Forum Övrigt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mirena mår fruktansvärt

    Tor 30 mar 2017 16:31 Läst 3438 gånger Totalt 13 svar
    Sodaci­tron
    Visa endast
    Tor 30 mar 2017 16:31

    jag satte i måndags in Mirena och har smygande börjat må riktigt dåligt psykiskt. jag har ångest-attacker och vill inte göra någonting och är riktigt nere. enligt barnmorskan är detta jätte ovanligt och inte något hon hört av någon av de som går hos henne och har Mirena. om det nu är så ovanligt Hur kan det då stå i fass att 1/10 blir nedstämda osv??? är det bara jag som mår så här?????? denna påverkar inte centralt i kroppen säger hon. men här har det hänt en hel del på det centrala!!

  • Tor 30 mar 2017 17:28 #1

    Håller med din BM, det är nog annat som gör att du har så stark reaktion, för Mirena är bara lokalt i livmodern, det är mindre hormoner än 1 enda mini-p-piller.

  • Sodaci­tron
    Visa endast
    Tor 30 mar 2017 18:24 #2

    men om det bara verkar lokalt så är det konstigt att 1/10 enligt fass blir nedstämda och deprimerade. Det hade varit omöjligt om det bara verkar lokalt. Acne och fett hår är något jag hört av en del att de fått och då förstår man att det inte bara verkar lokalt. ologiskt.

  • Tor 30 mar 2017 18:29 #3

    Jag har aldrig mått så dåligt som jag gjorde emd mirena.

    Stod ut i 10 månader pga min endometrios men jag hatar att ingen lyssnade på mig. Jag kan fortfarande känna av hur jag mådde då. Så psykiskt dåligt :( har aldrig mått dåligt tidigare.

    Detta var bara en utav biverkningarna jag fick.

    Ta ut den!

  • Tor 30 mar 2017 19:44 #4

    Det går över efter några veckor , en biverkning

  • Sodaci­tron
    Visa endast
    Fre 31 mar 2017 12:49 #5

    jag ringde till kl igår och grät. min man känner inte igen mig. fick åka dit och ta ut den direkt. de sa att vissa reagerar så på levonorgestrel för det gick ut centralt också detta var en annan barnmorska som så det. har aldrig mått så konstigt någon gång. kände konstig rädsla deprimerad och ångest.

  • Fre 31 mar 2017 13:11 #6
    Sodacitron skrev 2017-03-31 12:49:54 följande:

    jag ringde till kl igår och grät. min man känner inte igen mig. fick åka dit och ta ut den direkt. de sa att vissa reagerar så på levonorgestrel för det gick ut centralt också detta var en annan barnmorska som så det. har aldrig mått så konstigt någon gång. kände konstig rädsla deprimerad och ångest.


    Bra. Har privat mycket hormoner i mina dar men denna var den värsta. Mirena ska ju inte ha såå många biverkningar men vissa kvinnor reagerar mycket på det lilla.
  • Lör 1 apr 2017 18:39 #7

    Mirena är ett djävulens påfund på riktigt för oss som är hormonkänsliga. Jag hade alla biverkningar som fanns och värst av allt var humöret. Var helt psykiskt knäckt och bara grät helt förtvivlad vissa dagar, fast mitt liv var bra och jag var nyförälskad. Jag höll ut i tre månader innan jag tog ut den och blev mig själv igen efter bara några dagar. Så nej, de där hormonerna kan visst verka mer än lokalt. Aldrig mer!

  • Sodaci­tron
    Visa endast
    Tor 6 apr 2017 21:47 #8

    Ja, vi är tydligen flera stycken som reagerar på mirenan trots att hormonerna "endast verkar lokalt" tycker det är riktigt illa att man får höra det av läkarna/barnmorskorna! Det är ju bara att läsa i fass så får man en annan version!

  • Fre 7 apr 2017 07:10 #9
    Sodacitron skrev 2017-04-06 21:47:09 följande:

    Ja, vi är tydligen flera stycken som reagerar på mirenan trots att hormonerna "endast verkar lokalt" tycker det är riktigt illa att man får höra det av läkarna/barnmorskorna! Det är ju bara att läsa i fass så får man en annan version!


    Håller helt med!

    Hade min ca 1 år men var tvungen att ta ut den pga diverse biverkningar som tex nedstämdhet. Googlar man så finner man att mååååånga har liknande erfarenhet.

    Äter nu Marcel 28 och är första p-medlet som inte påverkar mig psykiskt.
  • Fre 7 apr 2017 07:16 #10

    Inkompetent barnmorska. Ring upp henne och säg till henne att läsa fass.

  • Fre 7 apr 2017 07:19 #11

    Håller med om att det ofta är dålig information från barnmorskor kring preventivmedel, och då speciellt spiral. Allting ska vara så hurtigt problemfritt:
    - "det sitter bara i ditt huvud"
    - "det går ööööver"
    - "jag har aldrig hört talas om..."

    Varför inte lyssna på patienten istället?

    Jag hade aldrig just de biverkningar som du beskrev av Mirena. Däremot andra biverkningar som barnmorskan sa inte fanns, men som jag, när jag googlade, hittade mängder av andra kvinnor som rapporterat in.

  • Ons 9 jan 13:21 #12

    Misstänker att jag fått riktigt hemska nästan psykotiska biverkningar av mirena, började med sömnlöshet efter 2veckor med den insatt, efter ytterligare några dagar extrem ångest, deprission, näst intill självmordsbenägen, aldrig varit depremersd förut i mitt liv, är 30 år snart med två små barn att ta hand om...

    När går hormonerna tillbaka? När blev ni som vanligt igen, tog ut den efter tre veckor exakt och det var i förrgår.

    Ta ksam för svar

  • Tis 19 feb 11:19 #13
    Saka88 skrev 2019-01-09 13:21:33 följande:

    Misstänker att jag fått riktigt hemska nästan psykotiska biverkningar av mirena, började med sömnlöshet efter 2veckor med den insatt, efter ytterligare några dagar extrem ångest, deprission, näst intill självmordsbenägen, aldrig varit depremersd förut i mitt liv, är 30 år snart med två små barn att ta hand om...

    När går hormonerna tillbaka? När blev ni som vanligt igen, tog ut den efter tre veckor exakt och det var i förrgår.

    Ta ksam för svar


    Jag fick liknande biverkningar av hormonspiral. Gick en utbildning och fick avbryta på grund av att jag inte förstod vad jag läste. Var bara grötig text som flöt ihop. Jag fick också kraftig ångestoch blev extremt nervös. Dessutom psykotisk. Nu är det många år sedan men jag blev aldrig bra igen. Svårt att planera saker, dåligt framtidsperspektiv och mycket ångest. Min livmoder började också växa så den går en bra bit över naveln. Skulle lugnt skjuta dem som uppfunnit skiten.

    Hur har det gått för dig?
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll