• Anonym (Josse)

    Räkna kcalorier?

    Hejsan. Jag är en kvinna som är 21 år gammal snart 22 och väger nu 87 kg...

    Försöker ta kontroll över min hälsa men fastnat på räkningen å funderar lite..

    Hur många kcalorier förbränner kroppen av sig självt på en dag?

    Samt hur många kcalorier kroppen behöver för å fungera?

    Jobbar som lokalvårdare på deltid inte speciellt aktiv i övrigt men blir en del på jobbet å tunga lyft.

    Tränar kanske max 2 gånger i veckan å försöker öka så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med hur man räknar osv?

  • Svar på tråden Räkna kcalorier?
  • nonameleft

    Här kan du räkna ut hur många kalorier du behöver för att behålla din vikt och även hur många kalorier du behöver för att tappa i vikt baserat på kön, längd, vikt, ålder och aktivitetsnivå: fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/

    Jag föreslår att du inte anger mer än 0,5kg viktnedgång per vecka eftersom det är en hälsosam takt som inte skadar kroppen samt något som är lättare att hålla över tid. Rasar du för snabbt riskerar du att inte orka hålla samma tempo och istället falla tillbaka i gamla vanor och då gå upp allt och lite till igen. (Kolla bara vad som hänt med majoriteten av Biggest Loser-deltagarna).

    Du får ju givetvis justera värdena i uträkningen allteftersom du tappar vikt. Din aktivitetsnivå ska också anges och den kan nog anses som normal i dagsläget.

    Egentligen är jag emot vågen som verktyg för att få en sundare kropp. Det är bättre att mäta sig med ett måttband i så fall eftersom olika faktorer gör att du kan diffa 1-2kg från en dag till en annan (t.ex vätsekansamling). Mät höft, midja, armar, lår och bröst och skriv ner. Oavsett hur du gör så väg/mät inte varje dag utan försök att kolla var 14 dag ungefär för att få mätbara resultat. 

    Gör även en matdagbok där du antecknar ALLT du äter. Ibland är det lätt att missa de små sakerna som man bara stoppar i sig i farten som kan bli ganska många på en dag.