• mwopfneelf

    Jag behöver hjälp.

    Jag är en tjej på 16, snart 17 år som behöver hjälp och rådgivning. 


    Varje dag tänker jag på vad och hur mycket jag äter samt hur jag tränar. Går det en dag där jag inte tränar eller om jag äter för mycket eller något onyttigt så får jag ångest.
    Tidigare var jag underviktig och tänkte även då varje dag på min vikt och ville fortfarande gå ner i vikt. Under flera år har jag försökt hålla vikten men främst gå ner, vilket varit svårt eftersom jag kom in i tonåren och växte mer, fick bröst osv. 
    Det senaste året har jag gått upp ett par kilo, även om jag hela tiden har försökt gå ner i vikt. Jag har jojobantat, försökt svälta mig och till och med spytt upp maten under ett par månader.

    Jag behöver hjälp! Jag trivs absolut inte med min vikt och min kropp just nu. Även om jag fortfarande är normalviktig så är min nuvarande vikt inte den bästa för mitt självförtroende. Just nu känner jag inget behov av att försöka bli underviktig, vilket mitt mål har varit tidigare, utan jag vill bara gå ner cirka 5-8 kilo och fortfarande vara normalviktig. 

    Min fråga är hur. Jag har ingen normal och sund syn på kost och träning och har inte sen jag var 12 år ätit normalt under en längre period. Jag har skiftat mellan svält och hetsätning osv.

    Jag vill veta vilken träning och vad för kost jag ska äta för att gå ner dessa kilo, relativt snabbt. Och så får någon gärna svara på frågan varför jag har gått upp dessa kilo även om jag försökt gå ner i vikt. 
    Jag orkar inte varje dag gråta och vara missnöjd över min vikt. Jag vill bara gå ner dessa kilo och vara nöjd och stolt i min kropp, men jag vet inte hur man gör på ett hälsosamt vis. Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp.
  • AniieeHär

    Du behöver inte hjälp med maten och träningen. Absolut inte härifrån. Du behöver hjälp med ditt mående och ditt förhållande till mat, vikt, träning och din kropp. Har du någon vuxen du känner att du kan prata med? En förälder, skolsyster, kompis mamma eller någon? Du ska inte vara ensam med främlingar på nätet i det här, du behöver stöd från någon som verkligen tycker om dgi och vill dig väl. 

Svar på tråden Jag behöver hjälp.