• Anonym (?)

    Kan man ha barn på förskolan endast på förmiddagar?

    Mitt barn ska börja på förskolan om ett par månader och både jag och pappan har oregelbundna tider men nästan alltid är en av oss hemma på förmiddagar. Kan man ha barnet hemma under tiden man är hemma och lämna endast när man jobbar. Vi skulle behöva ha honom där ca. kl.12-16 eller 13-17. Någon som vet om detta är möjligt eller är det ett krav att lämna redan på morgonen? Vi har inte fått någon plats än annars hade jag frågat förskolan men någon här kanske har liknande erfarenhet. 

  • Svar på tråden Kan man ha barn på förskolan endast på förmiddagar?
  • Anonym (?)

    Nu är jag visst trött... Menade om man kan ha barnen på förskolan på eftermiddagar. 

  • nnnnnnnn

    Detta är väldigt olika från kommun till kommun och från fsk till fsk
    Här får man bara ha barnen de tider man arbetar + restid, så här hade det inte varit OK att lämna andra tider.

    För mej är det också självklart att man vill umgås med sitt barn så mkt som möjligt. Passa på att mysa, baka, göra sysslor, gå ut, leka i sandlådan och annat i lugn och ro med sitt barn när man kan.
    Många passar på att hämta tidigt, men om ni arbetar eftermiddagar så är det väl inte konstigt att ni istället passar på att lämna senare?
    Om barnet är litet och sover middag, så kan det vara en vinst för barnet att det får somna på fsk, istället för att somna i bilen eller vagnen på väg dit. Då kanske det är bättre att lämna tex 12 alla dagar om barnet brukar somna vid 12-12.30.

  • Carambolan

    Lite beror det på förskolan också. Min son går i en utegrupp och de är nästan alltid i skogen eller i en park i nån annan del av stan mellan 9:30-14:30 så däremellan kan man inte lämna utan att behöva åka runt och leta. Om något barn har annorlunda tider en viss dag får det stanna på förskolan med en av småbarnsavdelningarna istället och det funkar ju för enstaka läkarbesök t.ex. men inte som standardschema.

  • Anonym (Nja)

    Nja då det kam störa aktiviteter förskolan ska göra.

  • Anonym (Förskollärare)

    Klart du kan. Man har rätt att lämna de tider som behövs för att kunna sköta sitt arbete och inga skyldigheter att lämna några andra tider. Vore märkligt om du var tvungen att lämna hela dagen om ni inte har det behovet. Dock är det ju på förmiddagen som alla planerade aktiviteter görs så ert barn kommer att missa allt det. På eftermiddagarna är det oftast endast vila, fri lek och mellanmål. Om ert barn är litet så gör det inte så mycket men när ert barn blir 2,5-3 år borde ni fundera på att ändra arbetstider så hen kan vara där på förmiddagar istället.

  • Anonym (Hanna)

    Förskolan kan ju inte tvinga er att ha barnet där på andra tider än ni behöver.

    Det de kan ha önskemål (som man bör anpassa sig till) är hur ni lägger lämningstid i relation till förskolans dagsaktiviteter - så att man tex inte lämnar mitt i lunchen för att det stör hela barngruppen så mycket utan då hellre strax före eller strax efter.

    Även om förskolan har särskilda utflyktsdagar eller liknande kan de ju ha önskemål om att ni anpassar tid eller plats för lämning något de specifika tillfällena för hela barngruppens bästa.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Nja) skrev 2017-03-29 06:25:55 följande:

    Nja då det kam störa aktiviteter förskolan ska göra.


    Förskolan kan ha synpunkter på exakta lämningstider av hänsyn till andra aktivoteter för gruppen men de kan ju inte kräva att ts barn ska gå 3-4 timmar "för mycket" på förskolan per dag bara för det.
  • Jasmin Karlsson

    Vi har gjort så de dagar jag har jobbat kväll, då gick sonen 11.30-17 (annars ska man lämna innan 9). Det var litegrann gnissel från förskolan men de gick med på det, kanske för att sonen annars är där jättemycket. Det får passas in lite i deras schema, jag lämnade innan de skulle äta lunch så att sonen skulle komma in i det bra.

  • Anonym (Jo)

    Klart att du kan. Så gjorde vi ett tag när jag jobbade konstiga tider. Men detta passade inte vår son alls, han kom utanför gruppen, han blev ofta själv kvar på sen em. Han missade alla samlingar och planerade aktiviteter. Det va mest utelek ich inne lek på em här. Tyvärr passade de tiderna inte honom alls. Vi lämnade dock nån timme senare.

  • Fru Ve

    I vår kommun får man bara lämna då man ska jobba, d.v.s det är vanligt att barn med skiftarbetande föräldrar endast går på fm eller em. Kan ju aldrig tänka mig att en förskola skulle kunna "förbjuda" föräldrarna att ha barnen hemma om man är ledig heller. Om man inte vill komma till kl 9 utan istället till kl 13, vad ska fsk göra då?

Svar på tråden Kan man ha barn på förskolan endast på förmiddagar?