• Xylocainfv

    Tidiga tecken på utomkvedshavandeskapet

    Jag undrar om någon har haft liknande erfarenhet som jag själv vid utomkvedshavandeskap. Jag blev gravid första gången i oktober 2014 efter kur med Pergotime. Det jag inte visste då var att jag fått ett utomkvedshavandeskap. Jag hade aldrig varit gravid innan så jag visste inte hur det känns i kroppen. Tidigt i graviditeten fick jag konstiga symptom. Det första var sömnproblem. Jag kände mig stressad i kroppen, hade svårare att somna och vaknade flera ggr/natt och sov oroligt. Jag tänkte då att det var hormoner som spökade och att detta var normalt vid graviditet. Jag fick också bruna flytningar, tänkte att det inte var något så länge det inte kom mycket blod, visste att vissa har små blödningAr under graviditeten. Nu vet jag ju att det är ett tecken på ektopisk graviditet. Ett annat symptom jag hade var att en dag när jag promenerade fick jag plötsligt en skärande smärta från vänster sida som skar ner mot vänster ben som höll i sig och molande ca en halvtimme. Jag trodde detta var normalt när livmodern ökar i storlek. Jag hade en tjock känsla i buken hela tiden också den kändes tung. Detta tolkade jag som normalt och troligt eftersom livmodern växer. Jag hade inga ömmande bröst, inte heller illamående. Jag trodde allt var frid och fröjd. När jag kom till gyn ca v 5 eller 6 fick jag diagnosen utomkveds och jag fick tillslut operera bort min vänstra ägg ledare.

    Exakt ett år efter blev jag gravid igen i oktober (med Letruzole) men då hade jag helt andra symptom. Det första var att brösten började ömma i princip dagar efter ägglossning och jag blev torr i underlivet, brukar ha flytningar men då knappt alls. Jag blev jättetrött och somnade som en stock varje natt. I vecka 3 kom illamåendet. Kände ingen smärta i buken, den kändes inte tung som vid förra etiopiska graviditeten och hos gyn visade det sig vara en helt normal graviditet. Vi fick en son juli 2015. Efter det har vi försökt bli gravida igen med Letrozole och jag har en gång fått samma symtom som vid den exuterina graviditeten, sömnproblem med stress känslan i kroppen kom dagar efter ägglossning, det högg i buken (tidigt! Typ 2v efter ägglossning) dock kom mensen tillslut en vecka försent och jag är helt övertygad om att det var ett ex som löste sig själv i ett tidigt stadium.

    Jag är lite orolig nu för jag hade ägglossning och sex för ca en vecka sedan och nu har jag sömnproblem och känner den där stressen i kroppen igen. Än så länge inga andra symptom, har flytningar som vanligt, inget illamående,inga spända bröst. Orolig att det är ett ex på gång igen. Ni som haft utomkveds, hade ni såhär tidiga symptom?

  • Svar på tråden Tidiga tecken på utomkvedshavandeskapet
  • MarieClaesson

    Jag kan bara svara för mig själv.., jag är tidigt gravid i v 5 och har inget illamående, inga ömma bröst och sover oroligt om nätterna. Det är precis samma som förra graviditeten som ledde till vår dotter! Men jag förstår din oro så klart med den historien..

  • EpicNurse

    Det du beskrev nu är helt normalt i tidig graviditet, Oavsett var graviditeten sitter! Så det är svårt att säga om sent är en normal graviditet eller inte förrän man kontrollerat det!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Vickan I

    Min första graviditet gick precis som den skulle. Dock hade jag inga ömma bröst, illamående eller annat som brukar räknas som symptom förutom utebliven mens. Sover alltid dåligt så svårt säga. Det var det enda. Vid ett senare utomkveds blödde jag tidigt, men förutom det var det enda som kändes fel mina gravtest. De blev inte starkare som de borde.

    Men förstår såklart din oro om du har gjort den kopplingen. Då spelar det inte så stor roll om vi andra säger att vi inte heller haft symptom fast det gått bra. Men bra du är uppmärksam. Håller tummarna.

