• Anonym (E)

    Jag har inte fått min lön, vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag är en ung tjej som är väldigt desperat efter jobb. Jag tar vilket jobb som än erbjuds i rädsla för att jag inte ska kunna få något annat och detta har tyvärr resulterat i att jag har hamnat hos skamföretag eller ställen där jag blivit väldigt dåligt behandlat.
    Nyligen har jag varit anställd hos ett företag som jag ändå trivdes rätt bra hos tills jag började googla runt lite och insåg vilket företag jag faktiskt var anställd hos. Snabbt som fan ville arbetsgivaren ha ett möte med mig och jag förlorade jobbet.
    Denna månaden skulle jag ha fått min lön från dem, den 24e, men har inte fått något. Jag har ringt och jagat min arbetsgivare efter min lön och allt de säger är "återkommer imorgon". 

    Vad kan jag göra? Jag har absolut ingen aning va jag för rättigheter här. Tyvärr har min uppväxt också inneburit att jag inte vet hur jag juridiskt sett ska skydda mig själv och är varken med i någon a-kassa eller facket och det här företaget har inget kollektivavtal vad jag vet om. Jag har dock skrivit på att lön ska utbetalas för den tiden jag har varit anställd hos dem. 

    Har jag överhuvudtaget några rättigheter här?

  • Svar på tråden Jag har inte fått min lön, vad ska jag göra?
  • Carambolan

    Absolut har du rättigheter, men om du inte är med i facket måste du själv driva processen rättsligt. Ett första steg om de inte betalar kan vara att gå via kronofogden.

  • Lena

    Eftersom du är så desperat gå med i facket! Då får du hjälp mot oseriösa arbetsgivare.

  • Dixie

    Har egentligen inte med din fråga att göra - men jag blev nyfiken - hur kunde företaget veta att du googlade dem och varför blev du avskedad pga detta?

    Gå med i a-kassan då fort du får nästa jobb!

  • kvarnfot
    Dixie skrev 2017-03-29 08:32:59 följande:

    Har egentligen inte med din fråga att göra - men jag blev nyfiken - hur kunde företaget veta att du googlade dem och varför blev du avskedad pga detta?

    Gå med i a-kassan då fort du får nästa jobb!


    Hon kanske gjorde det på arbetstid på jobbdatorn. Allt som surfas på via jobbets nätverk loggas och kan lätt kontrolleras.
Svar på tråden Jag har inte fått min lön, vad ska jag göra?