• Norris7

    Måste man hålla på med hunden hela tiden?

    Urdum fråga men jag har aldrig haft egen hund själv. Min kompis har en bichon och hon kan aldrig se tv i lugn och ro eller läsa en bok eller städa huset när hunden är hemma. Han slutar aldrig gnälla och vill ha uppmärksamhet till 100 procent. Är det så för de flesta hundar?

    Jag tänkte skaffa en bichonras eftersom att jag arbetar hemifrån typ 5 timmar per dag men nu är jag osäker på om det går att jobba hemma när hunden är där? Är 5 timmar för länge för hunden att ha tråkigt medans jag bara sitter och skriver? Kan ni andra städa eller koppla av när ni är hemma?

  • Svar på tråden Måste man hålla på med hunden hela tiden?
  • Crazzy

    Nu har jag ingen bichonerfarenhet men vad är det för överhypad hund hon har egentligen? Mina föräldrar har tre hundar (jakthundar, stimuleras därefter) och de är aschill när man är hemma med dem. Oftast ligger de i varsin fåtölj och sover, ibland klättrar de upp i knät och vill mysa men säger man nej går de bara iväg.

    Nej, hennes hund låter inte normal för mig, har aldrig varit med om en sån hund.

  • Norris7

    Blir så osäker på om det kommer funka . Dom flesta som skaffar hund är kanske arbetslösa eller jobbar skift så att den ena alltid kan aktivera hunden o ge den uppmärksamhet. Eftersom jag är ensamstående med 2 skolbarn så är det jag som tar hela ansvaret men som sagt om man aldrig kan sitta i lugn o ro och hjälpa barnen med läxan eller laga middag och typ ha fredagsmys med barnen så känns det ju jättejobbigt. Anledningen till att jag vill ha hund är att jag behöver promenadsälskap då jag inte har körkort så går jag överallt och tanken är att hunden ska hänga med samt ha nån att gosa med i soffan. Är det en omöjlighet när det gäller hund? Jag har även 3 katter som kanske kan vara till sällskap för hunden.

  • pollis

    Nej det är inte normalt, en hund ska koppla av inomhus anser jag. Aktivera gör man ute.

  • Mahk1038

    Nej, de flesta som skaffar hund är inte arbetslösa. . De vet dock hur de ska stimulera hunden så att den inte beter sig som din kompis hund. Även en liten hund kräver aktivering. Har själv haft en border collie som kräver mycket mental och fysisk träning för att må bra men när den var hemma låg den mest och mös och sov i sin korg eller joinade katten och tittade på andra människor genom fönstret. Läs på vad jycken behöver och uppfostra den ordentligt så kommer det inte vara några problem.

  • Norris7

    Då kanske jag vågar mig på att köpa en ändå. Det enda jag var medt orolig över är det där med att jag ska sitta i 5 h och jobba . Den kanske far illa av det? Och sitta någon timme per dag med barnena läxläsnig. Vad skulle ni rekommendera att köpa en vuxen eller en valp?

  • Dexter dot com

    Låter som din väns hund är stressad och understimulerad dvs har svårt att koppla av. Många hundar har ingen naturlig av/påknapp utan det får man träna upp genom en bra balans mellan mental aktivering och passivitetsträning.
    Hur mycket motion, aktivering och ostörd vila får hunden?

    Man behöver inte vara arbetslös för att skaffa valp men bör ha ett jobb du kan släppa för att springa ut med valpen några g/h i början och leka/aktivera den korta stunder när den får valpryck. När hunden är vuxen och rumsren klarar en välrastat och mentalt trött hund att vila 4-5 timmar.

    Personligen vill jag vara ledig några månader när jag har valp eftersom man sover dåligt med valp som ofta ska ut på nätterna och det är 100% fokus på valpen i början.

    Du bör ju även tänka på att du i början inte kan gå några längre sträckor med en valp utan då får bära den om du inte har hundvakt som kan passa hunden. Alla hundar mår bra av mental aktivering så ta en funderar på om du på något sätt vill jobba med din hund för annars är risken stor att du får en understimulerad/uttråkad hund precis som din vän.

  • riboflavin

    Nej, de allra flesta hundar klarar av perioder när man är "tråkig" sitter vi hemma mellan promenader/aktivering sover mina hundar och kommer bara fram för att kolla läget emellanåt. Jag har flera hundar, så de tillfredställer till viss del sina sociala behov med varandra.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Norris7

    Hennes hund kan ha varit ute på promenad i 2 timmar och direkt hon kommer in och ska börja med maten eller städa eller sätta sig ner vid datorn så gnäller den högljutt. Hon kan vara ute i nästa pinnar en halvtimme och direkt dom kommer innanför dörren gnäller den om man inte ger den uppmärksamhet. Hon har avgått mig från att skaffa hund eftersom jag arbetar hemifrån. Hon säger att det aldrig skulle funka och att jag aldrig skulle ha någon tid alls över för barnen eftersom att jag dessutom är ensamstående så menar hon på att det skulle förstöra hela mitt liv. Så ny är jag uppströms typ.

    Anledningen till att jag Vill ha en bichon Är för att de är små och kan få plats i cykelkorgen om det blir förlänga sträckor att gå.jag har ju ingen bil. När den är valp får den ju heller inte gå långa promenader

  • Ullabellasekreterare

    Nä så är verkligen inte de flesta hundar. Dock har jag tyvärr erfarenhet av att denna ras och liknande raser beter sig på det sättet.
    Om det beror på ägaren, måndagsexemplar av rasen eller något annat låter jag vara osagt men själv skulle jag välja en annan ras. 


