• erda

    Vart få lån med bra ränta?

    Jag skulle behöva ta ett lån på runt 250.000 för att köpa en bil ifrån Tyskland.
    Har handpenning men måste låna till resten.
    Har inte möjlighet (vill inte/kan inte) att låna på huslån osv utan behöver ett privatlån/billån.
    Frågan är var jag kan få ett lån med så låg ränta som möjligt?
    Har en årsinkomst på ca 320.000kr, inga betalningsanmärkningar, inga andra lån eller krediter (förutom ca 500.000 i bolån), inga barn, är sambo och bor billigt.

    Pratade lite hastigt med Lendo för att rent hypotetiskt höra vad förutsättningarna var och då nämndes just dom grejer jag nämnt som grejer man tittar på, men för mig lät det bra man utan en ansökan kunde dom inte nämna någon ränta osv så klart.
    Vill ju inte kontakta flera banker för att få veta att det är för hög ränta och på så sätt få sämre kreditvärdighet utan tänkte kolla här om någon har nåt tips på bra bank med bra ränta som NI kanske fått ett bra lån hos.

    Vanligt billån brukar kunna ge lägre ränta då man kan ha bilen som säkerhet men tyvärr går ju de bort nu efter som bilen inte ska köpas ifrån en vanlig bilfirma i Sverige utan en i Tyskland.

    Tack på förhand för bra tips!

  • Svar på tråden Vart få lån med bra ränta?
  • Monchichier

    Får man fråga varför du inte vill gå via Lendo?

    Din kreditvärdighet kommer inte försämras av det. Det skulle vara skillnad om du gjort 13 kreditupplysningar på ett halvår. Men nu antar jag att du inte gjort någon på flera år, då gör inte en enda upplysning från eller till.

  • Castrup

    Är du (eller din sambo) medlem i något fackförbund? Beroende på vilket så har de olika lånevillkor hos olika banker, t.ex. har SACO ett deal med Danske bank där man får ett privatlån upp till 300 000 kr med 4,50 % ränta förutsatt att du flyttar ditt bolån till dem.

  • Monchichier
    Castrup skrev 2017-04-19 21:15:13 följande:

    Är du (eller din sambo) medlem i något fackförbund? Beroende på vilket så har de olika lånevillkor hos olika banker, t.ex. har SACO ett deal med Danske bank där man får ett privatlån upp till 300 000 kr med 4,50 % ränta förutsatt att du flyttar ditt bolån till dem.


    Medlemsländer är inte så förmånliga som de en gång varit. De var jättebra för några år sedan, men inte nu längre. Speciellt inte med alla låneförmedlare som dykt upp på marknaden det senaste decenniet. Skulle man gå via en låneförmedlare idag ligger lägsta räntan på typ under 3% om man går via rätt förmedlare, och det utan villkor.
  • erda
    Monchichier skrev 2017-04-19 21:10:17 följande:

    Får man fråga varför du inte vill gå via Lendo?

    Din kreditvärdighet kommer inte försämras av det. Det skulle vara skillnad om du gjort 13 kreditupplysningar på ett halvår. Men nu antar jag att du inte gjort någon på flera år, då gör inte en enda upplysning från eller till.


    Castrup skrev 2017-04-19 21:15:13 följande:

    Är du (eller din sambo) medlem i något fackförbund? Beroende på vilket så har de olika lånevillkor hos olika banker, t.ex. har SACO ett deal med Danske bank där man får ett privatlån upp till 300 000 kr med 4,50 % ränta förutsatt att du flyttar ditt bolån till dem.


    Monchichier skrev 2017-04-19 21:24:44 följande:
    Medlemsländer är inte så förmånliga som de en gång varit. De var jättebra för några år sedan, men inte nu längre. Speciellt inte med alla låneförmedlare som dykt upp på marknaden det senaste decenniet. Skulle man gå via en låneförmedlare idag ligger lägsta räntan på typ under 3% om man går via rätt förmedlare, och det utan villkor.
    Jag har inga problem att kolla med Lendo men vill vara (hyfsat) säker på om det lönar sig först :) Lär väl inte vara så bra att göra en ansökan hos flera låneförmedlare?

    Medlemslån har ja testat förr och gör inte om de. Den lilla "förmån" man ev kan få är ofta sämre än om jag har ett vanligt privatlån, och ett vanligt privatlån kan ja dessutom förhandla om räntan på om ränteläget ändras vilket är så gått som omöjligt på ett Medlemslån.

    Hade gärna hittat den/som som kan erbjuda räntan runt 3% (gärna lägre haha).
    Blir ju ganska stor skillnad om man kan få 3 eller 5%... och blir de högre är det inte lönt.
  • erda
    Monchichier skrev 2017-04-20 16:21:48 följande:

    Lendo är definitivt det bästa alternativet. Det är det närmsta du kommer komma en bandkompis


    Hahaha ja de låter ju bra :)
    När ja googlat lite så går de att läsa att andra inte är lika positiva.
    Har du egen erfarenhet?
  • Monchichier
    erda skrev 2017-04-20 16:32:04 följande:

    Hahaha ja de låter ju bra :)

    När ja googlat lite så går de att läsa att andra inte är lika positiva.

    Har du egen erfarenhet?


    Jasså? Vad är det du läst?

    Det är en bra tjänst, har använt den flera gånger för att få ner räntan. Det jag gillar är att man slipper gå till bankerna separat (och då få fler kreditupplysningar) går man via Lendo görs ju bara en enda upplysning som alla banker "samsas om" så att säga.
  • erda
    Monchichier skrev 2017-04-20 16:43:41 följande:
    Jasså? Vad är det du läst?

