• Berggul

    Spåra idag adress

    Hej

    Kan ett företag få fram en ip adress ,om man skickat anonyma mail?

    eller är det bara polisen som kan få fram sådana uppgifter?

  • Svar på tråden Spåra idag adress
  • Carambolan

    Beror på hur benägna tjänsteleverantörerna är att lämna ut uppgifterna.

  • Förväntanstid

    Varför skulle du behöva skicka anonyma mejl?

  • Birgitta02
    Berggul skrev 2017-04-06 12:37:03 följande:
    Känner mig orättvist behandlas på jobbet , och tänkte skicka ett anonymt mail om detta.
    Ja, har man en duktig it-snubbe kan man spåra ip-nr. Jag själv kan spåra från vilket område datorn befinner sig i.. Men inte adress.
  • Birgitta02
    Berggul skrev 2017-04-06 15:04:44 följande:
    Är det inte bara polisen som får ta fram sådan information? Om ett brott förekommit
    Frågan var ju om nån KAN. Inte om man får. Och tror inte det är direkt olagligt. Men vet inte.

  • Berggul
    Birgitta02 skrev 2017-04-06 15:10:22 följande:

    Frågan var ju om nån KAN. Inte om man får. Och tror inte det är direkt olagligt. Men vet inte.


    Ber om ursäkt för att svenskan inte är korrekt. .Får vem som helst ta fram information om användaren bakom ett ip nummer? Jag har också fått fram mitt ip nummer, och vilken operatör jag har. Men inte min riktiga adress...

    SÅ frågan är får ett företag ett ta fram information om mig hur som helst ?
  • Carambolan

    När du skickar ett mail, anonymt eller inte, är ju flera företag inblandade på vägen. Det är din internetleverantör, din e-postleverantör, mottagarens e-postleverantör, etc. och alla dessa företag behandlar i olika utsträckning data om dig. Det är ju du som ger dem informationen om dig genom att använda deras tjänster.

Svar på tråden Spåra idag adress