• Tihi

    Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?

    Ni som endera har haft båda två eller är väldigt teknikkunniga kan väl berätta om för-och nackdelar med båda telefonerna? Upplys oss som bara har haft en av dom och kanske funderar på att byta.

  • Svar på tråden Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?
  • driver28

    Har faktiskt påse en Galaxy S7 Edge och en iPhone 6S just nu. De är ganska olika i handgreppen men de har för och nackdelar. iPhone är jag mest van vid. Galaxy har större skärm. Ljusare med. Större text också. iPhones gränssnitt är renare och lättare att hitta i men det kan vara en vanesak. Batteritiden är något bättre på S7. Alla appar man behöver finns till båda så det är inget problem. Sedan är iPhone generellt bättre om du har andra Apple-produkter eller om merparten av familj och vänner har tack vare iCloud bilddelning, hitta vänner etc. Samma är sant för S7 om du mest använder gmail och Googles tjänster. Förr fungerade iOS bättre mot företag men det är inte lika sant längre.

  • Tihi

    Kul att läsa ditt inlägg Driver28.

    Om du var tvungen att välja bara en av dom vilken skulle du ta?

  • GavinGadget

    Började med android som första smartphone. Testat iPhone en sväng men gillade den aldrig riktigt. Tyckte det var bökigt med inställningarna som aldrig fanns där jag letade. Det var svårt att få hemskärm m.m. som jag ville. Tasker är en fantastisk app, även om jag inte använder den till fullo, som tyvärr saknades.

    Den största fördelen är att jag upplevde att telefonen höll sig "snabbare" även när den började bli gammal. Ganska behändigt format också (en femma), men tyvärr en liten skärm. Svårt att ha både och såklart.

  • Tihi
    GavinGadget skrev 2017-04-23 23:07:54 följande:
    Började med android som första smartphone. Testat iPhone en sväng men gillade den aldrig riktigt. Tyckte det var bökigt med inställningarna som aldrig fanns där jag letade. Det var svårt att få hemskärm m.m. som jag ville. Tasker är en fantastisk app, även om jag inte använder den till fullo, som tyvärr saknades.

    Den största fördelen är att jag upplevde att telefonen höll sig "snabbare" även när den började bli gammal. Ganska behändigt format också (en femma), men tyvärr en liten skärm. Svårt att ha både och såklart.
    Menar du att iPhone funkade bättre när den började bli gammal jämfört med en Galaxy? Vilken väljer du om det står mellan dom två?


  • GavinGadget
    Tihi skrev 2017-04-23 23:36:16 följande:

    Menar du att iPhone funkade bättre när den började bli gammal jämfört med en Galaxy? Vilken väljer du om det står mellan dom två?


    Japp den gamla iPhonen kändes snabbare än den gamla androiden. Skulle ändå välja android. Får helt enkelt byta när den börjar bli seg. S8 är fantastisk ;)
  • Tihi
    GavinGadget skrev 2017-04-23 23:51:42 följande:
    Japp den gamla iPhonen kändes snabbare än den gamla androiden. Skulle ändå välja android. Får helt enkelt byta när den börjar bli seg. S8 är fantastisk ;)
    Vet du hur det ligger till med säkerheten på båda telefonerna? Förut sa man ju alltid att iPhone är säkrare mot intrång och malware men jag vet inte om det har förändrats? Vet du?
  • Längtar88

    Jag började med iPhone runt när 4 var relativt ny. Var betydligt nöjdare än dom billigare jag använt innan. Helt plötsligt höll mobilen mer än 3-4 månader och jag hade större användning av den!

    Bytte upp mig rätt ofta pga att jag märkte en prestandaskillnad relativt snabbt (ca 1-1.5 år började jag klaga och gav mobilen till sonen och köpte en ny)

    Vid iPhone 5s var jag mer missnöjd än nöjd efter några månader och gick då över till Samsung. Var ovant i början men kändes som att jag hade mer frihet, lättare att anpassa mobilen efter hur JAG ville och jag kunde använda mobilen även på höst/vinter utomhus ;) batteriet är betydligt bättre!!!

    Efter ca 1.5 år med Galaxy 5 fick jag lite problem med batteriet och mina tankar åkte genast till mina tudigare iPhones. Visade sig dock vara ett oturligt produktionsfel och jag fick den fixad gratis. Sålde mobilen till en kompis och hade en note 4 en kortare period och köpte sedan 7 edge. Jag älskar min mobil och när jag jämför med en släktings iPhone 6s plus är jag så glad att jag köpte denna! Mycket bättre kamera, skönare att hålla i, bättre batteri osv.

