• Gunillapower

    Angående stöd i skolan

    Min son börjar skolan efter sommaren. Han har en ADHD diagnos och kommer behöva extra stöd i skolan. Nu till frågan.. har vi som föräldrar något att säga till om vad gäller stödperson? Eller bestämmer skolan? Tänker på hur dom funkar ihop.

  • Svar på tråden Angående stöd i skolan
  • Gunillapower
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 13:06:02 följande:

    Hur vet du att ni kommer att få någon stödperson?


    Det vet jag inte helt säkert. Men vet att skolan jobbar så. en stödperson som även är en extra resurs i klassen men som när det behövs kan gå undan med det barn som behöver. Har du erfarenhet? Vet du hur skolan kan lägga upp det annars?
  • äldreochklokare

    Ni får givetvis beskriva vilken typ av stöd barnet behöver men sen är det skolan som ska söka medel för att få till en extra resurs och sedan ska denne anställas.

    Det kan nog gå till på olika sätt. Det kan finnas personal som redan är anställd som tas i första hand innan man nyanställer tex. Då kanske man inte har så mkt att säga till om.

  • Froken Lokens
    Gunillapower skrev 2017-03-29 13:33:40 följande:

    Det vet jag inte helt säkert. Men vet att skolan jobbar så. en stödperson som även är en extra resurs i klassen men som när det behövs kan gå undan med det barn som behöver. Har du erfarenhet? Vet du hur skolan kan lägga upp det annars?


    Det är omöjligt att varje barns med ADHD ska få en egen stödperson i klassrummet. Då skulle det plötsligt snitta på fyra vuxna i varje klassrummet och det har inte skolan råd med. Så sannolikheten är att ditt barn får dela resurs med flera andra barn i klassen, om det öht är tal om att gamla ska få en resurs.
Svar på tråden Angående stöd i skolan