• Anonym (sjuks­köters­kan)
    Äldre 5 Apr 19:37
    10577 visningar
    15 svar
    15
    10577

    någon som arbetar som adjunkt på högskola/ universitet

    Hur är det? Vilka tider har ni och kan ni jobba hemma något?
    Hur mycket tjänar ni och vilken utveckling finns för er?

  • Svar på tråden någon som arbetar som adjunkt på högskola/ universitet
  • Anonym (Adjun­kt)
    Äldre 5 Apr 22:37
    #1

    Som adjunkt måste du älska att undervisa, vara stresstålig, klara av att ha många bollar i luften, och ta stort ansvar. Man kan planera sitt schema rätt mycket, men det blir ofta jobb på kvällar och helger i perioder. Den tiden kan man få ut på sommaren i stället. Lön ca 30 tkr efter ett antal år. Ingen större utveckling som adjunkt. Vill du avancera så måste du disputera.

  • Anonym (Adjun­kt)
    Äldre 5 Apr 22:38
    #2

    Och ja, du kan absolut jobba hemma någon dag ibland. Övertiden gör jag alltid hemma. På gott och ont...

  • Anonym (sjuks­köters­kan) Trådstartaren
    Äldre 6 Apr 07:19
    #3
    Anonym (Adjunkt) skrev 2017-04-05 22:37:08 följande:

    Som adjunkt måste du älska att undervisa, vara stresstålig, klara av att ha många bollar i luften, och ta stort ansvar. Man kan planera sitt schema rätt mycket, men det blir ofta jobb på kvällar och helger i perioder. Den tiden kan man få ut på sommaren i stället. Lön ca 30 tkr efter ett antal år. Ingen större utveckling som adjunkt. Vill du avancera så måste du disputera.


    Hm lönen lät ju himla trist dock. Det andra lät bra
  • Anonym (Adjun­kt)
    Äldre 6 Apr 09:36
    #4

    Lönen är ingenting att hurra över, inte inom mitt område i alla fall. Jag skulle tjäna betydligt mer i näringslivet.

  • Anonym (tekni­s)
    Äldre 6 Apr 21:48
    #5
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2017-04-06 07:19:06 följande:
    Hm lönen lät ju himla trist dock. Det andra lät bra
    Det där måste ju variera mellan lärosäte dock. Hos oss har doktoranderna mellan 29 000-34 000 i lön. Har svårt att tro att en adjunkt skulle ha 30 efter flera år.
  • Anonym (sjuks­köters­kan) Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 08:25
    #6
    Anonym (teknis) skrev 2017-04-06 21:48:50 följande:

    Det där måste ju variera mellan lärosäte dock. Hos oss har doktoranderna mellan 29 000-34 000 i lön. Har svårt att tro att en adjunkt skulle ha 30 efter flera år.


    Ok. Har sökt ett sådant jobb o har goda chanser att få det. Men kommer inte gå under 38 000 kr
  • Anonym (tekni­s)
    Äldre 8 Apr 10:18
    #7
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2017-04-08 08:25:57 följande:
    Ok. Har sökt ett sådant jobb o har goda chanser att få det. Men kommer inte gå under 38 000 kr
    Lycka till! Erbjuder de för låg lön är det ju bara att tacka nej :)
  • Äldre 15 Jan 19:14
    #8

    Är också intresserad av frågan. Ska söka en tjänst som adjunk och ombeds att lägga ett löneanspråk redan i ansökan. Tjänar 43600 idag. Känns tråkigt att behöva gå ner i lön.

  • Anonym (tekni­s)
    Äldre 15 Jan 21:28
    #9
    Lina147 skrev 2018-01-15 19:14:49 följande:
    Är också intresserad av frågan. Ska söka en tjänst som adjunk och ombeds att lägga ett löneanspråk redan i ansökan. Tjänar 43600 idag. Känns tråkigt att behöva gå ner i lön.
    Glöm inte de andra förmånerna. Lönerna på universitetet kan på vissa områden ha svårt att konkurrera med den privata sektorn, men 35 dagars semester är inte fy skam det heller
  • Anonym (Heure­ka)
    Äldre 16 Jan 00:50
    #10
    Anonym (teknis) skrev 2018-01-15 21:28:06 följande:

    Glöm inte de andra förmånerna. Lönerna på universitetet kan på vissa områden ha svårt att konkurrera med den privata sektorn, men 35 dagars semester är inte fy skam det heller


    Det trodde jag de flesta som jobbade statligt hade, om man är över 40? Kanske bara är på min arbetsplats... När jag var doktorand brukade jag vara ledig från början av juni till början av september. Det är svårslaget (även om man aldrig är riktigt ledig som doktorand egentligen).
  • Anonym (tekni­s)
    Äldre 16 Jan 21:47
    #11
    Anonym (Heureka) skrev 2018-01-16 00:50:52 följande:
    Det trodde jag de flesta som jobbade statligt hade, om man är över 40? Kanske bara är på min arbetsplats... När jag var doktorand brukade jag vara ledig från början av juni till början av september. Det är svårslaget (även om man aldrig är riktigt ledig som doktorand egentligen).
    Nej, jag tror alla statligt anställda har det. Men om TS kommer från näringslivet kanske man inte har koll på det i ett tidigt skede av ansökan.
  • Äldre 16 Jan 22:31
    #12