    Det är en bra tjänst, har använt den flera gånger för att få ner räntan. Det jag gillar är att man slipper gå till bankerna separat (och då få fler kreditupplysningar) går man via Lendo görs ju bara en enda upplysning som alla banker "samsas om" så att säga.
    Ja tjänsten i säg är ju bra men den är dom ju inte ensamma om.
    En ränta som börjar på 4,95% är ju om inte hög så i alla fall inte låg heller :)
    Kollar man Sevendays hemsida tex så har dom ränta från 3,45% (2,95% på billån), vad man sen får är ju inte säkert är samma dock :)
    Sevenday är dessutom en av bankerna Lendo samarbetar med.
    Har du fått lägre ränta än så?
  • Monchichier
    erda skrev 2017-04-20 16:57:05 följande:

    Ja tjänsten i säg är ju bra men den är dom ju inte ensamma om.

    En ränta som börjar på 4,95% är ju om inte hög så i alla fall inte låg heller :)

    Kollar man Sevendays hemsida tex så har dom ränta från 3,45% (2,95% på billån), vad man sen får är ju inte säkert är samma dock :)

    Sevenday är dessutom en av bankerna Lendo samarbetar med.

    Har du fått lägre ränta än så?


    Nej, jag har inte fått lägre ränta än så. Men det spelar ju egentligen ingen roll. Räntan sätts individuellt beroende på en massa faktorer.
  • petersex
    erda skrev 2017-04-19 20:38:32 följande:

    Jag skulle behöva ta ett lån på runt 250.000 för att köpa en bil ifrån Tyskland.
    Har handpenning men måste låna till resten.
    Har inte möjlighet (vill inte/kan inte) att låna på huslån osv utan behöver ett privatlån/billån.
    Frågan är var jag kan få ett lån med så låg ränta som möjligt?
    Har en årsinkomst på ca 320.000kr, inga betalningsanmärkningar, inga andra lån eller krediter (förutom ca 500.000 i bolån), inga barn, är sambo och bor billigt.

    Pratade lite hastigt med Lendo för att rent hypotetiskt höra vad förutsättningarna var och då nämndes just dom grejer jag nämnt som grejer man tittar på, men för mig lät det bra man utan en ansökan kunde dom inte nämna någon ränta osv så klart.
    Vill ju inte kontakta flera banker för att få veta att det är för hög ränta och på så sätt få sämre kreditvärdighet utan tänkte kolla här om någon har nåt tips på bra bank med bra ränta som NI kanske fått ett bra lån hos.

    Vanligt billån brukar kunna ge lägre ränta då man kan ha bilen som säkerhet men tyvärr går ju de bort nu efter som bilen inte ska köpas ifrån en vanlig bilfirma i Sverige utan en i Tyskland.

    Tack på förhand för bra tips!


    Vad är det för bil du ska köpa, verkar bli en rishög?
  • Christian72

    Ta en titt på https://www.mystep.se
    Här finns några banker du kan välja mellan där du kan se alla räntor. Du lär dock få det svårt att hitta ett lån med 3-4% ränta med tanke på att du endast tjänar 320.000kr per år.

    Antagligen är det bästa för dig att gå via en låneförmedlare.

  • erda
    petersex skrev 2017-04-21 14:09:10 följande:
    Vad är det för bil du ska köpa, verkar bli en rishög?
    Utveckla gärna hur du menar? Varför skulle de bli en rishög?
    Christian72 skrev 2017-04-21 14:44:04 följande:

    Ta en titt på https://www.mystep.se
    Här finns några banker du kan välja mellan där du kan se alla räntor. Du lär dock få det svårt att hitta ett lån med 3-4% ränta med tanke på att du endast tjänar 320.000kr per år.

    Antagligen är det bästa för dig att gå via en låneförmedlare.



    Tack ska kolla där!


    Är surt att de ska vara så mycket svårare att köpa bil privat än att köpa av firma. Hos en bilhandlare ligger ofta räntan på 3,95% och även ända ner under 2% ibland vid kampanjer osv men ska man ta ett privat lån för att köpa på annat sätt så är de nåt helt annat... ifs är bilen som säkerhet från bilfirma, men man borde kunna lämna regnr och få göra om sitt privata billån eller nåt när man väl har bilen...

  • petersex
    erda skrev 2017-04-21 19:33:36 följande:
    Utveckla gärna hur du menar? Varför skulle de bli en rishög?
    Christian72 skrev 2017-04-21 14:44:04 följande:

    Ta en titt på https://www.mystep.se
    Här finns några banker du kan välja mellan där du kan se alla räntor. Du lär dock få det svårt att hitta ett lån med 3-4% ränta med tanke på att du endast tjänar 320.000kr per år.

    Antagligen är det bästa för dig att gå via en låneförmedlare.



    Tack ska kolla där!


    Är surt att de ska vara så mycket svårare att köpa bil privat än att köpa av firma. Hos en bilhandlare ligger ofta räntan på 3,95% och även ända ner under 2% ibland vid kampanjer osv men ska man ta ett privat lån för att köpa på annat sätt så är de nåt helt annat... ifs är bilen som säkerhet från bilfirma, men man borde kunna lämna regnr och få göra om sitt privata billån eller nåt när man väl har bilen...


    Vad får man för 250 000  
Svar på tråden Vart få lån med bra ränta?