• Anonym (Vuxet barn)

    Komplex PTSD, Komplex traumatisering

    Jag är uppväxt med en mamma som är alkoholist. Psykisk och fysisk misshandel var en del av vardagen och väldigt mycket rädsla, osäkerhet och oro. 


    Jag har idag fått diagnoserna GAD och PTSD, men PTSD har jag fått pga en våldtäkt jag utsattes för för några år sedan. 


    Jag undrar däremot hur en diagnos ställs när det gäller Komplex PTSD/Komplex traumatisering? 


     


    Jag har ju samma symptom när det gäller alkohol och min barndom, som med våldtäkten.
    Jag har alltså under alla år väldigt lätt fått flashbacks och haft mardrömmar om just alkohol/missbruk/misshandel och att bli övergiven och att folk försvinner. Jag kan inte vara nära folk som dricker alkohol efter som lukten, folks beteenden eller klirrande glas osv, får mig att få ångest eller panikattacker och och vill bara fly. 
    Jag sover alltid med ett öga öppet är alltid vaksam och beredd på att saker kan hända när som helst, är väldigt lättskrämd och hoppar till av minsta överraskande ljud osv. 

    Det här 'r väldigt jobbigt och jag undrar som sagt hur diagnos ställs, hur jag kan få hjälp? 

  • Svar på tråden Komplex PTSD, Komplex traumatisering
  • Anonym (Tjej)

    Komplex ptsd är en omtvistade diagnos som man oftast inte ställer även fast nyare forskning visar på att det är likt vanlig ptsd. Istället brukar man som du få en gad-diagnos eller liknande.

Svar på tråden Komplex PTSD, Komplex traumatisering