• Äldre 14 Apr 10:50
    9674 visningar
    5 svar
    5
    9674

    Hur länge ska bebis äta?

    Min bebis är 5 dagar, han äter mellan 5-10 minuter. Sen släpper han själv o verkar nöjd. Han äter med ca 1,5-2 timmars mellanrum dagtid o på natten kan det gå 3.
    Men är detta för lite? Läser att de måste suga ett tag innan den feta mjölken kommer, hinner den komma på dessa 5-10 min? :/

    Han är väldigt nöjd o glad så mätt verkar han ju vara.

  • Svar på tråden Hur länge ska bebis äta?
  • Äldre 14 Apr 11:00
    #1

    Det är nog väldigt olika, de bebisar som äter jättelänge ligger ju kanske och mer myser, snuttar och somnar vid bröstet och äter kanske inte så aktivt. Jag var också orolig i början med min bebis för hon var färdig så snabbt och jag hade hört att de skulle ligga så länge och äta. Men verkar din bebis nöjd och du hör att han sväljer så är det i sin ordning :) min dotter är fortfarande en riktig snabbätare och ligger bara lite längre stunder på kvällen när hon är riktigt trött!

    Den feta mjölken sägs ju komma efter den första mjölken runnit till men det är nog individuellt och svårt att säga att efter si och så många minuter.. Men om du är orolig över att han aldrig får i sig av den så kan du mata ur samma bröst flera gånger på raden men jag tror inte du behöver lägga så stor vikt vid det om han går upp i vikt och verkar nöjd :) men jag har hört att om de aldrig får i sig den feta mjölken så kan det visa sig genom att bajset blir grönt då det passerar snabbt igenom tarmen!

    Men jag tycker absolut inte du skall oroa dig :)

  • Äldre 14 Apr 11:01
    #2

    Går han upp i vikt och blöjorna är blöta så räcker det förmodligen. Vissa är "effektivsugare" helt enkelt. Men det får inte gå mer än max 3 timmar mellan när de är så små. Vad händer om du erbjuder mat innan han visar hunger då? Min bubb småäter jämt så han tar tacksamt emot maten om han bara erbjuds.

  • Äldre 14 Apr 11:17
    #3

    Min nu 6 månader "gamla" dotter har alltid bara ätit 5-10 minuter åt gången. Jag var också orolig över detta i början men hon var nöjd och har växt och gått upp i vikt hela tiden. Så med facit i hand så är det ingen fara.

    Om ditt barn verkar nöjt så är han nog det :) Ni ska väl på inskrivning på bvc snart så då får ni ju också veta hur det går med vikten.

    Lycka till och grattis till sonen!

  • Äldre 14 Apr 15:45
    #4

    Båda mina har varit snabba på att äta och åt i snitt varannan timme på dagen och var tredje timme på natten de första månaderna. Ibland kunde det gå längre mellan amningarna, uppåt 5-6 timmar, om de sov. Jag har aldrig väckt mina barn bara för att de "borde" äta en viss tid så länge de har gått upp bra i vikt och det kan man lungt säga att de gjorde. Går barnet däremot ner i vikt eller inte går upp tillräckligt hade jag kunnat väcka för att amma på schema eller ge ersättning som tillägg just för att öka på vikten. Jag tror iaf inte du behöver oroa dig! Som sagt, håll koll på vikten (bvc-sköterskan säger med största sannolikhet till om du bör oroa dig för den) och att barnet kissar.

  • Äldre 14 Apr 15:49
    #5

    Tack för era svar! Känner mig lite lugnare nu. Han äter väldigt effektivt de 5-10 minuterna han äter, hör hur han sväljer hela tiden :) Ska till BVC nästa vecka så får se då om det räcker eller om jag ska försöka få honom äta mera :)

Svar på tråden Hur länge ska bebis äta?