• EmmaIllbo

    Varför sluta amma?

    Det är en himla massa prata om att sluta amma, att det känns som ett övergrepp mm mm... Jag fattar ingenting. Amma är ju det bästa man kan göra. Jag hoppas kunna amma väldigt länge

  • Svar på tråden Varför sluta amma?
  • Dixie

    Det är ju upp till var och en - men för mig gick gränsen när barnen själv kunde gå fram och dra ner tröjan för att de vill få mat!

  • Linnis92

    Min dotter valde självmant att sluta amma när hon blev 9 månader. Jag hade kunnat tänka mig att göra det ett tag till.

  • Dixie
    EmmaIllbo skrev 2017-04-10 20:55:50 följande:

    Min dotter är 3 år och hon ammar fortfarande


    Som sagt, alla gör ju som dom vill - kul att det passar er - men betyder ju inte att alla tycker att amning är det bästa som finns!
  • Lynxsa

    När de börjar bitas med tänder är det inte roligt längre. Då har jag avvecklat amningen och slutat helt vid ettårsdagen

  • Tow2Mater

    Kände mig tvungen att sluta då pojkens arbetsgivare inte tyckte det var passande att jag dök upp på pojkens lunchrast för att ge honom tutten. Pojken höll med honom, tack o lov, annars hade det varit kämpigt att tvingas sluta. Men det gick bra, nu brukar han bara komma förbi mig på vägen hem från jobbet och hämta en flaska utpumpad mjölk till kvällen.

  • Kattflickan

    Jag slutade amma min son vid 18 månaders ålder när han själv sa nej. Det kändes helt rätt för oss. Att försöka propsa på att han skulle fortsätta amma hade känts som ett övergrepp.

  • gruvan

    Det måste ju folk få bestämma själva utan att någon ska lägga sig i! Oavsett vad orsaken är att man väljer att inte amma alls eller att sluta tidigt. Mina pojkar slutade självmant när de var 8 respektive 7 månader. De var inte intresserade längre när det fanns riktig mat och blev bara arga när jag envisades med att försöka hålla igång amningen. Helt meningslöst att fortsätta då. Och ganska skönt att sluta för jag är en sån som inte tycker att amning är det mysigaste som finns utan känner att jag kan ge mina barn närhet på andra sätt. Jag förstår inte varför man vill amma sina barn länge men det är ju skit samma vad jag tycker. Andra gör som de vill och jag känner inget behov av att lägga mig i det för det är inget som angår mig! Amma på, eller inte, vad som passar dig och ditt barn bäst!

  • Gravitation

    Det är ju upp till var och en. Alla har vi olika skäl, eller slutar barnet av sig själv.

    Jag slutade när dottern var 23 månader, då var jag lagom trött på det även om det var mysigt. Från att hon vaknat varannan timma hela nätterna började hon sova flera timmar i sträck. Nu vaknar hon oftast bara en gång per natt, såå skönt! Och hon är inte lika "beroende" av mig utan pappan får natta henne osv...hon fyller 3 i augusti.

    Jag ville heller inte att hon skulle vara beroende av tutten för att somna när hon började på förskolan efter 2...ännu ett skäl.

  • Mrs Moneybags

    Det är som tur är helt fritt för var och en att avgöra själv hur länge man vill amma, om man nu överhuvudtaget vill amma.

    Själv ammade jag i 18 månader, det kändes helt rätt för mig och för mitt barn.

  • Fru Ve

    Jag tycker verkligen det är en personlig fråga om man vill amma flera år eller inte amma alls - huvudsaken det är ett beslut som känns rätt för var och en. Jag har ammat mina två stora barn i 7 månader ungefär. Anledningar att jag slutade precis då var:
    1. Att de hade fått intresse för att äta annat och inte gärna ville ha bröstet längre. Största sonen åt mycket gröt och puré i den åldern och blev mätt på det. Lillebror åt ersättning också och blev "flaskvand" så amningen blev krånglig.
    2. Jag ville börja jobba och det var svårt att hålla igång amningen då jag var borta mycket. Båda mina stora barn ville mest amma för matens skull - de blev ointresserade av bröstet när mjölken sinade ur. Det funkade alltså inte att delamma.
    3. Jag kände mig trött på amningen och min man ville gärna kunna ta mer ansvar över barnens matning.

