)

    Här jobbar båda heltid. Vi har barn v.v och oftast ensamma v.v. 

    Under barnveckan har vi ett strikt schema om vem som ska laga middagen varje dag. Våra arbetsscheman är i år så att sambon kommer hem tidigare må + on och jag tidigare ti + to. Fredagen kan vi laga mat gemensamt (beror på vad vi har bestämt). Helgerna gör vi olika, antingen lagar den ena eller vi gör tillsammans. 

    Vi planerar veckomatsedel så att allt ska flyta och vi storhandlar tillsammans på söndags-fm innan alla barnen dyker upp. Vi har varken tid eller ork att handla i veckan. Någon panikhandling kan det bli om något tar slut eller vi upptäcker att vi glömde något. Några av barnen har aktiviteter som det ska skjutsas till i veckan och det gör i huvudsak den biologiska föräldern. Den andre föräldern rycker in vid behov. 

    Städning gör vi tillsammans fast min sambo är lite bättre på det än jag är (dvs han ser snabbare än jag när det är dags). Jag städar ofta toaletterna (vi har 4 st) medan han oftare städar köket och dammsuger överallt. Barnen städar sina egna rum under överinseende av oss. Sambon är den som vattnar blommorna och ser till trädgården. Jag hjälper till efter förmåga men här känner jag att han kan bättre så han får gärna tala om för mig vad som behöver göras ute. 

    Veckorna utan barn blir lite mer relaxade då vi bara behöver laga mat till oss två men oftast kör vi så att den som kommer hem först ansvarar för middagen i af. 

    Vi tvättar en hel del främst när barnen är här och det hjälps vi också åt med. Ser man att det är fullt i tvättkorgarna så kör man helt enkelt. 

    Man hjälper till där det behövs. Är en tex sjuk får den andre göra mer de dagarna. inga problem. 

    Jag har ev planer på att jobba lite mindre i höst och plugga. Om det går igenom kommer jag vara hemma lite mer och då räknar jag med att jag får ta lite mer av hushållsgörat. 

  • Anonym (Bea)

    Jag jobbar hemifrån så jag tar hand om det mesta av det löpande: bäddar, diskar efter frukosten, slänger in en tvätt, städar badrummet. Klämmer in det där då och då under dagen och de där tiominutersrycken gör enorm skillnad. Jag hämtar oftast från dagis och då lagar jag maten eller värmer färdig matlåda.

    Han dammsuger, tar hand om bilen, betalar räkningar, lagar mat på helgen. Han sköter blommorna också, jag hatar det. Jag dammar och våtmoppar.

    Städning har vi hjälp med i perioder, framför allt tar jag in städhjälp som grovstädar och putsar fönster 2-4 gånger om året.

    Maten handlar vi online eller så storhandlar vi ett par gånger i månaden. Löpande småhandling gör oftast han.

    Det är väl det. Jag har bättre koll på barnkläder, födelsedagar och presenter, men ofta är det han som går ut och skaffar sakerna.

    Vi har hittat en rytm som passar oss rätt bra.

  • Anonym (Cara)

    Jag är arbetslös och tycker inte att jag ska ta allt arbete i hemmet. Tar hand om barnen förutom de 15 timmar de är på förskolan för då söker jag jobb men passar också på att se nån serie då och då. Jag går och småstädar varje dag medan sambon tar ett ordentligt röj kanske varannan lördag. Det jämnar ut sig. Så länge båda är nöjda är det bra.

Svar på tråden Hur delar ni upp arbetet i hemmet?