• OnePiece

    Pappor som lämnar

    Jag har en fråga som jag skulle vilja att pappor som har lämnat sina barn svarar på. Jag önskar ärliga svar. Jag vill inte döma någon, och jag förstår att orsakerna kan vara nästan lika många som det finns pappor som har lämnat. Men jag skulle vilja få en övergripande blick över de vanligaste anledningarna.

    Nu menar jag inte pappor som har sina barn varannan vecka, eller varannan helg eller med annan regelbundenhet. Utan jag menar er pappor som verkligen har lämnat era barn.

    Min fråga till er pappor är:
    Varför gjorde ni det, vilken var er orsak?
    Har ni någonsin ångrat er?
    Tänker ni någon gång på era barn?
    Funderar ni på att ta kontakt med dem?
    Hur går era tankar?

    Därför vill jag att endast pappor som någon gång (nyligen eller för länge, länge, länge sedan) har lämnat sitt barn svarar. Men även ni andra som har insikt i dessa mäns beslut kan också svara, men då ska vi vara säkra på orsaken och känna en sådan pappa mycket väl. Det kan exempelvis vara hans nya kvinna som han har anförtrott sig åt.

    Anledningen till denna fråga är för att jag vill försöka förstå min egen pappa. Han övergav mig, mitt syskon och min mamma när jag var endast en bebis och mitt syskon några år äldre. Jag har ingen som helst kontakt med honom nu, men har haft lite sporadiskt tidigare under åren. Väldigt kärlekslös kontakt måste jag få inflika. Han har aldrig visat att han varken älskar mig eller saknar mig.


    Detta är över 40 år sedan. Min mamma har aldrig velat prata om honom, och jag har aldrig haft den kontakten med honom så att jag har kunnat fråga honom om varför. Jag vet att han träffade en ny kvinna. Han flyttade 50 mil ifrån oss, sedan flyttade de utomlands under många år, och när de väl flyttade hem bosatte de sig i en annan stad. Det var då vi träffades några gånger under mitt tonår.

    Detta har påverkat mig under hela mitt liv. Jag har dåligt självförtroende och känner mig otillräcklig och värdelös. Men framförallt: på "äldre" dagar har jag blivit väldigt ledsen över det och kan gråta mig till sömns på kvällarna. Jag kan gråta när jag ser kärleksfulla pappor i lekparken med sina barn. Jag kan gråta när jag ser filmer med pappor, läser böcker etc, etc. Jag tänker på en pappa (dock inte honom, utan mer en fadersfigur) nästan jämt, hur det hade varit att få ha en pappa som älskade mig.


    Jag har själv barn nu och skulle aldrig, aldrig någonsin kunna lämna dem. Inte ens om vi föräldrar skiljde oss. Jag är så ledsen att mina barn inte får ha någon morfar att busa med, som älskar dem. Lika ledsen att jag aldrig har fått vara "pappas lilla flicka".


    Tack snälla för era svar!


     

  • Svar på tråden Pappor som lämnar
  • Anonym (samma här)

    Hej! Förlåt att jag svarar fastän jag inte är målgruppen, men jag är i exakt samma sits som du. Jag fyller 29 och har precis blivit gravid för första gången. Alla tankar snurrar kring allt, men särskilt pappa-delen. För fyra år sen gifte min mamma sig men en underbar man som kommer bli barnets morfar, fastän han inte är min riktiga... men den platsen var liksom ledig (blir nästan ledsen bara nu).

    Under uppväxten har jag haft svårt för "fadersfigurer" så som du skriver. Om en manlig lärare i skolan frågat hur jag mår har jag kunnat bli ledsen. Senast förra månade sa min chef att jag är så duktig på jobbet och att de verkligen behöver mig där, då var det nära att tårarna rann.. min mamma är fritidspedagog och berättade om en liten tjej på 7år som är såå stolt varje gång hennes pappa hämtar henne - så hon rodnar på kinderna och försöker bita ihop det största leendet som kommer. Då började jag gråta <3 Det är tufft men på något sätt tror jag att vi mår bättre utan dom, i alla fall i mitt fall (han är ute ur bilden pga missbruk, men ändå gör det ont att sakna den rollen). hoppas att någon kan ge svar - och du är inte ensam i dessa känslor. Jag tror tyvärr vi är väldigt många :( Kram!

  • Loriyana

    Är också väldigt nyfiken på detta. Min sambos far lämnade honom när han var fyra år och har aldrig hört av sig igen. Känner minst fem fall till då detta har hänt. Pappan har lämnat, skaffat ny familj med en ny kvinna...och aldrig kontaktat sina tidigare barn igen. 