    Så för mig/barnen har det inte varit någon dramatik kring då vi slutat amma. Varken jag eller barnen ville längre helt enkelt.

    Ammar min yngsta son nu (han är 5 veckor). Får se hur länge det blir amning denna gång. Jag skulle tro att det blir ungefär som med de bägge större barnen, för jag har tänkt börja jobba lite då han är ca 6 mån och då tror jag det på sikt blir svårt att fortsätta amma. Men det känns OK för mig.

  • Fru Ve
    Lynxsa skrev 2017-04-10 21:09:49 följande:

    När de börjar bitas med tänder är det inte roligt längre. Då har jag avvecklat amningen och slutat helt vid ettårsdagen


    Ja det har också varit en anledning i mitt fall. Båda mina stora pojkar fick tänder då de var kring halvåret och bet mig rejält vilket gjorde att jag gruvade mig för att amma!
  • linnéa001

    Det är ju trevligt för dig att du gillar det. Själv hatade jag det och var så glad när dottern slutade av sig själv vid sju månader. Åtta månader hade annars varit min gräns. Jag tänker i alla fall aldrig skaffa fler barn för den där amningen gör jag inte om.

  • Fru Ve
    linnéa001 skrev 2017-04-11 12:59:09 följande:

    Det är ju trevligt för dig att du gillar det. Själv hatade jag det och var så glad när dottern slutade av sig själv vid sju månader. Åtta månader hade annars varit min gräns. Jag tänker i alla fall aldrig skaffa fler barn för den där amningen gör jag inte om.


    Men man måste ju inte amma, går bra med ersättning också. Hoppas inte det är huvudskälet att du inte skaffar fler barn om du vill ha fler?
  • linnéa001
    Fru Ve skrev 2017-04-11 13:10:35 följande:
    Men man måste ju inte amma, går bra med ersättning också. Hoppas inte det är huvudskälet att du inte skaffar fler barn om du vill ha fler?
    Nej, det är inte huvudskälet och jag vet att man kan ge ersättning. Tyckte bara det var sådan press att amma, känns som det är värsta amningshysterin. Jag vill dock absolut inte ha fler barn. Hade tänkt vänta tills jag är 37 år och om jag då känner lika, att jag absolut inte vill ha fler, så ska jag sterilisera mig. 
  • mammalovis

    Frågan är väl också hur ofta barnet väljer att amma. Lyckas man dra ner det till önskvärt antal tillfällen så kan det väl vara trevligt. Själva amningen i sig är en sak, när en annan.

    Jag har tidigare sagt att jag skulle sluta amma innan barnet kan prata, men nu med tredje har jag inte lyckats. Första fick sluta innan hon började på förskolan. Andra slutade självmant och tredje älskar tuttandet. Han tar varken napp eller flaska, men äter riktig mat. Förskoledagar äter han 1-2 frukostar, lunch, mellanmål och kvällsmat plus ammar flera gånger på kvällen och natten. Egentligen tycker jag inte att han behöver det nu vid 1,5 år, men jag har inte orkat ta striden då han blir så fruktansvärt ilsk och chansen att få sova prioriteras högre. Vid förkylning och tänder ökar behovet. När vi är hemma vill han dessutom tutta så han somnar. Han pekar intensivt eller säger tutte och jag blir fruktansvärt ofri på kvällarna då han bara vill upp igen och igen. Tanken är att testa om stopp och väx fungerar för att HAN ska välja att sluta.

Svar på tråden Varför sluta amma?