• Beata92

    Era åsikter om dessa flicknamn

    Jag och min man har pratat om potentiella flicknamn och vi har svårt att välja ett, men dessa är våra favoriter. Jag undrar vad ni tycker om namnen.

    Min man gillar Ingeborg mest men jag tycker inte riktigt om smeknamnet Bojan, vilka andra fina smeknamn finns till Ingeborg förutom Bojan? Och vilka smeknamn finns till de andra namnen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn
  • DenNamnbitne

    Jag tycker nog att Ingeborg är coolast på listan. Det är så enormt coolt att det bara måste explodera snart.

    Jag röstade dock på Karin som är så himla vackert!

    Jag älskar de andra namnen också så det blir nog bra vad ni än väljer!

  • DenNamnbitne

    Jag gillar inte smeknamn men de här är väl relativt etablerade:

    Ingeborg - Bojan
    Sigrid - Siggan
    Agnes - Aggan
    Cecilia - Cissi

    inga på de andra

    och som sagt, jag har aldrig gillat smeknamn...

  • rabbes

    Jag tycker bäst om Sigrid, gillar smeknamnet "Sickan", i Island använder man smeknamnet "Sigga" vilket också är sött.

    Ingeborg är också coolt, min tyskalärare på högstadiet hette det och hon berättade att hennes föräldrar brukade kalla henne "Ingli" och "Ingli Bingli" ibland, har även hört "Bolla"/"Bålla" som ett smeknamn, och i Island finns smeknamnet "Ibba".

    De andra namnen är också fina - känner flera som heter Agnes, Karin och Elin men inga av dem har smeknamn, Karin är ju ursprungligen ett smeknamn för Katarina och Elin för Helena, men "Ki(c)ki" och "Ninni" kanske kunde funka. Hade en lärare en gång som hette Agneta men alla kallade henne "Agge". Ida är ju redan så kort så det behövs nog inte något smeknamn.

  • Kasperina

    Smeknamn:

    Agnes - Agge
    Ingeborg - Inga, Ingie
    Cecilia - Cilla, Cissi

    Personligen är jag av åsikten att man döper barnet till det man tänker kalla det, jag har svårt att förstå att man väljer ett namn och sedan inte använder det. Men det är ju upp till var och en.
    Med det sagt har jag smeknamn på mina barn med, men jag använder nästan enbart deras riktiga namn. smeknamnen är till för speciella tillfällen, inte för vardagligt bruk.

  • fluu

    Lika underbara namn här, fast något enklare att välja. Ingeborg är klart ståtligast. Sigrid och Cecilia tycker jag mycket om, men hade valt bort pfa potentiella smeknamn som Sigge och Cissi.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Höstaster

    Jag gillar egentligen bara tvåstaviga namn så jag röstar bort Ingeborg och Cecilia. Annars tycker jag namnen är fina, men allra mest gillar jag Karin och Ida

  • nermedtandläkarskräck

    Oj, jag förväntade mig inte att gilla ett namn som Ingeborg så mycket! Jag som vanligtvis är förespråkare för korta, tvåstaviga namn. Men Ingeborg diggar jag stenhårt.

    Sigrid är också fint. Och inget namn på listan är fult.

    I familjen bestämmer ni själva vilket smeknamn (om något) ni vill använda. Sen kan man inte rå över vad andra hittar på, men sånt löser sig tänker jag? Den som blir kallad ett smeknamn de direkt ogillar brukar förr eller senare be folk att kalla dem något annat.

Svar på tråden Era åsikter om dessa flicknamn