    Jag är nyfiken på 8 plus men är för nöjd med min 7 edge att jag minskat mitt nörderi och vill behålla denna så länge den orkar med mig.

    Oh juste- jag har tappat räkningen på alla gånger mobilerna har åkt i golvet, stenar, slängts iväg av bråkiga barn i sån kraft att de tappat skalet pga det osv. Inte en antydan till spricka eller repa på Samsung. Kantstötta blev iPhones men ej sprickor eller fel på skärmen.

  • Tihi
    Längtar88 skrev 2017-04-24 00:08:29 följande:
    Jag började med iPhone runt när 4 var relativt ny. Var betydligt nöjdare än dom billigare jag använt innan. Helt plötsligt höll mobilen mer än 3-4 månader och jag hade större användning av den!
    Bytte upp mig rätt ofta pga att jag märkte en prestandaskillnad relativt snabbt (ca 1-1.5 år började jag klaga och gav mobilen till sonen och köpte en ny)
    Vid iPhone 5s var jag mer missnöjd än nöjd efter några månader och gick då över till Samsung. Var ovant i början men kändes som att jag hade mer frihet, lättare att anpassa mobilen efter hur JAG ville och jag kunde använda mobilen även på höst/vinter utomhus ;) batteriet är betydligt bättre!!!
    Efter ca 1.5 år med Galaxy 5 fick jag lite problem med batteriet och mina tankar åkte genast till mina tudigare iPhones. Visade sig dock vara ett oturligt produktionsfel och jag fick den fixad gratis. Sålde mobilen till en kompis och hade en note 4 en kortare period och köpte sedan 7 edge. Jag älskar min mobil och när jag jämför med en släktings iPhone 6s plus är jag så glad att jag köpte denna! Mycket bättre kamera, skönare att hålla i, bättre batteri osv.

    Jag är nyfiken på 8 plus men är för nöjd med min 7 edge att jag minskat mitt nörderi och vill behålla denna så länge den orkar med mig.

    Oh juste- jag har tappat räkningen på alla gånger mobilerna har åkt i golvet, stenar, slängts iväg av bråkiga barn i sån kraft att de tappat skalet pga det osv. Inte en antydan till spricka eller repa på Samsung. Kantstötta blev iPhones men ej sprickor eller fel på skärmen.
    Så tolkar jag dig rätt med att du föredrar Galaxy?

    Ni som säger att android ger mer frihet vad är det ni syftar på egentligen? Vad är det ni vill och behöver göra som android tillåter men inte iPhone gör?
  • GavinGadget
    Tihi skrev 2017-04-23 23:58:15 följande:

    Vet du hur det ligger till med säkerheten på båda telefonerna? Förut sa man ju alltid att iPhone är säkrare mot intrång och malware men jag vet inte om det har förändrats? Vet du?


    Har inte tänkt så noga på det men det finns möjlighet att kryptera luren när den är låst. Kanske ngt långsammare med säkerhetsuppdateringar. Jag har dock aldrig lidit av det eller läst att någon annan gjort det heller för den delen.

    För mig innebär den större friheten att jag får ha mina filer som jag vill i t.ex. mappar sorterade efter mina kunder. Jag kan hitta mina filer i OneDrive appen inte i Excel, PPT och word.

    Startsidan kan visa väder, en fin bild och mina mest använda appar. Sida två har agendan för dagen och sällan-appar. Sen ligger resten i applådan, i bokstavsordning. Jag hittar allt jag behöver direkt.

    Jag kan skapa en fiffig genväg för att ringa min fru eller gå in i två olika mail-appar via samma ikon. Telefonen sätter sig på ljudlöst när jag har bokat ett möte och läser upp vem som skickar sms när jag har hörlurar på mig.

    Kort och gott jag bestämmer inte Steve.
  • driver28
    Tihi skrev 2017-04-23 22:05:02 följande:

    Kul att läsa ditt inlägg Driver28.

    Om du var tvungen att välja bara en av dom vilken skulle du ta?


    Väldigt svårt. Men Galaxyn har en distinkt fördel som är ett av skälen jag köpte den för: Samsung Pay! Betala med mobilen överallt nästan! Fantastiskt! Visst. iPhone har Apple Pay, men när det kommer hit vet ingen och det fungerar inte med alla kortläsare som Samsung Pay gör. Så måste jag välja skulle jag nog byta till S7an
Svar på tråden Galaxy vs iPhone. Fördelar och nackdelar med båda?