    Amen DURÅ
  • MissNastrax

    Jag jobbar heltid och har hund, vi promenerar morgon, lunch och gör mer fysiskt krävande kväll.

    Min hund vill gärna vara ifred och ligger mest och sover, tittar ut genom fönstret, roar sig själv med andra saker.

    Kommer för att bli klappad eller busad med då och då men han är absolut inte krävande som den hunden du skrev om.

  • Aniiee

    Det är många sällskapshundsägare som får höra massor om att man ska akrivera sin hund, men många missar att hudnar också behöver tränas i att göra ingenting. Passivitetsträning, som det kallas. Det verkar din kompis ha missat, och det är som sagt inget ovanligt.


    Ordningen återställd
  • Dexter dot com
    Norris7 skrev 2017-04-22 13:32:41 följande:

    Hennes hund kan ha varit ute på promenad i 2 timmar och direkt hon kommer in och ska börja med maten eller städa eller sätta sig ner vid datorn så gnäller den högljutt. Hon kan vara ute i nästa pinnar en halvtimme och direkt dom kommer innanför dörren gnäller den om man inte ger den uppmärksamhet. Hon har avgått mig från att skaffa hund eftersom jag arbetar hemifrån. Hon säger att det aldrig skulle funka och att jag aldrig skulle ha någon tid alls över för barnen eftersom att jag dessutom är ensamstående så menar hon på att det skulle förstöra hela mitt liv. Så ny är jag uppströms typ.

    Anledningen till att jag Vill ha en bichon Är för att de är små och kan få plats i cykelkorgen om det blir förlänga sträckor att gå.jag har ju ingen bil. När den är valp får den ju heller inte gå långa promenader


    Men promenader gör sällan en hund trött utan det krävs att man även tröttar ut hunden mentalt. Ju mer man går desto bättre kondis får hunden och desto mer kräver den. Mina "sällskapshundar" får 3 timmars motion uppdelat på 4 promenader och det räcker gott. För mycket motion och för lite passivitetsträning/mental aktivering ger ofta stressade hundar som inte kan koppla av.

    Du skriver något om pinnar och menar du att hon kastar pinna i en halvtimme är det helt galet. Att låta hunden springa efter bollar/pinnar är otroligt stressande och drar igång binjurarna som producerar stresshormon.
  • Monsta

    Min hund var mycket nöjd med att vara för sig själv, brydde sig inte om att jag pysslade med datorn eller städade. Han var med när jag lagade mat ifall jag skulle råka tappa något gott Skrattande 5 timmar utan aktivering medan du jobbar borde absolut inte vara omöjligt. Du kan ju också aktivera hunden med att fylla en leksak med mat som den själv får jobba med medan du jobbar.

    Det jag undrar med dig är att du säger att du vill ha promenadsällskap för att du inte har bil. Tänkte du ta med hunden till butiker och andra stadsbesök? Då måste du lära hunden att kunna sitta snällt ute men också fundera på om det är bra för hunden att sitta ute medan du uträttar dina ärenden. 

    Du måste också tänka på att det kan bli både jobbigt och dyrt med en hund. Du måste vara beredd på att hunden kan bli sjuk och kan kräva dyra behandlingar och många timmar hos djurläkaren. 

    Det är absolut inte omöjligt för dig att ha hund, du måste bara planera ordentligt och fundera vad du skulle göra "om något inte går som det ska". Hunden skall ju få vara del av familjen och behandlas som en familjemedlem :)

  • youmakemesmile

    Beror nog kanske lite på vad för bichon du har tänkt dig. Jag hade en bichon havanais. Hon älskade att ligga i soffan. Vi lekte mycket med henne och stimulerade. Och när jag studerade låg hon gärna vid mina fötter. Så tror de beror på hur man uppfostrar hunden. Försöker man stimulera hunden genom olika aktiviteter och promenader och sedan lär den att vara själv också ska de nog inte vara några problem för dig att skaffa hund :)

  • Butterfly80

    Jag jobbar hemifrån minst åtta timmar per dag och har två shelties. Går superbra. Promenerar med dem på morgonen, mitt på dagen och kväll. Visst kan de komma upp för att gosa lite när jag jobbar lite, men det är bara mysigt. För det mesta sover dem eller kollar runt lite hemma. Låter som om något gått snett med din kompis hund.

  • sextiotalist

    Tipsa din väninna att börja belöna hunden när den är lugn.

  • Mandelskorpan
    Norris7 skrev 2017-04-22 13:32:41 följande:

    Hennes hund kan ha varit ute på promenad i 2 timmar och direkt hon kommer in och ska börja med maten eller städa eller sätta sig ner vid datorn så gnäller den högljutt. Hon kan vara ute i nästa pinnar en halvtimme och direkt dom kommer innanför dörren gnäller den om man inte ger den uppmärksamhet. Hon har avgått mig från att skaffa hund eftersom jag arbetar hemifrån. Hon säger att det aldrig skulle funka och att jag aldrig skulle ha någon tid alls över för barnen eftersom att jag dessutom är ensamstående så menar hon på att det skulle förstöra hela mitt liv. Så ny är jag uppströms typ.

    Anledningen till att jag Vill ha en bichon Är för att de är små och kan få plats i cykelkorgen om det blir förlänga sträckor att gå.jag har ju ingen bil. När den är valp får den ju heller inte gå långa promenader


    Har en släkting vars hund är precis så där. Ständigt krävande uppmärksamhet. Hundarna mina föräldrar hade var inte alls så, de var mycket mer självständiga. Så det kan nog vara väldigt olika.
Svar på tråden Måste man hålla på med hunden hela tiden?