• lindalicious

    Hur näta in inglasad balkong?

    Hejsan

    Vi bor på sjätte våningen med en inglasad balkong. Det är sån balkong med flera olika fönster som man drar åt sidan för att öppna.

    Vi har skaffat katt och vill gärna kunna öppna några rutor i sommar och behöver därför kunna näta in dom på något sätt. Eller hitta någon annan lösning än nät, jag vet inte?

    Har ni tips eller idéer på hur vi kan göra?

    Hon är lugn och försöker inte komma ut så det behöver inte vara extremt utbrottssäkert men ska ju ändå vara något som skyddar om hon skulle få för sig att luta sig mot det eller liknande.

    Enda jag kommit på är att bygga någon form av träram med nät i men känns så krångligt allting.

    Tacksam för hjälp!


    Don't get mad, get even.
  • Svar på tråden Hur näta in inglasad balkong?
  • riboflavin

    Kan ni snickra ihop en eller flera nätade rutor som kan placeras i de öppna rutorna? Ram av trälister och kattnät fasthäftat. Kan tänka mig att finns bara någon slags sarg att luta det mot så kan man använda sugkoppar på fönsterna och dra elastiska band (ex bagagestroppar) på insidan för att förhindra att de ramlar in.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • lindalicious
    riboflavin skrev 2017-03-29 09:43:02 följande:

    Kan ni snickra ihop en eller flera nätade rutor som kan placeras i de öppna rutorna? Ram av trälister och kattnät fasthäftat. Kan tänka mig att finns bara någon slags sarg att luta det mot så kan man använda sugkoppar på fönsterna och dra elastiska band (ex bagagestroppar) på insidan för att förhindra att de ramlar in.


    Ursäkta sent svar, men tack så jättemycket för tips! Ja jag håller på och gör någon form av träram/list nu med hjälp av pappa. Ska sätta både hönsnät och längst in myggnät så slipper man dom surrande otygen också. Sätter fast de nätade fönstrena i spåren som redan finns. Lite pyssel men pappa är gammal snickare så jag litar på att det blir ordentligt gjort haha.
    Don't get mad, get even.
  • nattuw

    Jag antar att det gäller skjutfönster av den vanliga typen. För det som i framtiden hittar tråden och inte är så händig eller har en snickare till hjälp.

    1.Gör en ram vars yttermått är ett par cm större än fönsteröppningen.
    Ramen är det som möjligen kan bli ett problem. Det enklaste, även om inte snyggaste, är nog att såga till fyra bitar och fästa ihop dem med hålplatta eller hörnjärn.

    2. Häfta fast ett nät på den sida som skall bli insidan.
    Använd en häftpistol inte en häftapparat.
    3.Sätt en list över stiften.
    Det blir snyggare och hållbarare.

    4.Skruva fast en list eller ett par klossar i nederdelen som ramen kan vila på.
    Listen sätt på den sida som skall bli utsidan.
    Listen placeras nån cm upp från ytterkanten.

    3.Sätt fast en avlång kloss på varje sida ganska högt upp.
    Klossarna skall sitta på det som blir utsidan.
    Klossarna skall var avlånga och placeras en bit in på ramen.
    Klossarna skall gå vrida ut för att med hjälp av ramen bilda en klämma.
    Se till att hålet genom ramen inte är så tight att det det inte går vrida klossarna.
    Med klossarna infälld skall det gå sätt dit/ta bort ramen.
    Med klossarna utfälld skall det inte gå sätta dit/ta bort ramen.
    Klossarna skall fästas  "vagnskruv".
    Skruvens huvud skall vara på utsidan/kloss sidan.
    På insidan använder man bricka och mutter.

    4.Stoppa dit ramen.
    Vrid klossarna från insidan/muttersidan så att ramen håller sig kvar .

    5. Dra åt klossarna så att ramen hålls fast.

    6. Släpp ut katten.

    7. Se till att kontrollera skruvarna som håller fast sidoklossarna med jämna mellanrum.Trä är ett levande materials som rör sig. Vilket gör att man måste efterdra.

    Notering.
    Det finns snyggare lösningar men den ovan borde de flesta kunna bygga med ett minimum av handverktyg och kunskap. Angående virke så finns det förhoppningsvis någon på bygghandeln som är tillräckligt kompetent för att hjälpa till.

