• Äldre 6 Apr 22:07
    2525 visningar
    3 svar
    3
    2525

    Kyld bröstmjölk

    Hej! Om jag pumpar ur bröstmjölk och sätter i kylskåpet, hur "tinar" jag den då? Har tänkt ta med det när vi åker iväg på en lite längre tur och då slipper jag böket att amma där å då. Jag vet att nypumpad bröstmjölk kan förvaras max 6 timmar i rumstemperatur, men hur länge kan kyld bröstmjölk förvaras i rumstemperatur innan den blir dålig? Eller bör man endast vattentina den mängd direkt som ska ätas? Kan man "värma/tina" den kylda bröstmjölken genom att låta den stå i rumstemperatur? Många frågor och funderingar från en nybörjare! Lyckades pumpa ut 150 ml från ett bröst på 20 min!!

  • Svar på tråden Kyld bröstmjölk
  • Äldre 6 Apr 22:50
    #1

    Jag förvarade utpumpad mjölk i kylen i ca 1 dygn. I kylen blir den ju inte frusen så jag tinade den inte, utan bara värmde den några sekunder i mikron (men vattenbad ska vara det bästa för att bevara alla näringsämnen). Jag var noga med att sterilisera flaskor och behållare - inte bara diska. Det ökar naturligtvis hållbarheten. 

    Frusen mjölk ska hålla i ca 3 månader, men jag har inte provat. 

  • Äldre 7 Apr 00:27
    #2

    Våran lilla låg på neonatalen. Och vi fick råd om uppvärmning där ifrån. Det som tidigare skrivit är jätte bra beskrivet. MEN man ska ALDRIG mickra bröstmjölk, det tar bort näringen. Ta fram i god tid om den varit fryst, och värm alltid i vattenbad.

    Kyld mjölk håller sig 3-5 dagar i kyl, och 3 månader om du fryser den direkt.

  • Äldre 7 Apr 07:38
    #3

    Man ska aldrig Tina bröstmjölk i micron, aldrigaldrig!! I vattenbad har varit bäst för mig.. då håller den ca 3h, men man ska slänga all överbliven om bebisen börjat dricka.

    Bröstmjölk håller sig i kylskåp i 3 dygn och lägger du i en väska med frysklampar eller liknande håller det sig i 24h.

    "Färsk" bröstmjölk håller 6-8h men idealet ligger på 4h.

    Jag vet att när jag var barnvakt så ställde dom ut bröstmjölken och tinade lite så ibland, men det håller nog lika länge för det som om fu tinat i vattenbad.

    Var noga med om du har flaska att värma att man aldrig får skaka bröstmjölk, då försvinner viktiga ämnen i mjölken.

Svar på tråden Kyld bröstmjölk