• Äldre 15 Apr 22:53
    14518 visningar
    14 svar
    14
    14518

    Doppresent

    Hej! 

    Jag har ingen direkt erfarenhet av bebisar så vet inte riktigt vad som är "bra" presenter. Nu är det så att man snart ska på dop och har börjat att kolla runt lite på presenter, hur mycket brukar ni lägga på doppresenter till någon ni inte har så nära relation till (gammal kompis)? 

    Lite förslag på vad man kan köpa inom den budgeten som man "ska" lägga sig inom som ytlig bekant? Har suttit runt och kollat lite på tex läragåstolar/bilar och leksaksugnar från brio men känns som att det är sådant som de kanske själva vill köpa eller att det är presenter som det kommer kännas dumt att ge bort då de kanske kostar för mycket jämfört med vad andra kanske kommer köpa (?). Möjligen är ungen för liten för tex en leksaksugn också... Har som sagt noll koll vad som är brukligt att ge för när man inte är inom familjen utan bara ytlig bekant. Har sett att man kan ge bort tex fotoramar också men tror att sådant bara kommer ligga i en låda sedan och inte användas. 

    En tanke är gosedjur men de kostar ju ungefär lika mycket som en större leksak från tex brio.... äsch jag vet inte.  Hjälp mig familjeliv. Ge mig förslag! Baby

  • Svar på tråden Doppresent
  • Äldre 15 Apr 23:16
    #1
    +1

    Ett par hundra max till en ytlig bekants bebis. Det kan egentligen vara vad som helst, kläder, ett smycke, ett gosedjur. Var på dop nyligen och då fick barnet bl.a.: burk till nappar, tavla med födelsedatum, vikt och längd, kläder, olika böcker (sago- och sångböcker), halsband, gosedjur, gunghäst med barnets namn målad på den, pengar, sparbössa och en handmålad tavla. Du kan ju alltid fråga föräldrarna om de har något förslag.

  • Äldre 16 Apr 00:41
    #2
    +1

    Kolla på rofa.se

    Såå bra saker och uppskattat till 100%

    Finns alla prisklasser också.

  • Äldre 16 Apr 01:50
    #3

    Tack för förslag! Det uppskattas!

  • Caramb­olan
    Äldre 16 Apr 02:20
    #4

    Sång- och sagoböcker är ett säkert kort och absolut inte för snålt när det gäller vänners barn. Någon av skattkammarböckerna kan till exempel vara toppen. Om de får dubbletter kan föräldrarna enkelt byta mot nån annan del i samma serie.

  • Äldre 16 Apr 04:31
    #5

    Barnkammarböckerna tycker jag är bra och brukar vara uppskattade. Spara kvittot bara för risken finns att nån annan ger samma och då kan de byta, antingen till nåt helt annat eller till en annan barnkammarbok. Sen brukar jag ge ett paket blöjor också, det kommer de garanterat ha användning för. Om inte bebisen använder tygblöjor såklart. :)

  • Äldre 16 Apr 06:44
    #6

    Är det en kompis så brukar jag köpa lite "finare" kläder, typ villervallan eller pompdelux. Kan man ju köpa en body+byxa eller något sånt. De räcker liksom :)

  • MadHat­ter
    Äldre 16 Apr 07:06
    #7

    Håller med om en fin barnbok, endera de där samlingsblckerna som nämns ovan eller kanske en klassiker som du gillade som liten: Elsa Beskows böcker är det många som gillar tex.

    Speldosa har jag köpt nån gång, typ i trä med små båtar eller hästar på. (Finns ju i olika prisklass).

    Nån söt plastmugg kan också vara roligt, finns med olika motiv eller en hel liten servis, kan finnas billigt.

  • Äldre 16 Apr 14:53
    #8

    Fot/ handavtrycks kit

    Klippan babyfilt

    Barnbestick + tallrik av finare modell

    Smyckesskrin

    Fint gosedjur

    Klassisk barnbok av ex Astrid Lindgren

    "Mina första år" bok


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 17 Apr 15:12
    #9

    Jag köpte barnservis i melamin från Rätt Start, med motiv från Elsa Beskow, blev uppskattat. Verkar som att det äntligen vänt på doppresentsfronten, de flesta köper användbara saker istället för dessa meningslösa graverade minnessaker i silver och tenn, som bara hamnar i ett skåp nånstans...

  • Äldre 17 Apr 15:17
    #10

    En av barnkammarböckerna eller en sångbok är mitt tips. Köper nästan alltid en bok till dop.

  • Äldre 17 Apr 15:55
    #11

    Brukar också ofta köpa böcker i doppresent, sagobok eller sångbok. Men bra att skicka med kvittot ifall de skulle få dubbelt!

  • Äldre 3 May 09:35
    #14

    Precis som någon ovan skrev en inbunden klassisk barnbok, vi har även köpt namnpall (bondeofsweden.se) och ryggsäcken Kånken mini och det har varit uppskattat.

    Men vill du hålla lite lägre budget kanske en trevlig barntermos, en söt sparbössa eller virkade bollar med pingla i?

Svar på tråden Doppresent