• Äldre 6 Apr 10:54
    9570 visningar
    15 svar
    +1
    15
    9570

    Bolån trots en liten anmärkning

    Jag och sambon har tänkt att köpa bostadsrätt i höst, problemet är jag har en betalningsanmärkning på 4000kr som går ut i mitten av december. Utöver det inga andra lån förutom CSN på ca 150k och ett kreditkort på 15k.

    Vi är 28 och 29år

    Min årsinkomst 2016: 420k

    Sambo 2016: 320k

    I år kommer min årsinkomst landa på ca 650k då jag har en månadslön på 56k (fast anställning) och sambon på 28k/månad så gemensam månadsinkomst före skatt ligger på 84k.

    Vi kommer ha tillräckligt till kontantinsats på ca 350k.

    Så till min fråga, är det helt lönlöst att prata med banken 2-3 månader innan betalningsanmärkningen försvinner? Det skulle underlätta enormt om vi kunde få. Lånekortet r runt oktober ist för slutet av december i och med att vi måste flytta från nuvarande bostad i november. Bluestep eller dylikt är inte ett alternativ. Har någon här varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Bolån trots en liten anmärkning
  • Caramb­olan
    Äldre 6 Apr 11:11
    #1

    Vi fick lånelöfte av SEB i nästan samma sits. Två fasta inkomster, bra besparingar men min sambo hade en gammal betalningsanmärkning (dock betydligt mindre summa än din). Det var däremot tvunget att gå genom en särskild beslutsgrupp på bankkontoret, bankmannen vi träffade fick inte själv ta beslutet.

  • Äldre 6 Apr 11:53
    #2
    Carambolan skrev 2017-04-06 11:11:55 följande:

    Vi fick lånelöfte av SEB i nästan samma sits. Två fasta inkomster, bra besparingar men min sambo hade en gammal betalningsanmärkning (dock betydligt mindre summa än din). Det var däremot tvunget att gå genom en särskild beslutsgrupp på bankkontoret, bankmannen vi träffade fick inte själv ta beslutet.


    Tack för svaret! Var SEB er huvudsakliga bank eller hade ni varit runt på andra banker också?

    Både jag och min flickvänn har samma bank och jag har till och med varit anställd på den banken, dels på bankkontor i mågra år och sen på huvudkontoret i två år, vet inte om det har någon påverkan iof men jag tänker att det borde vara till min fördel då jag har personalkonton. 
  • Caramb­olan
    Äldre 6 Apr 11:56
    #3
    EliasTire skrev 2017-04-06 11:53:11 följande:

    Tack för svaret! Var SEB er huvudsakliga bank eller hade ni varit runt på andra banker också?

    Både jag och min flickvänn har samma bank och jag har till och med varit anställd på den banken, dels på bankkontor i mågra år och sen på huvudkontoret i två år, vet inte om det har någon påverkan iof men jag tänker att det borde vara till min fördel då jag har personalkonton. 


    Det var den bank vi båda hade till vardags så det var den första vi frågade. Sen bestämde vi oss för att inte köpa så vi kom aldrig så långt som till att jämföra med fler :)
  • Birgit­ta02
    Äldre 6 Apr 12:01
    #4

    Kan man förklara anmärkningen så är det nog inget större problem. Det viktiga är att själva skulden är reglerad. Du får inte ha en kvarvarande skuld hos kronofogden.

  • Äldre 6 Apr 12:48
    #5
    Birgitta02 skrev 2017-04-06 12:01:19 följande:

    Kan man förklara anmärkningen så är det nog inget större problem. Det viktiga är att själva skulden är reglerad. Du får inte ha en kvarvarande skuld hos kronofogden.


    Skulden som är från CSN kom upp i samband med att jag flyttat runt en del strax efter examen och fakturorna inte nått mig, det i kombination med att jag självmant inte hörde av mig till CSN eller hade någon aning om när jag skulle börja betala in ledde helt enkelt till en anmärkning. Skulden reglerades omgående när den dök upp och sen dess har det inte funnits andra skulder eller anmärkningar.

    Så då kanske det är lika bra att gå till banken i höst. Kan vi få lånelöfte då och köpa bostad i december skulle detta innebära att vi slipper hitta ett temporärt 2handsboende för enbart Två-tre månader, vilket i Sthlm är ganska jobbigt i sig.
  • Birgit­ta02
    Äldre 6 Apr 13:00
    #6
    EliasTire skrev 2017-04-06 12:48:36 följande:
    Skulden som är från CSN kom upp i samband med att jag flyttat runt en del strax efter examen och fakturorna inte nått mig, det i kombination med att jag självmant inte hörde av mig till CSN eller hade någon aning om när jag skulle börja betala in ledde helt enkelt till en anmärkning. Skulden reglerades omgående när den dök upp och sen dess har det inte funnits andra skulder eller anmärkningar.

