• Äldre 30 Mar 10:13
    2520 visningar
    4 svar
    4
    2520

    Sluta med amningsnapp...?

    Ammade min son när han var liten, hade amningsnapp i början pga sår men slutade sen och ammade i 8 mån utan problem och tyckte det var jättesmidigt ( flaskmatade mina döttrar) så ju när bor andra son kom så ville jag amma få det var så smidigt i jämförelse med flaska men det känns inte speciellt smidigt denna gången, han är snart 4 veckor och använder amningsnapp då jag i början hade så otroligt mycket mjölk och var så väldigt svullen så han fick inte tag. Men det är ju sååå bökigt! Han viftar ofta bort den, den rinner mjölk överallt då det samlas mat i själva nappen, vill inte böka med den bland folk så håller mig hemma. Provat massa ggr att amna utan men han har bara lyckats ca 4 ggr utan, de ggr de inte går så hackar han bara och till slut tröttnar o skriker, går inte som jag läst en del göra att ta bort den efter ett tag för då är både jag och han kladdig av mjölk. Hur slutar man????? Vill inte ha detta krångel längre, funderar ofta på att sluta amma och börja med flaska istället.

  • Svar på tråden Sluta med amningsnapp...?
  • Äldre 30 Mar 12:02
    #1

    Jag använde amningsnapp till yngsta barnet. Lyckades aldrig få bort den trots ihärdiga försök. Han totalvägrade bröstet om nappen inte satt där. Hade alltid en tygtrasa att lägga under när jag tog bort nappen för det rann ju mjölk överallt..

    Du kan ju amma hemma och ge flaska när ni är iväg någonstans om du tycker nappen är bökig :)

  • elyse
    Äldre 30 Mar 12:06
    #2

    Det kommer att stabiliseras mer med mjölken snart. Men ja, jag har inga direkta tips. Ammade med amningsnapp i ett halvår (första barnet, hade inget att jämföra med) och en dag spottade bebisen bara ut den och ammade utan. Sedan ammade vi i 1,5 år till.

  • Äldre 30 Mar 15:00
    #3

    Hade också amningsnapp från början, men tröttnade som du på att det rann överallt och bökigt att hålla på med den ute.. började med att amma med nappen en stund så bröstvårtan "stack ut" mer om du förstår vad jag menar hehe sen tog jag bror den så blev det lättare för henne att ta tag.. sen nöp jag tag i vårtgården på vardera sida av bröstvårtan och satte in bröstvårtan så i munnen på henne, tog några försök och fick göra så flera gånger varje matning men Sen började hon ta själv!! Får hjälpa ibland när hon är jätte hungrig och hackar men nyper bara tag och sätter in brösten så fixar hon det själv sen :) trodde aldrig jag skulle slippa den nedrans nappen men nu är vi 10 dagar utan! Vi använde nappen ca 5 veckor! Lycka till!

  • Äldre 30 Mar 17:34
    #4

    Jag googlade lite och då stod det att det ör lättast att prova på natten för då är bebis för trött för att "bråka". Läste även att man kan prova att börja med nappen på och sen försöka plocka bort den i små stunder under amningen. Efter mycket om och men funkade det för oss :)

Svar på tråden Sluta med amningsnapp...?