• Vattumankillen

    Är det fel att skaffa barn som ung kille bara för man har en sjukdom som gör att man har/mycket troligen har extremt svårt att få barn när man blir äldre?

    Hej. Jag är en kille på 21 år. Även om läkarna inte har sagt något att det skulle vara fel idag 2017 av mina spermier så lider jag av en sjukdom som sitter i mina testiklar som gör att jag mycket troligen har svårare att få barn än andra killar i motsvarande ålder. Men jag har inte några större problem än att få barn just nu 2017 eftersom jag är en ung kille på 21 år. Men om 10-15 år kommer jag få extremt svårt att få barn troligen eftersom man blir ännu mindre fertil ju äldre man blir. Jag kommer mycket troligen inte få barn då även om jag skulle använda provrörsbefruktning som exempelvis.

    Jag har tänkt lite att jag kanske ska skaffa barn inom kanske 3-5 år.

    Men är det fel att man ska tänka att man ska få barn tidigt bara för att man troligen inte kan få barn när man är exempelvis 30 eller 35 år?

    Jag hade troligen varit exempelvis mer mogen när jag är 30 år men då kanske jag inte kan få barn troligen.

    Hur hade ni gjort om ni bara kunde få barn när ni var/är unga?

    Har ni några tips hur man blir mer ferti och hur man lättare behåller det när man blir äldre?

    Tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-09 18:56
    Menade om ni har några tips hur man blir mer fertil?

  • Svar på tråden Är det fel att skaffa barn som ung kille bara för man har en sjukdom som gör att man har/mycket troligen har extremt svårt att få barn när man blir äldre?
  • Anonym (.)

    Nej det är inte fel. 

    Men provrör borde väl inte vara några större problem om du fryser när spermierna? Det går ju att frysa ner ägg så det borde väl gå med spermier också? Men nej givetvis är det inte fel att skaffa barn som 21åring, bara man kan försörja barnet och ge den kärlek och tid.

  • Vattumankillen
    Anonym (.) skrev 2017-04-09 18:59:05 följande:

    Nej det är inte fel. 

    Men provrör borde väl inte vara några större problem om du fryser när spermierna? Det går ju att frysa ner ägg så det borde väl gå med spermier också? Men nej givetvis är det inte fel att skaffa barn som 21åring, bara man kan försörja barnet och ge den kärlek och tid.


    Oki. Jag har kollat upp om frysa ned spermier men vad jag förstått så kan man bara frysa ned spermierna inte så lång tid framåt. Ska återkomma efter att jag exempelvis frågat läkaren som jag ska träffa en läkare som jag skulle träffa snart om mina problem. Men känner du till exakt om nedfrysning av spermier? Sedan är det svårt att övertala läkarna då jag inte har några problem nu men kommer troligen ha iframtiden. De påstår till och med att mitt testosteron är normalt när det är jämförbart med 75 åriga män brukar ha eftersom allt mellan 10-30 är normalt oavsett ålder. Man får naturligt lägre testosteron ju äldre man blir. Mitt testosteron på 14 är väldigt lågt för en 21 åring.
  • Vattumankillen

    Ska tilläga att jag inte hittat information om förvaring av spermier mer än tre år på officiella sidor på internet i Sverige men enligt kommentarer på en annan tråd om nedfrysning av spermier på familjeliv.se så skrev någon att man kan nedfrysa spermier på ett Huddinge sjukhus 10 år framåt.

    Jag har frågat nära vänner och släktingar som tycker att man ska vänta att skaffa barn tills man blir mer mogen. Men om man kan nedfrysa spermier i 10 år framåt så behöver jag nog inte oroa mig att jag inte kan få barn när jag blir äldre.

  • Nyfikna72

    Fundera inte så mycket nu..........grubbla över val i livet kan man roa sig med när man är 89. Vill du ha barn nu så vill du.

  • Lena

    Vill du och din partner har barn och ni bor ihop och kan försörja er ser jag inga problem med barnskaffandet

  • Vickan I

    Min man har fryst ner spermier då risken finns att han i framtiden inte kommer ha några alls av olika orsaker. De har varit frysta i 9 år nu och hittills har vi inte hört något om att de kommer "förstöras". Så det är ett alternativ om du inte vill ha barn nu.

  • Anonym (?)

    Man fryser ju tex ner spermier vid cancerbehandling och det kan vara på unga män. Låter ytterst osannolikt att de skulle vara tvungna att användas inom 3 år. Däremot låter det som om det bara är du själv som tror du inte kommer vara fertil i framtiden. Vad säger läkarna om detta? Varför är det inte de som föreslår nedfrysning?

    Dessutom kan man göra ivf med mycket få antal spermier - icsi - om det skulle bli nödvändigt.

    Det är inte fel att skaffa barn som ung, men gör det för att du vill ha barn just nu. Har du någon partner som vill ha barn nu? Har du boende och jobb?

  • Anonym (Nej)

    Eh... Självklart är det inte fel att skaffa barn som ung. Varför skulle det vara det? Vi i Sverige, och västvärlden generellt, har en väldigt sjuk bild av när det passar sig att bli förälder och inte, och den bilden verkar bara bli sjukare och sjukare också.

Svar på tråden Är det fel att skaffa barn som ung kille bara för man har en sjukdom som gör att man har/mycket troligen har extremt svårt att få barn när man blir äldre?