• Anonym (Sigge)

    Hur ska jag göra för att inte gå runt och vara orolig i 8 månader, gravud

    Är i vecka 6. Mitt första barn. Känslorna är upp och ned. Blandas med lycka och stark oro. I början oroade jag mig för missfall, nu har oron gått över ö i oro för Down syndrom eller andra skador. Är dessa känslor normala? Hur fan ska jag få kontroll över dom? Tänk om jag inte älskar mitt barn ifall han blir sjukt. Ibland får jag för mig att det kommer bli så bara för att jag tänker på det hela tiden. Jag vet att tankarna är knepiga men jag kan inte hjälpa det. Hjälp vad ska jag göra?!? Är 28 år

  • Svar på tråden Hur ska jag göra för att inte gå runt och vara orolig i 8 månader, gravud
  • Carambolan

    Ingen panik, det är bara att vänja sig. När barnet är fött väntar en livstid av oro för RS, plötslig spädbarnsdöd, npf, barncancer, kvävning, drunkning, trafikolyckor, mobbing, depression, etc. ;)

  • Birgitta02

    Usch ja, vanliga känslor. Vanlig oro. Men oroa dig inte för något du faktiskt inte kan göra något åt. Det enda du ska göra är att äta sunt och äta bra samt INTE äta sånt som man varnar för när man är gravid. Då krattar du för att friskt barn. Sen kan ju annat hända som du inte är direktinvolverad i eller inte kan påverka. Så gör det du kan och njut så mycket du kan av din graviditet. Och du: GRATTIS!!

  • Anonym (Sigge)
    Carambolan skrev 2017-03-29 15:28:21 följande:

    Ingen panik, det är bara att vänja sig. När barnet är fött väntar en livstid av oro för RS, plötslig spädbarnsdöd, npf, barncancer, kvävning, drunkning, trafikolyckor, mobbing, depression, etc. ;)


    Haha ja ????
  • Anonym (Sigge)
    Birgitta02 skrev 2017-03-29 15:29:51 följande:

    Usch ja, vanliga känslor. Vanlig oro. Men oroa dig inte för något du faktiskt inte kan göra något åt. Det enda du ska göra är att äta sunt och äta bra samt INTE äta sånt som man varnar för när man är gravid. Då krattar du för att friskt barn. Sen kan ju annat hända som du inte är direktinvolverad i eller inte kan påverka. Så gör det du kan och njut så mycket du kan av din graviditet. Och du: GRATTIS!!


    Tack :) tror min rädsla handlar om att inte ha kontroll.
  • Anonym (Tjej)

    Gör ett nipt så slipper du oroa dig för downs iaf?

  • Anonym (Sigge)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-03-29 17:30:34 följande:

    Gör ett nipt så slipper du oroa dig för downs iaf?


    Erbjuder de bara för folk över 35 där jag bor :( man kanske kan få det ändå om man är jätteorolig
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Sigge) skrev 2017-03-29 17:53:12 följande:

    Erbjuder de bara för folk över 35 där jag bor :( man kanske kan få det ändå om man är jätteorolig


    Man kan betala själv och göra det privat :)
  • Anonym (Sigge)

    Jag vet fast jag vet inte vart,? Ska jag åka till sthlm. 30 mil å göra det liksom?

  • Anonym (Sigge)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-03-29 19:25:33 följande:

    Vilken stad bor du i?


    Falun
  • Anonym (Cilla)

    Gör det bästa själv(ingen nikotin,alkohol och mediciner som inte passar gravida),ät nyttigt och bra.Sen är du ung ochså så det är bra.Att oroa sig är slöseri med tiden.Gör roligare saker istället!

  • narie24

    Oro är en del av graviditeten. Men det ska inte ta över och styra ens liv. Har du pratat med din om detta? Kanske en samtalskontakt? Hormonerna påverkar sååå mycket och gör att känslorna förstoras och är ibland orealistiska.

    Som ngn skrev så oroar man sig även när barnet är fött. Och hela deras liv... ngt man måste hittar vägar att hantera.

    Jag tycker att det inte hjälper att försöka sluta tänka på det man oroar sig för utan tillåta sig att känna det man gör. Men att försöka se det lite utanför. Typ: jag oroar för mig... men sannolikheten är...

    skriv ner dina tankar?

    Jag tror att känslan av att man tappar kontrollen ät väldigt vanlig.

    Lycka till!

  • Anonym (KBT)

    En viss oro är normalt och något som alla kommer känna av mer eller mindre under graviditeten. Saken är den att du kan egentligen inte göra så mycket annat än att leva bra (dvs inte röka, inte dricka alkohol. Rör på dig, gör saker du tycker om, ät vettig mat). 

    Inom KBT talar man mycket om acceptans. Det som händer när man oroar sig är ofta att man ältar och fastnar i resonemang med sig själv. Tänk på tankarna som en tennisboll som slås från ena sidan av planen till den andra, bollen för hela tiden med sig dina tankar, där du å ena sidan oroar dig och å andra sidan försöker trösta och lugna dig själv. Tankarna kan se ut ungefär så här. 
    - tänk om jag får missfall
    - nej, det kommer säkert inte hända, det vanligaste är ju att det går bra
    - men jag kanske ändå får missfall
    - nej, det händer nog inte
    - jo, och om jag inte få missfall kanske barnet har en skada
    - nej, det kommer säkert vara helt friskt, alla i släkten är ju friska
    - men tänk om just MITT barn inte är det, hur ska det gå? 

    Varje gång du "besvarar" en orolig tanke så ger du samtidigt oron näring genom att den oroliga delen av dig funderar ut ett motargument. 
    Tänk istället att du bara stannar i den första tanken. Och sedan gör du ingenting. du bara låter den vara. Som att du står ensam på tennisplanen och slår iväg den där tanken till andra sidan planen, och där faller den bara ner. 
    Så istället för att fastna i oro och lugnande och ältande så tänker du: 
    - tänk om jag får missfall. 
    och så stannar du där. och tillåter dig att tänka den tanken, men inget mer. Det här är i alla fall en mental bild som har hjälpt mig när jag fastnar i ångest, oro och ältande. 

  • driver28

    Gör som min fru. Oroa dig inte för allting. Det är så mycket du ändå inte län påverka och att övertänka på detta gör mer skada än nytta. Följ sunt förnuft. Ingen bungyjumping eller fallskärmshopp, skippa norsk odlad lax, ev. Rökning och alkohol och tänk inte så mycket på resten!

Svar på tråden Hur ska jag göra för att inte gå runt och vara orolig i 8 månader, gravud