  • Hilda86

    Jag förstår precis din oro för jag är i en väldigt liknande situation. Jag hade ett utomkvedshavandeskap i januari i år och blev behandlad med cellgiftet metotrexat för att bryta ner det. Det lyckades efter många och men... Vi skulle vara tvungna att vänta i 3 månader efter det och den tiden har nu gått. Så vi började försöka för en dryg vecka sedan då jag hade ägglossning. Bara några dagar senare började jag sova jättedåligt, vaknar flera gånger och drömmer konstigt. Har också fått jätteont i ena bröstet, vilket jag också hade i samband med utomkvedet. Jag har inte plussat än dock så jag vet inte om jag är gravid än, har bim på onsdag men har lite bruna flytningar. Senast så fick jag inget plus på många veckor och en vanlig mens så jag fattade inte att jag var gravid förrän jag fick en konstig blödning när jag eg skulle ha haft nästa ägglossning. Var då i v 6 ungefär. Så jag är också jätteorolig nu att samma sak har hänt igen... Något som ändå är positivt för dig är ju att du fått ett barn, det måste ju innebära att det fungerar för ägget att komma fram till livmodern genom äggledaren du har kvar? Det är såklart inga garantier för att man kan få ett x ändå men... Jag känner att eftersom jag har äggledaren kvar så lär ju risken vara hyfsat hög att det kan fastna igen :-S Avskyr verkligen denna väntan innan man vet.....

  • Xylocainfv

    Håller med dig Hilda86! Det är verkligen jobbigt att vänta...man känner att det är fel men måste vänta ut det. Det är konstigt att vissa känner direkt när dom är gravida och andra känner ingenting och vissa går en hel graviditet utan att förstå. Jag känner på en gång, typ dagarna efter ägglossning och nu känns det ju fel igen. Har börjat känna ett tryck och lite spänningar som kommer och går på höger sida långt ner i buken och blivit lösare i magen. Typ som att kroppen är stressad. När jag var gravid och det satt rätt blev jag direkt hårdare i magen än normalt istället. Jag är superstressad över att vi bokat in en utlandssemester nu i början av juni och kan inte avboka utan läkarintyg utan att förlora alla pengar typ, det sista jag vill är att få akut brusten äggledare i annat land! Kommer vara i v 6 om jag inte får missfall och verkligen är gravid vilket jag ju tror. Jag HOPPAS verkligen att man hinner diagnostisera om det är ett utomkveds eller inte innan vi ska åka så jag kan avboka...kommer vara jättestressad under semestern annars.

    Jag tror det är fel på min högra äggledare också, att jag lyckades bli gravid och få barn tror jag beror på att ägget redan hade vandrat ner i livmodern eller blev befruktat långt ner i äggledaren förra gången så det inte fastnade på fel ställe.

    Känns inte jättekul att säga det men bruna flytningar är ett symptom på utomkveds, läste det på www.sahlgrenska.se/w/u/utomkvedshavandeskap/ och jag hade det också.

    Om jag har den här skiten igen, i min kvarvarande äggledare så vill jag att dom tar bort den och sen kör vi ivf istället om det går. Typ 60000-70000 får vi betala för tre försök efter som vi redan har ett barn är det inte gratis...

    Hoppas verkligen att du inte har det igen! Är så trisst att behöva gå igenom. Även om du har utomkveds så kan du ju ha fel bara på en äggledare och att det råkat fastna i samma som förra gången. Då tar de säkert bort den så du kan bli gravid med den andra som förmodligen är frisk istället. Tydligen kan äggledare som är kapade också fånga upp ägg ändå så man kan bli gravid, så det finns många chanser att lyckas! Får du ägglossning utan hormonstimulering?

  • Hilda86

    Nej vi får verkligen hoppas att vi inte har det igen. De bruna flytningarna blev mens och jag har inte fått nåt positivt gravtest än så det är väl bara att avvakta. Är väldigt gasig i magen och känner mig svullen. Men det kan ju vara tillfälligheter också... Ja jag har ägglossning utan någon hormonstimulering. Var första gången vi försökte få barn när jag fick utomkvedet.

    Åh typiskt med resan då!! Hoppas verkligen att du får veta innan. Man vill ju inte vara utomlands och misstänka att man har det!! Har du tagit något gravtest?

    Ja jag har också hört att den äggledare som är kvar kan hämta upp ägget från andra sidan. Så himla häftigt!! ????

    Oj hjälp va dyrt om man har ett barn redan!! Helt sjukt ju!!

Svar på tråden Tidiga tecken på utomkvedshavandeskapet