    Hade en kompis en gång vars pappa dog, helt plötsligt visade det sig att han hade en halvbror i Finland som pappan aldrig hade nämnt men som hade arvsrätt! 

    Så det verkar ändå vara ett någorlunda vanligt fenomen och jag är också extremt intresserad av att höra hur dessa pappor tänker? Är sjukt nyfiken! Vill inte heller döma utan jag är genuint intresserad av att veta.

  • Anonym (Styvmamman)

    Min man lämnade sin dotter. Han försökte få det att fungera med varannan vecka, jag med. Dottern var ungefär 4 år när hon började tala illa om mig och till mig och berättade att hennes mamma inte gillade mig. Min man försökte med det mesta för att få det bättre, pratade med hennes mamma, men hon var mer intresserad av att få honom att lämna mig än att lösa något. Värre blev det när jag blev gravid. Dottern skrek när jag var hemma, konstant, rakt ut i luften och fick åka hem till sin mamma.

    När min man sen ville prata om det här fanns det bara två alternativ enligt flickans mamma, flytta hem till dom och lämna mig och barnet i magen, eller vara kvar med mig och tappa kontakten med flickan. Min man och jag har vart ett par i 15 år nu och har 3 barn ihop, han pratar ytterst sällan om dottern men jag är övertygad om att han tänker på henne ofta.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:31:34 följande:

    Min man lämnade sin dotter. Han försökte få det att fungera med varannan vecka, jag med. Dottern var ungefär 4 år när hon började tala illa om mig och till mig och berättade att hennes mamma inte gillade mig. Min man försökte med det mesta för att få det bättre, pratade med hennes mamma, men hon var mer intresserad av att få honom att lämna mig än att lösa något. Värre blev det när jag blev gravid. Dottern skrek när jag var hemma, konstant, rakt ut i luften och fick åka hem till sin mamma.

    När min man sen ville prata om det här fanns det bara två alternativ enligt flickans mamma, flytta hem till dom och lämna mig och barnet i magen, eller vara kvar med mig och tappa kontakten med flickan. Min man och jag har vart ett par i 15 år nu och har 3 barn ihop, han pratar ytterst sällan om dottern men jag är övertygad om att han tänker på henne ofta.


    Vet du varför han valde att gå på exfruns ultimatum och inte göra ett eget val?
  • Loriyana
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:31:34 följande:

    Min man lämnade sin dotter. Han försökte få det att fungera med varannan vecka, jag med. Dottern var ungefär 4 år när hon började tala illa om mig och till mig och berättade att hennes mamma inte gillade mig. Min man försökte med det mesta för att få det bättre, pratade med hennes mamma, men hon var mer intresserad av att få honom att lämna mig än att lösa något. Värre blev det när jag blev gravid. Dottern skrek när jag var hemma, konstant, rakt ut i luften och fick åka hem till sin mamma.

    När min man sen ville prata om det här fanns det bara två alternativ enligt flickans mamma, flytta hem till dom och lämna mig och barnet i magen, eller vara kvar med mig och tappa kontakten med flickan. Min man och jag har vart ett par i 15 år nu och har 3 barn ihop, han pratar ytterst sällan om dottern men jag är övertygad om att han tänker på henne ofta.


    Intressant. Tack för att du delade med dig! Så han gav upp. Undrar dock lite om det är något med män som gör att de ger upp lättare än kvinnor? Är väldigt få kvinnor som ger upp sina barn. Skulle du tex kunna tänka dig att ge upp någon av dina tre barn? Undrar varför män klarar det? Är det något i deras uppväxt? Deras gener? Vad var det som gjorde att han valde dig över sitt eget barn? Jag hade aldrig i mitt liv valt en man över min dotter, men män gör det hela tiden. Är män helt enkelt mindre uppoffrande än vi kvinnor? Är det något de lär sig under sin uppväxt, att sätta sig själva först? och är det därför de kan ge upp sina egna barn? 
  • Anonym (qq)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:31:34 följande:

    Min man lämnade sin dotter. Han försökte få det att fungera med varannan vecka, jag med. Dottern var ungefär 4 år när hon började tala illa om mig och till mig och berättade att hennes mamma inte gillade mig. Min man försökte med det mesta för att få det bättre, pratade med hennes mamma, men hon var mer intresserad av att få honom att lämna mig än att lösa något. Värre blev det när jag blev gravid. Dottern skrek när jag var hemma, konstant, rakt ut i luften och fick åka hem till sin mamma.