    Så då kanske det är lika bra att gå till banken i höst. Kan vi få lånelöfte då och köpa bostad i december skulle detta innebära att vi slipper hitta ett temporärt 2handsboende för enbart Två-tre månader, vilket i Sthlm är ganska jobbigt i sig.
    He he... det är inte till MIG du ska förklara :).
    Tror inte det blir några problem. Och jag vet, andrahandslägenheter i Sthlm är ett skämt. Du kan få betala 14000 i månaden för en liten etta :). Eller 18000 kr för en trea i Solna. Typ.
  • Äldre 6 Apr 14:06
    #7
    Birgitta02 skrev 2017-04-06 13:00:20 följande:

    He he... det är inte till MIG du ska förklara :).

    Tror inte det blir några problem. Och jag vet, andrahandslägenheter i Sthlm är ett skämt. Du kan få betala 14000 i månaden för en liten etta :). Eller 18000 kr för en trea i Solna. Typ.


    Yep vi betalar sen snart 2 år tillbaka 14k för en andrahandslägenhet på söder, det är detta ko trakt som rinner ut i november så därav att de vore fantastiskt att kunna få ett lånelöfte lite innan anmärkningar försvinner
  • Äldre 8 Apr 13:12
    #8

    Kolla med banken, om ni har en bra insats och hög lön skiter de i betalningsanmärkningar. Det kan jag säga utav erfarenhet.

    Schysst jobb du verkar ha, fet lön.

  • Äldre 18 Apr 13:21
    #9

    Det är inte alls säkert att banken bryr sig, kör på tycker jag.
    Min fru köpte hus som singel med betalningsanmärkning, gick hur bra som helst.

  • Äldre 20 Apr 23:11
    #10

    Min handläggare på Swedbank sa till mig att vi kommer inte bli beviljad bostadslån. Vi äger redan ett hus sen över 10 år tbx,har amorterat av bra så det finns sort låneutrymme, men jag har varit slarvig o samlat på mig betanm, (har ingen skuld, det är reglerat).
    Vi behöver verkligen låna då vi behöver ny panna. Min sambo har god ekonomi, min är väl skaplig den med, bara jag som varit slarvig och jag har sån extrem ångest över det. Så jag undrar hur jag ska göra? Kan min sambo ta över hela huset o låna själv eller hur ska vi göra?

  • Äldre 4 Oct 01:47
    #11

    För oss så har det inte gått hitilla, jag har en lite betalningsanmärkning sen knappt ett år tillbaka. Det är ingen bank som bryr sig hur liten anmärkning vi har, eller hur bra förklaring vi har, hur god ekonomi eller hur liten summa vi vill låna. Alla säger bara blankt nej. Skitjobbigt, sen vi är fast i en liten lägenhet och som det verkar nu så kommer vår dotter behöva sova i samma rum som oss tills hon är över 5 år gammal... Vet inte alls vad vad jag kan göra faktiskt...

  • Caramb­olan
    Äldre 4 Oct 07:39
    #12
    Lacklack skrev 2017-10-04 01:47:18 följande:

    För oss så har det inte gått hitilla, jag har en lite betalningsanmärkning sen knappt ett år tillbaka. Det är ingen bank som bryr sig hur liten anmärkning vi har, eller hur bra förklaring vi har, hur god ekonomi eller hur liten summa vi vill låna. Alla säger bara blankt nej. Skitjobbigt, sen vi är fast i en liten lägenhet och som det verkar nu så kommer vår dotter behöva sova i samma rum som oss tills hon är över 5 år gammal... Vet inte alls vad vad jag kan göra faktiskt...


    Det låter konstigt! Vilka banker har ni träffat? (Faktiskt träffat i ett bankmöte, på nätet får ni avslag automatiskt av it-systemet utan att någon tittat på det ens.)
  • Äldre 4 Oct 18:18
    #13
    Carambolan skrev 2017-10-04 07:39:34 följande:
    Det låter konstigt! Vilka banker har ni träffat? (Faktiskt träffat i ett bankmöte, på nätet får ni avslag automatiskt av it-systemet utan att någon tittat på det ens.)
    Det är inte konstigt alls, man får en anmärkkning pga att man inte har betalat man har kanske tom misskött ekonomin.
    det spelar ingen roll om det är en räkning på 200kr eller 4000kr.
  • Äldre 4 Oct 18:42
    #14
    Lacklack skrev 2017-10-04 01:47:18 följande:

    För oss så har det inte gått hitilla, jag har en lite betalningsanmärkning sen knappt ett år tillbaka. Det är ingen bank som bryr sig hur liten anmärkning vi har, eller hur bra förklaring vi har, hur god ekonomi eller hur liten summa vi vill låna. Alla säger bara blankt nej. Skitjobbigt, sen vi är fast i en liten lägenhet och som det verkar nu så kommer vår dotter behöva sova i samma rum som oss tills hon är över 5 år gammal... Vet inte alls vad vad jag kan göra faktiskt...


    Fast TS har en betalningsanmärkning som snart går ut, du har en som är helt ny, det är rätt stor skillnad.

    Vad är en "liten" betalningsanmärkning för dig?
    TS kallar 4000 för liten, men jag tycker den är rätt stor...
  • Äldre 4 Oct 19:23
    #15

    Jag hade väntat med att söka lån tills anmärkningen går ut.

Svar på tråden Bolån trots en liten anmärkning