    Jag är också sjuksköterska och arbetar som adjunkt inom vårdvetenskap eller omvårdnadsvetenskap. Det är ett helt fantastiskt arbete! Om folk förstod hur bra vi hade det skulle det vara flera tusen sökande på varje tjänst

    Friheten i att arbeta när man vill (man kan ta sovmorgon när man vill, ingen bryr sig om var man är) så länge man inte har undervisning eller möte inplanerat.

    Jag skulle lätt kunna arbeta hemifrån 1-3 dagar i veckan men trivs bra på mitt kontor och med mina kollegor så jag brukar vara på jobbet.

    Min lön är 38 000.

    Nackdelarna/utmaningarna med jobbet är att det i perioder är väldigt stressigt. Man ska ha många bollar i luften samtidigt och/eller ta emot hårda ord från studenter på kursutvärderingar. Att föreläsa inför kanske 120 personer är också en utmaning.

    Men stressen klarar man så länge man vilar upp sig

    Rekommenderar jobbet starkt! Min livskvalitet har höjts enormt sedan jag började som adjunkt. Jag har bättre lön, chans till karriär samt en lugnare vardag där jag kan hämta barnen tidigt på förskolan.

  • Äldre 16 Jan 22:32
    #13

    Utvecklingsmöjligheterna är ju framförallt att göra forskarkarriär, alltså i doktorand och disputera.

  • Anonym (Heure­ka)
    Äldre 16 Jan 23:58
    #14
    Anonym (teknis) skrev 2018-01-16 21:47:38 följande:
    Nej, jag tror alla statligt anställda har det. Men om TS kommer från näringslivet kanske man inte har koll på det i ett tidigt skede av ansökan.
    Så kan det nog vara. (Sedan är det ju kanske jag som är gammal i gamet).
  • Anonym (Heure­ka)
    Äldre 17 Jan 00:10
    #15
    Winnerwoman82 skrev 2018-01-16 22:31:47 följande:

    Jag är också sjuksköterska och arbetar som adjunkt inom vårdvetenskap eller omvårdnadsvetenskap. Det är ett helt fantastiskt arbete! Om folk förstod hur bra vi hade det skulle det vara flera tusen sökande på varje tjänst

    Friheten i att arbeta när man vill (man kan ta sovmorgon när man vill, ingen bryr sig om var man är) så länge man inte har undervisning eller möte inplanerat.

    Jag skulle lätt kunna arbeta hemifrån 1-3 dagar i veckan men trivs bra på mitt kontor och med mina kollegor så jag brukar vara på jobbet.

    Min lön är 38 000.

    Nackdelarna/utmaningarna med jobbet är att det i perioder är väldigt stressigt. Man ska ha många bollar i luften samtidigt och/eller ta emot hårda ord från studenter på kursutvärderingar. Att föreläsa inför kanske 120 personer är också en utmaning.

    Men stressen klarar man så länge man vilar upp sig

    Rekommenderar jobbet starkt! Min livskvalitet har höjts enormt sedan jag började som adjunkt. Jag har bättre lön, chans till karriär samt en lugnare vardag där jag kan hämta barnen tidigt på förskolan.


    Det hade varit väldigt intressant om du ville berätta mer om hur du upplevde och hanterade de hårda orden i kursutvärderingarna och vad som föranledde dem?

    Jag fick själv supermycket kritik ett år (två terminer) under min doktorandtid av studenterna i utvärderingar. Det var ganska samstämmiga uppgifter från (väldigt) många studenter om att de ansåg att jag borde sluta, att jag hade förstört deras utbildning m.m. Jag tog åt mig, men gjorde inte några egentliga förändringar i min pedagogik. Året efter blev jag ansedd som en av de bästa lärarna (åren innan var jag väl varken uppskattad särskilt, eller "avskydd"). För mig var det som ett oförklarligt hack i kurvan att jag kritiserades så starkt dessa terminer, utan att jag själv kan se någon förklaring för detta. 

    Jag har därför länge grubblat över vad det kan ha berott på, och jag ska i efterhand erkänna att det påverkade mig mycket "inombords", även om jag aldrig  kommunicerade det utåt. 

    Det var ett tag sedan jag var lärare på universitetet nu, men har funderat på att gå tillbaka igen som lektor. 

    Hur har du - eller någon annan som vill svara - hanterat sådan kritik (om ni fått det)?
Svar på tråden någon som arbetar som adjunkt på högskola/ universitet