• Äldre 10 Apr 09:06
    16908 visningar
    45 svar
    45
    16908

    Äldre människor och teknik

    Som rubriken lyder, gamla människor och teknik. Dator, mobil, surfplatta har nästan alla men de äldre generationen har inte alltid så bra koll. Vi är nog många som får hjälpa till med både ett och annat i teknikväg när föräldrar och mor- och farföräldrar inte har en aning om hur prylarna funkar. Vad har ni varit med om? Dråpliga situationer, pinsamma misstag, förödande konsekvenser eller bara något småroligt. Berätta!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-10 12:14
    Många reagerar på att äldre människor antyds vara sämre på teknik. Så behöver det inte vara. Så vi skippar ålderismen och delar med oss av situationer med MÄNNISKOR som inte riktigt har koll på teknik.

  • Svar på tråden Äldre människor och teknik
  • sextio­talist
    Äldre 10 Apr 09:11
    #1

    Inte mycket, min mamma 80+ hanterar det utmärkt, samma sak med både svärmor och svärfar.

    Visst, blir det fel någonstans, så behöver de hjälp. Men att använda tekniken det fixar de utmärkt.

  • sextio­talist
    Äldre 10 Apr 09:12
    #2

    Sedan kan det vara kul vad du menar med äldre. Jag är 55+ och flera av mina vänner är äldre, för oss är datorn ett naturligt redskap.
    Jag skrev mitt första datorprogram 1979 (i gymnasiet).

  • Äldre 10 Apr 09:13
    #3

    Vad är äldre?


  • Äldre 10 Apr 09:16
    #4

    Jag tycker inte det har så mycket med ålder att göra, förutom när åldern ger problem med synen t ex.
    Alla friska äldre jag känner har anpassat sig bra till ny teknik medan många unga inte alls verkar kunna göra det utan ofta klagar på att dom inte förstår hur vissa saker fungerar.
    Handlar nog mer om hur man är som person än ålder.

  • Äldre 10 Apr 09:20
    #5

    Med äldre menar jag egentligen inte att peka ut alla över en viss ålder som tekniskt inkompetenta. Det är mer för att beskriva vad jag vill få fram, nämligen människor som behöver hjälp med det tekniska, och det är oftast medelålders och äldre. Jag känner också 60-plussare som är bra på teknik, och yngre som har noll koll.

  • Äldre 10 Apr 09:31
    #6

    Jag kan börja. Min svärmor köpte ny mobil och kom inte in på facebook. Hon frågade om hjälp med att komma in igen. Jag frågade om hennes lösenord men hon svor på att hon aldrig angivit ett lösenord. Hon gav sig inte. Något lösenord fanns det då inte! Jag frågade efter vad hon hade för lösen på mailen och hon vet inte skillnaden på lösenord och mailadress. Många turer senare provade jag något av det hon angav. Och så fick vi reda på hennes lösenord.

  • sextio­talist
    Äldre 10 Apr 09:36
    #7
    Avenia skrev 2017-04-10 09:20:59 följande:

    Med äldre menar jag egentligen inte att peka ut alla över en viss ålder som tekniskt inkompetenta. Det är mer för att beskriva vad jag vill få fram, nämligen människor som behöver hjälp med det tekniska, och det är oftast medelålders och äldre. Jag känner också 60-plussare som är bra på teknik, och yngre som har noll koll.


    Det beror nog på vad man har för umgänge. De flesta fixar tekniken väldigt bra eftersom de använder tekniken i vardagen.
    Min erfarenhet är att alla klarar tekniken väldigt bra. Sedan finns det begränsningar. Jag hade inga problem att blåsa en gammal dator och få liv i den igen, men då var det endast config-filen och autexec-filen som man behövde hantera och man kunde utan problem hantera de flesta felen från dosprompten. Numera är datorerna mer komplexa, men jag har rensat vår dator på virus två ggr, blåst den och fått igång den igen (tack och lov var inte biosen drabbad, då hade det varit problem)
  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Äldre 10 Apr 09:40
    #8

    Min mamma undrade hur hon skulle göra för att ladda ner hela internet på en diskett och ta med sig :) Gulligt. Hon var dessutom datoransvarig på sitt jobb. Detta var dock ca 10 år sedan.

  • Äldre 10 Apr 09:53
    #9
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-04-10 09:40:58 följande:

    Min mamma undrade hur hon skulle göra för att ladda ner hela internet på en diskett och ta med sig :) Gulligt. Hon var dessutom datoransvarig på sitt jobb. Detta var dock ca 10 år sedan.


    Ååh nä, det var roligt!
  • Äldre 10 Apr 10:24
    #10

    Min chef ger oss ofta anledning att skratta åt honom när han är i närheten av datorer och andra tekniska apparater. Han är helt sjukt oteknisk. Höjdpunkten var nog ändå när han undrade hur man skulle göra för att skriva "det där krulliga a:et" med tangentbordet.
    Det roliga i kråksången är att han är otroligt duktig i sitt yrke (en av de bästa i världen faktiskt) och lätt den smartaste jag träffat.

Svar på tråden Äldre människor och teknik