• EELL

    Hjälp att bli gravid - tips!

    Jag undrar om ni har några bra tips på hur man kan öka chansen att bli gravid eller optimera förhållandena?! :) Typ ägglossning, äggkvalitet o hur ägget bättre fäster!

    Har försökt några månader nu.

    Tips på kosttillskott eller andra knep vore trevligt :)

  • Svar på tråden Hjälp att bli gravid - tips!
  • Erla
    EELL skrev 2017-03-29 07:22:58 följande:

    Jag undrar om ni har några bra tips på hur man kan öka chansen att bli gravid eller optimera förhållandena?! :) Typ ägglossning, äggkvalitet o hur ägget bättre fäster!

    Har försökt några månader nu.

    Tips på kosttillskott eller andra knep vore trevligt :)


    För det första är några månader ingenting. Upp till ett år är helt naturligt. För det andra hjälper inte kosttillskott eller hjälpmedel om du inte har några problem :)

    Jag kan ge dig tips som kan hjälpa om du har svårigheter:

    -Det finns till exempel progesteronkräm om du har för lite av det hormonet. Jag använde det i nästan ett år och det balanserade upp hormonerna för mig.

    -Många har förespråkat rosenrot om äl inte är regelbunden. Det provade jag också då jag kunde ha upp till 45 dagar mellan mens. Det förkortade cykeln lite, men jag blev också dålig av det. I samband med detta måste du även veta exakt när du har äl för kosttillskottet är inte prövat på gravida och säga kunna orsaka mf.

    -Ett annat kosttillskott, som jag upplevde som bättre, är munkpeppar. Det tar man också för att få en mer normallång cykel. Detta hjälpte mig jättemycket och under de cykler jag använde detta hade jag 27 dagar mellan mens och äl normalt. Blev gravid på andra eller tredje cykeln och då hade vi försökt i 2,5 år med 1 ma och ett mf. Är nu i vecka 20 :)

    Jag kan bara säga att detta hjälpte för att jag inte hade normala cykler och att jag hade hormonobalans i kroppen. För de som är helt normala kan jag bara rekommendera att hålla koll på äl och bara ha det skönt med jämna mellanrum.
  • 95clu

    Slutade med mina p-piller augusti 2015 och har inte heller blivit gravid ännu. Har provat massor för att försöka göra det lättare; progesteronkräm, rosenrot, bidrottninggelé, EPA-glandin, bisolvon, wild jam, grapefrukt, berocca etc, men ingenting har varit någon hjälp på traven.

    Tröttnade på att ens försöka för lite mer än två månader sedan och gav i princip upp, vilket säkert har medfört fler goda ting än att stoppa i sig massor med kosttillskott för mig. För en gångs skull känner jag faktiskt att de är något på gång med min kropp! Förra veckan kissade jag på ett äl-test där det blev två röda streck på mindre än 5 sekunder (ALDRIG hänt att jag kissat positivt innan ens) och sedan dess har mina bröst gjort så ont, de är knöliga och ömma... ingen garanti på att det är en graviditet som väntar, såklart, men förhoppningarna finns där. Som alltid, trots att man försöker tänka på annat. Typ ett kvitto på att något händer i alla fall.

    Kanske ska förtydliga att jag inte fick min mens förens 6 månader efter mitt p-piller stopp och kanske tog de längre tid att få igång ägglossningen, vem vet, men bebistillverkningen har varit igång i lite mer än ett år typ. Sedan dess har jag dessutom haft väldigt sparsam mens, kanske 3-4 dagar varav 1 dag innebär "riktig" mens. Dock väldigt regelbunden.

    Lycka till :)

  • nonameleft

    Det enda som är vetenskapligt bevisat att det ökar chanserna att bli gravid är att vara normalviktig och i god form, äta hälsosamt, inte överkonsummera alkohol och inte röka. Följer du redan detta så gör du det du kan för att optimera dina chanser.

    Om det på riktigt funnits något kosttillskott eller dylikt som ökade fertitliteten så skulle det skrivas ut på recept av läkare så slösa inte pengar på sådant.

  • EpicNurse
    nonameleft skrev 2017-03-29 12:46:16 följande:

    Det enda som är vetenskapligt bevisat att det ökar chanserna att bli gravid är att vara normalviktig och i god form, äta hälsosamt, inte överkonsummera alkohol och inte röka. Följer du redan detta så gör du det du kan för att optimera dina chanser.

    Om det på riktigt funnits något kosttillskott eller dylikt som ökade fertitliteten så skulle det skrivas ut på recept av läkare så slösa inte pengar på sådant.


    Exakt! ????????
  • Jag är bara jag
    nonameleft skrev 2017-03-29 12:46:16 följande:
    Det enda som är vetenskapligt bevisat att det ökar chanserna att bli gravid är att vara normalviktig och i god form, äta hälsosamt, inte överkonsummera alkohol och inte röka. Följer du redan detta så gör du det du kan för att optimera dina chanser.

    Om det på riktigt funnits något kosttillskott eller dylikt som ökade fertitliteten så skulle det skrivas ut på recept av läkare så slösa inte pengar på sådant.
    I stort sett ja. Dessutom inte äta nsaid-medicin som kvinna eller ha pungen för varmt som man.
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2017-03-29 14:03:01 följande:
    I stort sett ja. Dessutom inte äta nsaid-medicin som kvinna eller ha pungen för varmt som man.
    Det också ja :)

    Tycker det är trist hur mycket pengar som dessa kosttillskottstillverkare lyckas tjäna p
    å kvinnors längtan att bli gravida.

    Jag är själv kvinna och jag först
    år absolut hur jobbigt/frustrerande och nedslående det kan vara när det tar tid att bli gravid och i värsta fall inte lyckas alls och det gör mig rent ut sagt förbannad att vissa skor sig på kvinnors längtan/desperation/förtvivlan. 

    Bara här p
    å FL finns en uppsjö trådar där olika kosttillskott och annat hokuspokus diskuteras som om det vore vetenskap i fertilitetssammanhang. 
  • Anonym (Alex)

    Vi försökte med alla möjliga kosttillskott, hokuspokus metoder för att bli med barn, 22 månader tog det innan pluss! Inga fel på varken mannen eller mig vid utredning inte heller över/undervikt!

    Det tar den tid de tar tyvärr :( men vi glädjs extremt mycket åt vår lilla loppa i magen!

    Lycka till! Och hoppas ni får ett pluss snart! :)

Svar på tråden Hjälp att bli gravid - tips!