    När min man sen ville prata om det här fanns det bara två alternativ enligt flickans mamma, flytta hem till dom och lämna mig och barnet i magen, eller vara kvar med mig och tappa kontakten med flickan. Min man och jag har vart ett par i 15 år nu och har 3 barn ihop, han pratar ytterst sällan om dottern men jag är övertygad om att han tänker på henne ofta.


    Försökte han inte med familjerätten? Nånting?

    Om det var så uppenbart att exet ville ha mannen tillbaka borde det varit övertydligt genomskinligt i tex en vårdnadstvist att det var i manipulativt syfte?
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-04-14 07:43:44 följande:

    Vet du varför han valde att gå på exfruns ultimatum och inte göra ett eget val?


    Jag tror inte att han hade något val. Om han ville vara med mig och se min mage växa och se hans barns förlossning och se det barnet växa upp så gick det inte att ha kvar dottern i sitt liv. Jag vill påpeka att jag aldrig krävt något av honom åt något håll. Jag har låtit honom styra sitt liv och sina beslut.
  • Loriyana

    Googlade lite på det hela och läste en artikel från en psykolog som hävdade att sex ligger bakom. Många gifta män känner att de får för lite sex i sitt äktenskap efter några år och de faller då lätt för en ny kvinna som kan erbjuda det de vill ha och då väljer de att lämna den tråkiga frun med tillhörande barn för ett nytt och mer spännande förhållande. Psykologen verkade förespråka polygami istället, att män borde få lov att ha mer än en fru. Så det verkar som om det är så att män tänker på sig själva och sätter sitt eget välbefinnande först vilket är anledningen till att de ger upp sina barn. Kanske inte så konstigt ändå? Män får ju lära sig från tidig ålder att sätta sig själva först medans flickor tränas i att ta hand om andra.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Styvmamman) skrev 2017-04-14 07:52:28 följande:

    Jag tror inte att han hade något val. Om han ville vara med mig och se min mage växa och se hans barns förlossning och se det barnet växa upp så gick det inte att ha kvar dottern i sitt liv. Jag vill påpeka att jag aldrig krävt något av honom åt något håll. Jag har låtit honom styra sitt liv och sina beslut.


    Men stämde han om vårdnad umgänge i tingsrätten? Eller på villet sätt menar du att han inte hade något val?

    Jag menar inte att låta anklagande på något som helst sätt, viktigt att alla intråden respekter ts önskan om det, men är uppriktigt nyfiken.

    Skulle vara intressant att veta vad han gjorde innan han bedömde att det inte fnns något val och hur han kom fram till det. Annars förklarar det inte så mycket för mig tyvärr eftersom jag aldrig hade gjort den bedömningen efter vad du beskriver här. Och det är ju det som är intressant - vad är orsaken till att man gör ett sådant val utan att driva vidare sina och barnets rättigheter?
  • Anonym (Styvmamman)
    Loriyana skrev 2017-04-14 07:45:15 följande:

    Intressant. Tack för att du delade med dig! Så han gav upp. Undrar dock lite om det är något med män som gör att de ger upp lättare än kvinnor? Är väldigt få kvinnor som ger upp sina barn. Skulle du tex kunna tänka dig att ge upp någon av dina tre barn? Undrar varför män klarar det? Är det något i deras uppväxt? Deras gener? Vad var det som gjorde att han valde dig över sitt eget barn? Jag hade aldrig i mitt liv valt en man över min dotter, men män gör det hela tiden. Är män helt enkelt mindre uppoffrande än vi kvinnor? Är det något de lär sig under sin uppväxt, att sätta sig själva först? och är det därför de kan ge upp sina egna barn? 


    Det vet jag faktiskt inte, jag kan inte svara på det. Jag skulle aldrig någonsin ge upp mina barn, aldrig. Jag skulle heller aldrig använda barnen som något vertyg för att få tillbaka mitt ex. Jag skulle aldrig kunna göra så mot dom.

    Jag tycker nog inte direkt han valde mig framför sitt barn, eftersom hennes krav var att komma tillbaka till henne. Han skulle inte få vara själv heller. Och man kan absolut säga att han gav upp. Det gick inte tillslut. Jag vet inte hur det ser ut idag med för 15 år sedan var det väldigt svårt att få ensam vårdnad för att mamman var svartsjuk.
Svar på tråden Pappor som lämnar