• Äldre 15 Apr 17:15
    6321 visningar
    16 svar
    16
    6321

    Min dotter sickar bilder till folk.

    Hej!

    Jag hittade för några dagar sedan min dotters mobil liggandes på köksbordet. Vi har tillsammans kommit överens om att jag ska ha tillgång till hennes mobil så hon inte håller på med något fuffens. Så jag låste upp mobilen och det kom direkt upp en bild på en naken pojke. Jag fick självklart panik och försökte leta reda på liknande bilder. Till min förfäran fanns det flera bilder på samma pojke. De använder något som heter "kik" verkar vara någondera sms/dejt sak. Där hade de även skrivit andra snuskiga saker som jag inte tänker ta upp här.

    Jag konfronterade henne såklart direkt efter att hon kommit hem från skolan och sa att jag skulle om dirigera hennes studie lån till mitt konto (vilket jag just har gjort) hon har skulle fått ett lååångt utegångs förbud.

    Så tycker ni hon borde få någon ytligare bestraffning eller att det är tillräckligt med det här?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-15 17:25
    Min dotter är 16 bara så alla vet. Och så vitt jag vet har hon ingen pojkvän.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-15 17:25
    Min dotter är 16 bara så alla vet. Och så vitt jag vet har hon ingen pojkvän.

  • Svar på tråden Min dotter sickar bilder till folk.
  • PeterG­B3G
    Äldre 15 Apr 17:17
    #1

    Hur gammal är din dotter?
    Hade hon även skickat nakenbilder på sig själv?


    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (.)
    Äldre 15 Apr 17:20
    #2

    Ta telefonen från henne. Om syftet med telefonen är att ringa kan du köpa en enkel knappmobil. Så kan ni ha kontakt med hon kan inte skicka bilder

  • Anonym (qq)
    Äldre 15 Apr 17:22
    #3

    Du får prata med henne om farorna  på nätet, inte bara straffa henne med en konsekvens. Hon måste förstå och lära sig. 

    Vad är det för en pojke, jämngammal? kanske är de ihop? Då kan du väl hellre be henne bjuda hem killen så du får se vad det är för en. 

  • Anonym (Stop.­)
    Äldre 15 Apr 17:24
    #4

    Hur gammal är hon? Ska du dra in hennes studiebidrag så bör hon vara över 16...? Har du ens som förälder rätt att lägga dig i din dotters privatliv om hon är så pass gammal?

  • Anonym (.)
    Äldre 15 Apr 17:28
    #5

    Trodde hon var yngre. Tycker faktiskt inte att man ska kolla i en 16 årings mobil. Dock berätta för henne att man ska vara försiktig med vilka man pratar med och vilka bilder man lägger ut/skickar på internet.

    Kan hon inte hantera detta är det antagligen ett bekräftelsebehov att få komentarer att hon har en fin kropp.

    Om du känner att det har gått för långt tar du mobilen ifrån henne.

  • lessma­n
    Äldre 15 Apr 17:32
    #6

    Litar du inte på din egen dotter? Du äär kanske ensån där översittarty p som ska ha koll på allt som alla gör, då är det inte så konstigt att din dotter ville småjäklas lite med dig och skickade bilder till andra. De flesta har sunt förnuft och skickar inte bilder till andra hur som helst, även tonåringar har det.

  • Äldre 15 Apr 17:35
    #7

    Jag hade fokuserat mer på dotterns säkerhet än att moralisera över aktiviteter med nakenhet och sex. För detta hade jag satt upp regler och som konsekvens av att inte följa dem hade indragen telefon/telefon ersatt med en enklare "endast-samtals-telefon" varit aktuellt.

  • PeterG­B3G
    Äldre 15 Apr 17:36
    #8
    Johanson93 skrev 2017-04-15 17:15:16 följande:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-15 17:25
    Min dotter är 16 bara så alla vet. Och så vitt jag vet har hon ingen pojkvän.


    Det är ju svårt att hantera. Vi som är äldre och inte hade mobil i den åldern tycker det är förfärligt. Men dagens ungdom gör antagligen samma saker som vi gjorde, fast via mobilen. Jag hade flickvän och sex när jag var 16 år.

