• Anx123456

    angående vikt.

    Jag väger alltså 70 kilo på mina 160 cm. Enligt ja, vad som helst egentligen så räknas detta som överviktig. Dock ser jag inte alls stor ut. Inte ens knubbig (för extra kilon syns mer på korta människor än långa).
    Men att väga 70 kilo på 160 cm kan väl inte vara hälsosamt?

  • Svar på tråden angående vikt.
  • Kanttant

    Huruvida en vikt till en viss längd är hälsosam är nästintill omöjligt att ge ett korrekt svar på med endast den informationen. Grejen med övervikt är att det är ju inte vikten i sig som är det farliga. Såvida man inte är extremt överviktig, då kan vikten i sig vara en direkt påfrestning för organen, precis som om man är extremt underviktig så kan vikten i sig vara påfrestande för organen. Men om vi pratar om någorlunda "normal" övervikt så är det ju snarare att övervikt ofta korrelerar med en högt kolesterol, högt blodtryck och andra dåliga värden. Dessa saker i sig är det farliga med övervikt, men övervikt i sig är inte orsaken. Man kan vara överviktig och ha superbra värden och vara frisk. Utöver vikten så kan kroppssammansättning vara en bättre indikator angående hälsa, en högre andel fett har starkare koppling till dåliga värden.

    I princip kan man väl säga att det beror hur man dragit på sig den där övervikten, har man t.ex. ätit främst en plantbaserad kost, rört en del på sig (kanske ökat eller iallafall hållt kvar muskelmassa) men ändå legat på plus i kalorier under en lång tid - ja, då har man kanske dragit på sig en del extra vikt, men lägre sannolikhet att man åkt på kassa värden. Har man istället legat på ett för högt kaloriintag, inte tränat (tappat muskelmassa) och ens kost bestått av mycket animalier, socker osv. så har man nog också dragit på sig en övervikt och förmodligen även dåliga värden därtill.

    Det bästa du kan göra är nog att gå och göra en hälsocheck om du har möjlighet att göra så.

  • Marie-anne

    HM, Kanske fel tråd..
    Men jag har alltid varit överviktig.Som mest vägde jag 128kg när jag var 12.
    Men ingen sa att jag var tvungen att gå ner. Men jag var ofta ute och gick ändå och hade inga problem alls att gå,
    Både länge och rätt långt!
    Kom till ett familjehem 91 och rasade 66kg och höll vikten rätt bra..
    Flyttade hem till Kga där jag bor nu och började gå upp igen och stannade på 115kg för att sedan väga 100 länge.
    Men nu, Utan att jag gjort något för att banta har jag sedan i mitten av januari gått ner 30kg och går  ner ca 2kg i veckan! Jag mår dock inte bra och folk som ser mej tycker att jag är såå liten och det låter som jag varit rena fläskberget!
    Men min egentliga fråga och oro är om jag blivit sjuk och jag har fibromyalgi, artros, ett 2cm för kort ben och roterat bäcken och trokanterit,inflammation i benet, men mår väl rätt okey men måste käka 12tabletter om dagen pga värk och ska träffa läkare då mina ben är skit(läkarens ord) och för att jag gått ner onormalt i vikt på knappt 2månader
    jag vet att det kanske ej låter som ett problem, men jag har inte lyckats gå ner i vikt bara så där över 20år!
    Tack för ordet, KRAM

  • Marie-anne
    Marie-anne skrev 2017-05-06 03:21:40 följande:
    HM, Kanske fel tråd..
    Men jag har alltid varit överviktig.Som mest vägde jag 128kg när jag var 12.
    Men ingen sa att jag var tvungen att gå ner. Men jag var ofta ute och gick ändå och hade inga problem alls att gå,
    Både länge och rätt långt!
    Kom till ett familjehem 91 och rasade 66kg och höll vikten rätt bra..
    Flyttade hem till Kga där jag bor nu och började gå upp igen och stannade på 115kg för att sedan väga 100 länge.
    Men nu, Utan att jag gjort något för att banta har jag sedan i mitten av januari gått ner 30kg och går  ner ca 2kg i veckan! Jag mår dock inte bra och folk som ser mej tycker att jag är såå liten och det låter som jag varit rena fläskberget!
    Men min egentliga fråga och oro är om jag blivit sjuk och jag har fibromyalgi, artros, ett 2cm för kort ben och roterat bäcken och trokanterit,inflammation i benet, men mår väl rätt okey men måste käka 12tabletter om dagen pga värk och ska träffa läkare då mina ben är skit(läkarens ord) och för att jag gått ner onormalt i vikt på knappt 2månader
    jag vet att det kanske ej låter som ett problem, men jag har inte lyckats gå ner i vikt bara så där över 20år!
    Tack för ordet, KRAM
    ps jag har varit 1.68cm lång men krympt till 1.64,5
  • riboflavin

    Jag är också en sån där person som väger betydligt mer än vad mitt utseende skvallrar om, 64 kg på 158 cm, är 2 kg regelrätt övervikt enligt BMI, och 10 kg över min idealvikt. Men jag är ganska muskulös och ser helt normalviktig ut, väger jag under 60 kg börjar jag se ganska utmärglad ut i ansiktet. Vissa är lite annorlunda byggda gissar jag. Jag har en kollega som är lika lång som jag, hon väger 12 kg mindre, och jag kan utan problem låna byxor av henne.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anghammarad

    BMI är ett dåligt mått på individnivå. Enligt BMI ligger jag själv precis på gränsen till övervikt på denna bild. Visst, något kilo går att få bort men särskilt överviktig känner jag mig inte.


  • riboflavin
    Anghammarad skrev 2017-05-06 08:29:30 följande:

    BMI är ett dåligt mått på individnivå. Enligt BMI ligger jag själv precis på gränsen till övervikt på denna bild. Visst, något kilo går att få bort men särskilt överviktig känner jag mig inte.


    Precis, man ser ju till och med nyckelben tydligt på dig. Ingen övervikt där inte, knappt ens trivselkilon.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden angående vikt.