• Tihi

    Varifrån får okända personer numret på Viber?

    Det händer att jag får meddelanden på Viber från folk jag absolut inte känner. Jag raderar förstås utan att ens titta på dom men undrar varifrån okända får ens nummer? Skriver dom in ett nummer på måfå eller vad är grejen? Fattar att dom flesta meddelandena säkert är phising men som sagt varifrån får dom ens tag på ens nummer?

  • Svar på tråden Varifrån får okända personer numret på Viber?
  • Tawhid

    Menar du sexmejlen? De flesta, om inte alla, får dem.

    Man blockar skiten och får nya, skitirriterande, I know.

  • Mikaelayasar
    Tawhid skrev 2017-04-15 22:29:50 följande:

    Menar du sexmejlen? De flesta, om inte alla, får dem.

    Man blockar skiten och får nya, skitirriterande, I know.


    Ja verkligen!!!! Finns inget mer irriterande än detta! Mitt ex trodde att jag var någon kåt sexsökare när han öppnade ett av mejlen. Försökte förklara(han har ingen viber) att så var inte fallet men det gick ingen vidare!
  • Tihi

    Vet inte om det är sexmejl eller inte för jag öppnar inte utan raderar direkt. Varifrån får dom ens nummer??? Sen kan man ju undra om dom själva vet vem dom skickar till eller om det bara någon dator som skickar på måfå?

    Och finns det någon likvärdig app som är bättre som man kan prata och skicka sms i och slippa bli kontaktad av främlingar?

  • Linnis92

    Är ni vänner på FB så kan ni ju ringa via messenger. Annars har du ju skype. Vet inte om man kan ringa från whatsapp, annars finns ju den också.

  • Tihi
    Linnis92 skrev 2017-04-16 06:51:31 följande:
    Är ni vänner på FB så kan ni ju ringa via messenger. Annars har du ju skype. Vet inte om man kan ringa från whatsapp, annars finns ju den också.
    FB använder jag inte. Skype är jag lite intresserad av. Funkar det som Viber och är gratis? Hur mycket info behöver man ge för att skapa ett Skype-konto? Räcker det med en hotmail-adress? Lägger man till bara dom personer man vill ha på Skype eller får hela världen tag på en om dom vill?
  • Linnis92
    Tihi skrev 2017-04-16 16:35:37 följande:

    FB använder jag inte. Skype är jag lite intresserad av. Funkar det som Viber och är gratis? Hur mycket info behöver man ge för att skapa ett Skype-konto? Räcker det med en hotmail-adress? Lägger man till bara dom personer man vill ha på Skype eller får hela världen tag på en om dom vill?


    Du uppger din mail så är det klart. Så lägger du till dom du vill prata med och det är gratis allt. Jag har aldrig blivit "addad" av någon okänd, inte alls i samma utsträckning som allt skit på viber
  • Tihi
    Linnis92 skrev 2017-04-16 17:06:27 följande:
    Du uppger din mail så är det klart. Så lägger du till dom du vill prata med och det är gratis allt. Jag har aldrig blivit "addad" av någon okänd, inte alls i samma utsträckning som allt skit på viber
    Så bara en mailadress och inget mer behövs? Hittar man på sitt eget nickname sen? Och man måste adda den man vill prata med? Behöver man uppge sitt telefonnummer i appen? Man kan ringa och skicka sms gratis alltså? Och det funkar som Viber rent praktiskt när man ringer och messar varann? Förlåt för alla frågor men det låter ju jättebra så jag är mycket intresserad.

    Läste nånstans att Skype tillåter att man slipper blanda in Skype i vanliga telefonloggen om man inte vill, att Skype inte integrerar med vanliga telefonen som Viber gör nu och det är ju skitirriterande med viber. Jag vill att appen håller sig till sig själv och inte blandar sig med vanliga telefonen.
  • Linnis92
    Tihi skrev 2017-04-16 21:22:54 följande:

    Så bara en mailadress och inget mer behövs? Hittar man på sitt eget nickname sen? Och man måste adda den man vill prata med? Behöver man uppge sitt telefonnummer i appen? Man kan ringa och skicka sms gratis alltså? Och det funkar som Viber rent praktiskt när man ringer och messar varann? Förlåt för alla frågor men det låter ju jättebra så jag är mycket intresserad.

    Läste nånstans att Skype tillåter att man slipper blanda in Skype i vanliga telefonloggen om man inte vill, att Skype inte integrerar med vanliga telefonen som Viber gör nu och det är ju skitirriterande med viber. Jag vill att appen håller sig till sig själv och inte blandar sig med vanliga telefonen.


    Har du tex ett hotmail/outlook konto så loggar du in med de kontot + lösenord, men om jag minns rätt kan du även skapa ett användarnamn bara - så var det förr.

    Skype plockar inte in kontakterna i din telefon, men loggar du in med din mail så hamnar ev. kontakter från mailen på Skype. Kommer inte ihåg hur det är med telefonnummer- länge sedan jag använde den.

    Vill du för övrigt vara mer "anonym" så kan du ju skapa en outlookmail just för detta ändamål.

    Och ja, du ska kunna ringa och smsa gratis.
  • Tihi
    Linnis92 skrev 2017-04-16 22:05:36 följande:
    Har du tex ett hotmail/outlook konto så loggar du in med de kontot + lösenord, men om jag minns rätt kan du även skapa ett användarnamn bara - så var det förr.
    Skype plockar inte in kontakterna i din telefon, men loggar du in med din mail så hamnar ev. kontakter från mailen på Skype. Kommer inte ihåg hur det är med telefonnummer- länge sedan jag använde den.
    Vill du för övrigt vara mer "anonym" så kan du ju skapa en outlookmail just för detta ändamål.
    Och ja, du ska kunna ringa och smsa gratis.
    Om jag kollar att det inte ligger några adresser i adressboken så kommer ingen att hitta mig av misstag alltså förutom dom jag addar eller berättar min adress till? Det låter ju jättebra och som att man själv har kontroll över vem man vill prata med och inte som på Viber där alla verkar kunna hitta en på något skumt vis.

    Tack för ditt snabba svar.
  • Tihi

    Har en fråga till. Ligger Skype-appen öppen hela tiden som en vanlig telefon så att man alltid får inkommande samtal eller måste man logga in och ur när man har lust att prata?

  • Linnis92
    Tihi skrev 2017-04-16 22:54:17 följande:

    Om jag kollar att det inte ligger några adresser i adressboken så kommer ingen att hitta mig av misstag alltså förutom dom jag addar eller berättar min adress till? Det låter ju jättebra och som att man själv har kontroll över vem man vill prata med och inte som på Viber där alla verkar kunna hitta en på något skumt vis.

    Tack för ditt snabba svar.


    Ja alltså den är inte automatiskt kopplad till din telefonbok. Sen kanske man kan välja det själv, de vet jag inte.

    jag är inte säker på om du kan vara inloggad hela tiden, eller måste logga in. Var länge sedan jag använde Skype :)
  • enanna

    Skulle rekommendera Whatsapp, där kan du ringa både videosamtal och röstsamtal, samt messa. Dit kommer alla kontakter i din telefonbok som också har whatsapp. Har aldrig fått något meddelande av nån jag inte känner i den appen.

Svar på tråden Varifrån får okända personer numret på Viber?