    Materiel
    Trä, beroende på vad man hittar hos sin bygghandlare.
    Spikplåt, hålplatta, hörnjärn eller liknande för att fästa ihop ramen, minsta sorten.
    Träskruv, dimensioner beror på vad man hittar för trä.
    Nät, av valfri typ.
    Vagnsskruv, bricka, mutter. Överdriv inte dimensionen.

    Verktyg
    Såg, eller be att få det sågat på bygghandeln.
    Borrskruvdragare.
    Häftpistol.
    Borr, för att förborra hålen för vagnskruven.
    Skiftnyckel.

  • lindalicious
    nattuw skrev 2017-04-22 22:58:29 följande:

    Jag antar att det gäller skjutfönster av den vanliga typen. För det som i framtiden hittar tråden och inte är så händig eller har en snickare till hjälp.

    1.Gör en ram vars yttermått är ett par cm större än fönsteröppningen.

    Ramen är det som möjligen kan bli ett problem. Det enklaste, även om inte snyggaste, är nog att såga till fyra bitar och fästa ihop dem med hålplatta eller hörnjärn.

    2. Häfta fast ett nät på den sida som skall bli insidan.

    Använd en häftpistol inte en häftapparat.

    3.Sätt en list över stiften.

    Det blir snyggare och hållbarare.

    4.Skruva fast en list eller ett par klossar i nederdelen som ramen kan vila på.

    Listen sätt på den sida som skall bli utsidan.

    Listen placeras nån cm upp från ytterkanten.

    3.Sätt fast en avlång kloss på varje sida ganska högt upp.

    Klossarna skall sitta på det som blir utsidan.

    Klossarna skall var avlånga och placeras en bit in på ramen.

    Klossarna skall gå vrida ut för att med hjälp av ramen bilda en klämma.

    Se till att hålet genom ramen inte är så tight att det det inte går vrida klossarna.

    Med klossarna infälld skall det gå sätt dit/ta bort ramen.

    Med klossarna utfälld skall det inte gå sätta dit/ta bort ramen.

    Klossarna skall fästas  "vagnskruv".

    Skruvens huvud skall vara på utsidan/kloss sidan.

    På insidan använder man bricka och mutter.

    4.Stoppa dit ramen.

    Vrid klossarna från insidan/muttersidan så att ramen håller sig kvar .

    5. Dra åt klossarna så att ramen hålls fast.

    6. Släpp ut katten.

    7. Se till att kontrollera skruvarna som håller fast sidoklossarna med jämna mellanrum.Trä är ett levande materials som rör sig. Vilket gör att man måste efterdra.

    Notering.

    Det finns snyggare lösningar men den ovan borde de flesta kunna bygga med ett minimum av handverktyg och kunskap. Angående virke så finns det förhoppningsvis någon på bygghandeln som är tillräckligt kompetent för att hjälpa till.

    Materiel

    Trä, beroende på vad man hittar hos sin bygghandlare.

    Spikplåt, hålplatta, hörnjärn eller liknande för att fästa ihop ramen, minsta sorten.

    Träskruv, dimensioner beror på vad man hittar för trä.

    Nät, av valfri typ.

    Vagnsskruv, bricka, mutter. Överdriv inte dimensionen.

    Verktyg

    Såg, eller be att få det sågat på bygghandeln.

    Borrskruvdragare.

    Häftpistol.

    Borr, för att förborra hålen för vagnskruven.

    Skiftnyckel.


    Oj jättebra och relativt enkelt beskrivning, schysst av dig att skriva ner! Tror jag visar pappa denna beskrivning också så kan vi utgå därifrån. Han är visserligen gammal pensionerad snickare men har även en tendens att krångla till saker och ting
    Don't get mad, get even.
  • nattuw
    nattuw skrev 2017-04-22 22:58:29 följande:

    Verktyg
    Såg, eller be att få det sågat på bygghandeln.
    Borrskruvdragare.
    Häftpistol.
    Borr, för att förborra hålen för vagnskruven.
    Skiftnyckel.


    Såg att jag glömde en hammare för att slå in vagnsskruvarna.
Svar på tråden Hur näta in inglasad balkong?