• Annabola

    Letrozol, tvillingar?

    Hej!

    Avslutat utredning och fick Letrozol för att korta ner min cykel.. (annars egen ÄL) och åt en kur men fort samma långa cykel, blev trots det gravid!! Nu undrar jag kring möjligheten att det kan vara tvillingar?? Letrozol har väl den effekten?? På min vul cd 12 såg min gyn att inga ägg var mogna att befruktas och sa heller inget om tvillingar.. bör man kolla upp det i förtid innan vanlig rul i typ vecka 18-22?? Är i v 5 nu och nyfiken... inte skrivit in mig hos BM på min ort (utredning gjord i större stad) hur har ni med tvillingar gjort??

  • Svar på tråden Letrozol, tvillingar?
  • EpicNurse

    Det är nog mer sannolikt att det ägget som du skulle fått ägglossning av från början växte till sig ordentligt och snabbare än vanligt.

    Man kan alltid boka in ett tidigt privat ultraljud runt v 8!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Poppy75

    Jag tog pergotime och vi gjorde ett tidigt vul. På inskrivningen sa jag till min barnmorska att jag ville ha det för att kolla.

    Har man tvillingar så är det extra kontroller och man blir ofta sjukskriven och det är ju bra att veta så man kan planera för det.

  • Annabola
    Poppy75 skrev 2017-04-17 07:26:26 följande:

    Jag tog pergotime och vi gjorde ett tidigt vul. På inskrivningen sa jag till min barnmorska att jag ville ha det för att kolla.

    Har man tvillingar så är det extra kontroller och man blir ofta sjukskriven och det är ju bra att veta så man kan planera för det.


    Bra då ska jag definitivt nämna mina tankar kring det på inskrivningen..

    Ja Hua, känns som att det är många risker med tvillinggraviditet och även förlossning.. är det vanlig med kejsarsnitt när det är tvillingar? Eller kanske en vanlig fördom..
  • Poppy75

    I Stockholm tror jag det är 50 % av tvillinggraviditeterna som förlöses med kejsarsnitt. Så ja det är ganska vanligt.

  • Annabola
    Poppy75 skrev 2017-04-17 09:04:13 följande:

    I Stockholm tror jag det är 50 % av tvillinggraviditeterna som förlöses med kejsarsnitt. Så ja det är ganska vanligt.


    Ah.. massa att tänka på! Vill skriva in mig hos BM nuuuu!!

    Vilken är den vanligaste anledningen att man sjukskriver sig, ont i kroppen?? Har ett jobb där kan jobba hemifrån mycket.. hoppas kunna jobba så länge som möjligt..
  • Poppy75

    Vet inte vad den vanligaste orsaken är men det är en förhållandevis stor risk för förtidsbörd. Rekommendationen är därför att vara generös med sjukskrivning och försäkringskassan brukar inte krångla när det är en tvillinggraviditet.

    Jag blev sjukskriven i vecka 25 för sammandragningar och förkortad livmoderhals. Fick stränga order om att undvika all form av stress. Det blev lite av en chock för min chef trots att jag varnat honom för den risken.

  • Annabola
    Poppy75 skrev 2017-04-17 10:54:37 följande:

    Vet inte vad den vanligaste orsaken är men det är en förhållandevis stor risk för förtidsbörd. Rekommendationen är därför att vara generös med sjukskrivning och försäkringskassan brukar inte krångla när det är en tvillinggraviditet.

    Jag blev sjukskriven i vecka 25 för sammandragningar och förkortad livmoderhals. Fick stränga order om att undvika all form av stress. Det blev lite av en chock för min chef trots att jag varnat honom för den risken.


    Ja jösses!! Jag har inte planer än på att berätta på jobbet.. även om min chef gärna är för att jag skaffar en större familj (har ett barn sedan innan) dessutom en kvinnlig chef (det bör ju egentligen inte spela någon roll kan man ju tycka... men hon har själv två barn och varit hemma.. hon vet liksom) men inte innan vecka 12.. men som sagt kanske kan man göra någon deal att jobba halvtid hemifrån.. allt är ju var BM ordinerar.. jösses!

    Vilka tecken kan man känna om det är tvillingar så här tidigt?? Mitt plus var galet mycket starkare denna gång upplever jag och jag tog samma vecka som med sonen.. och upplever att jag redan har mage.. (överdriver men det känns som att jag gått upp!!)
  • LFF
    Annabola skrev 2017-04-17 14:30:12 följande:
    Ja jösses!! Jag har inte planer än på att berätta på jobbet.. även om min chef gärna är för att jag skaffar en större familj (har ett barn sedan innan) dessutom en kvinnlig chef (det bör ju egentligen inte spela någon roll kan man ju tycka... men hon har själv två barn och varit hemma.. hon vet liksom) men inte innan vecka 12.. men som sagt kanske kan man göra någon deal att jobba halvtid hemifrån.. allt är ju var BM ordinerar.. jösses!

    Vilka tecken kan man känna om det är tvillingar så här tidigt?? Mitt plus var galet mycket starkare denna gång upplever jag och jag tog samma vecka som med sonen.. och upplever att jag redan har mage.. (överdriver men det känns som att jag gått upp!!)
    VUL kan du ju göra från v8 (7+0) typ, det är ju bara att ringa gynekologen eller kolla med din MVC om de har den möjligheten. Annars är det ju att magen och livmodern växer mycket fortare samt att eventuella symtom kan vara mycket starkare eftersom man får mer hormoner i kroppen. Själv mådde jag hur bra som helst och jobbade till v30 typ. 

    Jag gjorde VUL när jag trodde att jag var i 7+5, blev flyttad till 7+2 och den bedömningen höll sen hela vägen.

    Jag fick mina tvillingar 2013 och då fick man fortfarande gå hela vägen med de som bedömdes som tvåäggs. Numera verkar man ha gjort om riktlinjerna i Stockholm och det är igångsättning eller snitt senast v38. 
Svar på tråden Letrozol, tvillingar?