    En stor skillnad är att det som görs på internet lämnar ett digitalt avtryck som aldrig försvinner. Blir nakenbilder på en 16-årig tjej en gång publicerade kan det vara omöjligt att få bort. Det sprids som för vinden, fildelas, hamnar på olika porrsajter mm

    Dagens ungdom måste på nåt sätt få bli vuxna tillsammans med sina digitala hjälpmedel, men samtidigt förstå riskerna. Att som ung kvinna skicka nakenbilder på sig själv är en risk som jag verkligen inte skulle rekommendera att hon tar.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Äldre 15 Apr 17:38
    #9
    Anonym (Stop.) skrev 2017-04-15 17:24:50 följande:
    Hur gammal är hon? Ska du dra in hennes studiebidrag så bör hon vara över 16...? Har du ens som förälder rätt att lägga dig i din dotters privatliv om hon är så pass gammal?
    När hon är så pass gammal är det inget konstigt att vara intresserad av motsatta könet. TS överreagerar, hon bör inte beslagta mobilen utan istället ta ett seriöst snack (utan anklagelser) om de faror som lurar på nätet och vådan av att lägga ut bilder på sig själv. Att ta emot bilder och skriva "snusk" är inte hela världen...
  • Anonym (C)
    Äldre 15 Apr 17:52
    #10

    Jag är intresserad varför ni har kommit överens om att du ens skall få titta i hennes mobil. Du säger "så hon inte gör något fuffens". Har hon tidigare varit inblandad i något kriminellt, har vänner som har dåligt inflytande eller vad syftar detta på? För i min värld känns det lite konstigt att gå in i sitt 16-åriga barns mobil. Det är stor skillnad mot en 12-åring. Det är ju självklart att du kommer stöta på saker du kanske helst inte velat se! Hon är i gymnasiet ju och har väl all rätt till ett privatliv hon med.

    Jag hade tyckt det är mycket viktigare att prata om ansvar och farorna kring internet etc än att ta hennes studiebidrag och ge henne utegångsförbud. För inte nämna hur jobbigt det måste vara för henne att du sett deras konversation. Min mamma hittade någon lapp när jag gick i mellanstadiet där en tjejkompis skrivit lättare snusk och låtsats det var från en kille. Min mamma gick i taket och ville inte jag skulle umgås med den tjejen för hon berättade om sex för mig. Hon ville tom kontakta tjejens mamma och konfrontera. Det jag fick med mig av den historien var att jag aldrig i tonåren pratade öppet med min mamma om pojkar och sex. Jag har än i dag väldigt svårt för att känna mig naturlig prata om jag träffar någon. Och det är endast med min mamma jag känner så.

  • Anonym (Stop.­)
    Äldre 15 Apr 18:14
    #11
    Tecum skrev 2017-04-15 17:38:52 följande:

    När hon är så pass gammal är det inget konstigt att vara intresserad av motsatta könet. TS överreagerar, hon bör inte beslagta mobilen utan istället ta ett seriöst snack (utan anklagelser) om de faror som lurar på nätet och vådan av att lägga ut bilder på sig själv. Att ta emot bilder och skriva "snusk" är inte hela världen...


    Håller verkligen med! Snacka med dottern istället för att dra in pengar och ge utegångsförbud. Hade förstått om det var en 12åring de handlade om
  • Anonym (123)
    Äldre 15 Apr 18:25
    #12

    eeeeh......

    1. 16-åringar är kåta. Inget konstigt med det.
    2. Hur fan kan man med gott samvete gå igenom sitt barns telefon?

  • Anonym (Va)
    Äldre 15 Apr 18:30
    #13

    Jag hade pratat med dottern och tagit hennes mobil i minst en vecka! Påpeka att det är inte bara farligt att lägga ut bilder på sig själv utan det kan också förstöra ens framtid.

  • Äldre 15 Apr 19:39
    #14
    Anonym (Va) skrev 2017-04-15 18:30:32 följande:
    Jag hade pratat med dottern och tagit hennes mobil i minst en vecka! Påpeka att det är inte bara farligt att lägga ut bilder på sig själv utan det kan också förstöra ens framtid.
    Tror du att hon kommer att ha ett förtroendefullt och öppet förhållande till dig i framtiden?
  • Anonym (Va)
    Äldre 15 Apr 20:05
    #15
    Tecum skrev 2017-04-15 19:39:58 följande:

    Tror du att hon kommer att ha ett förtroendefullt och öppet förhållande till dig i framtiden?


    Det vet jag. Men mina barn skulle aldrig lägga ut nakna bilder på sig själva på nätet då vi pratar med dem om internets för och nackdelar sedan de kunde använda en dator.
  • Äldre 16 Apr 10:10
    #16

    Http://www.safeselfie.se

    Kolla den och ha som uthångsläge för ert samtal.

Svar på tråden Min dotter sickar bilder till folk.